Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko410
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Informacje

    Informacje
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Ukraina

    Ukraina
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

waluszko-net
waluszko-net
Profil firmowy

waluszko-net

Dołączył 4 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 64
  • Znaleziska 63
  • Mikroblog 1
  • Obserwujący 1
  • Obserwowane 0

293

Pół roku używania Sailfish OS jako zamiennik Androida. AMA!

Pół roku używania Sailfish OS jako zamiennik Androida. AMA!

Od ~ pół roku używam Sailfish OS jako zamiennik systemu operacyjnego Android na moim smartfonie. Jeżeli macie pytania dotyczące codziennego korzystania z Sailfish OS: o jego wadach i zaletach, niespodziankach lub innych aspektach, postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania.

waluszko-net
z
wykop.pl
dodany: 08.05.2023, 05:45:41
  • 200
  • #
    android
  • #
    smartfony
  • #
    linux
  • #
    ama
  • #
    informatyka
  • #
    systemyoperacyjne
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 07:58:01 via Wykop
  • 6
@halif: Tak, m.in. przez chęć odcięcia się od wujka Google. Wyszukiwarka, mapy, śledzenie w Androidzie, poczta - trochę tego za dużo.

Odkąd używam Sailfish, np. mam mniej targetowane reklamy i ogólnie, mam wrażenie, że aplikacje z których korzystam mniej o mnie wiedzą (np. nie jest wykorzystywany Google Location Services). Gdy korzystam z geolokalizacji, raczej zależy ona sygnału GPS, a nie od wujka Google i skanowania otoczenia (bluetooth i wifi scanning).

Ale
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 07:59:42 via Wykop
  • -3
@fervi: Używanie Sailfish OS to nie jest równoznaczne z odcięciem się od możliwości Androida. Wewnątrz działa emulator Android 11 i odpalam wszystkie aplikacje (włącznie np. z bankowością) bez problemu.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:02:53 via Wykop
  • 1
@frey0527: W poprzedniej wersji Sailfish (v4.4.0) GPS i mapy, szczególnie w aplikacjach Android, były trochę opóźnione. Odpalasz, czekasz około 15-20 sekund i ... złapało lokalizację. Teraz używam najnowszą wersję Sailfish (v4.5.0) i jestem pod wrażeniem. Wszystko działa jak na Androidzie, włącznie z geolokalizacją. Klik i działa w sekundę-dwie.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:09:57 via Wykop
  • -5
@Kryspin013:
1. Sony Xperia 10 Dual SIM
2. Żadnych
3. Emulator działa bardzo sprawnie i wszystko, co do tej pory spróbowałem, działało. Poziom kompatybilności to Android 11.
4. Bardzo dobrze. Gorzej z baterią - jestem średnio zadowolony. Około 1-1,5 dnia, zależnie od używania.
5. Działają bez problemu
6. Jest nieźle, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że co druga aplikacja, z której korzystam, jest napisana na Androida. Jednak żywotność baterii trochę mi
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:12:17 via Wykop
  • -1
@marcu56: Niektóre, np. Mozilla Location Services (geolokalizacja) lub jest zamiennikiem usług Google, np. Google Location Services. Ot dziwo, większość aplikacji z których korzystam nie narzekała na brak usług Google (lub nie potrzebuje). Temat do sprawdzenia.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:16:26 via Wykop
  • -1
@Beneksrenek: Hmm, nie wiem, nie korzystam z tak wielu usług Google, ale raczej tak.

Po pierwsze, jest pełny emulator Androida 11, wiec da się odpalić natywne aplikacje. Po drugie, Gmail ma możliwość włączenia IMAP i SMTP, więc natywna aplikacja mailowa Sailfish OS będzie współpracować z Gmailem.

Co do płatności (np. aplikacje banku) - do tej pory nie miałem problemów. Mapy - działają. Korzystam z Maps.Me, Here WeGo, Yanosika, OSM Scouta, Pure
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:22:13 via Wykop
  • 3
@Ulvarin:

1. Sony Xperia 10 Dual SIM
2. Nie. Mój poprzedni leży w szafie i zbiera kurz.
3. Jestem pasjonatą technologii, a szczególnie open source.

Lubię też czasami pochwalić dobrą robotę, gdy ją widzę. Wydaje mi się, że w przypadku Sailfish, jak na mały zespół, odhaczyli naprawdę solidną robotę: napisanie systemu operacyjnego z ogromną ilością funkcji, dodanie emulatora Androida, pogodzenie dwóch środowisk i relatywnie mało "bugów" to niezły wyczyn.

4. Nie
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:23:54 via Wykop
  • 3
@#!$%@?: Dzięki. Myślałem o napisaniu artykułu gdzieś na media, ale jest tak wiele do opisania, że nie wiem od czego zacząć. BeOS kiedyś był równie ciekawym, a mało znanym systemem.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:25:14 via Wykop
  • -2
@tamlinek: Sony Xperia 10 - tani smartfon jak na dzisiejsze czasy. Soft najnowszy v.4.5.0. Emulator Androida 11 działa świetnie, choć kilka razy zaliczył crasha i musiałem ponownie odpalić aplikację. Crash emulatora załatwia się jednym przyciskiem.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:27:59 via Wykop
  • 0
@Impuls94: NFC jest wspierany. Screen poniżej.
Pobierz waluszko-net - @Impuls94: NFC jest wspierany. Screen poniżej.
źródło: Imagepipe_12
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:29:13 via Wykop
  • -3
@DarekMarek: Licencja to 50 EUR i daje Ci możliwość uruchamiania emulatora Androida 11. Dokładnie tak jest jak jest opisane w Twoim cytacie. Wszystko działa bez problemu.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:30:01 via Wykop
  • -25
@TinkerCob: Już opisywałem :-) Tak, bankowość działa. NFC jest wspierany i (pewnie) działa, choć nigdy nie korzystałem z płatnością NFC. Raczej Blikiem.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:31:49 via Wykop
  • -2
@arekel409: Nie mam pakietu Android Auto i spodziewam się, że licencja od Google nie zezwala na korzystanie z tej technologii bez pakietu apek od Googla w każdym Androidzie (np. Play Store, Google Location Services, itp), a dostęp do tego pakietu wymaga umowy producenta OEM z Google.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:34:20 via Wykop
  • -2
@fervi: No właśnie mam :-) Poza tym mam dodatkowe ciekaw funkcje, których Android nigdy mieć nie będzie. Np. możliwość używania szyfrowanych kart LUKS. Więc mogę np. wziąć szyfrowaną kartę MicroSD i przełożyć ją do komputera z Linuxem. W Androidzie albo szyfruję kartę jako wewnętrzną i później nie mogę z niej nic na kompie odczytać, albo pozostawiam bez szyfrowania.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:37:02 via Wykop
  • -1
@Kryspin013: No właśnie się dziwię. Mam niemal wszystko, z czego korzystałem na zwykłym Androidzie i problem Google Play Services raczej mnie nie męczy. Ale fakt, że jak kiedyś mi coś wyskoczyło, kliknąłem "ok" i po problemie.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:38:15 via Wykop
  • 12
@meserak86: Apek Googla? Tzn. Google Play Store? Nie. Ale apek Androida - tak.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:41:18 via Wykop
  • -1
@TwojaStaraTanczyMambe: NFC jest wspierane, ale nigdy nie korzystałem, bo po prostu nie miałem takiej potrzeby. Ale jak najbardziej jest wspierana i spodziewam się, że jak wszystko inne, działa bez problemu (do tej pory naprawdę nie miałem najmniejszego problemu ze sprzętem: bluetooth, kamera, wifi, karty microsd, karty sim, pendrive'y podłączone przez USB-C, klawiatury i myszki, itp).

Aparat działa całkiem dobrze i ma niezłe ustawienia na zdjęcia robione przy małej ilości światła. Oczywiście,
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:45:37 via Wykop
  • -2
@kyjgel:
1. Trudno mi powiedzieć, ponieważ popełniłem błąd i od razu po zakupieniu urządzenia wyrzuciłem z niego Android i wgrałem Sailfish. Na co dzień około 1 dzień na baterii, choć nie uważam, że moja opinia tutaj jest bardzo miarodajna ze względu na stary sprzęt i możliwość wyeksploatowanej baterii.
2. NFC jest wspierany, ale nie miałem okazji z niej korzystać. Aplikacje bankowe działają - przynajmniej mojego banku.
3. Mam VLC i wszystko
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 08:54:20 via Wykop
  • -1
@fervi: Niedokładnie. Nie możesz włożyć kartę MicroSD w smartfon, zrobić format + szyfrowanie LUKS i używać jej jako standardowego dysku twardego w Androidzie. Android nie wspiera LUKS i nigdy go wspierać nie będzie ze względu na brak roota (chyba, że chcesz rootować, a to kolejna puszka Pandory dotycząca bezpieczeństwa systemu).
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 09:16:36 via Wykop
  • -3
@fervi: Na roocie nie używa się Linuxa na co dzień. Co do MTP, itp: odnoszę wrażenie, że nie widzisz sensu używania innego systemu operacyjnego i jest to ok.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 09:21:43 via Wykop
  • -3
@Gandalf_bialy: Tak, zgadzam się. Teoretycznie, iOS, Darwin/BSD (mac), Linux, Android i Sailfish to pokrewne systemy POSIX-compliant lub "unixopodobne" :-) Ale bardziej chodziło mi o alternatywę od duopolu Androida i iOS.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 09:42:20 via Wykop
  • -4
@Gandalf_bialy: ok
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 09:51:32 via Wykop
  • -3
@Gandalf_bialy: ok
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 10:12:19 via Wykop
  • -25
@apee: Odpowiem, jak przeciętny informatyk: hmm, dziwne, bo u mnie działa ( ͡° ͜ʖ ͡°)
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 10:15:04 via Wykop
  • 1
@ovsky: Graphene OS to ciekawy temat do sprawdzenia; dzięki za sugestię. Na razie idę w drugą stronę i analizuję RedStar OS z Korei Północnej :-)
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 10:19:03 via Wykop
  • 2
@tamlinek: Nie, z dwóch powodów. Średnio mi się podoba korzystanie z numerów telefonu przypisanych do kont użytkowników (metadane to też dane), a po drugie zawsze narzeka na Google Services.

Wiem, że Signal ma dobre opinie, ale małżeństwo "ochrony prywatności" i "Google Play Services" jakoś mi nie gra.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 12:36:31 via Wykop
  • -9
@DarekMarek: Nie wiem, a po co Ci taki OS? :-)
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 14:14:36 via Wykop
  • 0
@woytas: Niekoniecznie. Np. Sailfish może używać zaszyfrowany dysk zewnętrzny (kartę MicroSD) a Android nie zawsze. Poza tym nie ma śledzenia Google i ergonomia interfejsu jest zupełnie inna (i lepsza w mojej subiektywnej opinii).
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 14:48:08 via Wykop
  • -4
@defoxe: Szczerze mówiąc, reklam prawie wcale nie widzę. Aplikacje z których korzystam reklam nie mają, a przeglądarki takie jak Brave z automatu je blokują. A co do śledzenia, mam wrażenie, że tylko dlatego, że coś złego nie robię, nie znaczy, że chcę mieć kamerę nad głową. Podobnie ze śledzeniem online. Choć nie każdy się może w tej kwestii ze mną zgodzić.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 14:48:55 via Wykop
  • 1
@mnemic666: Tak
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 14:58:51 via Wykop
  • 1
@Korda:
1. Trochę mi brakuje czasu na wideo, a niestety, mam lekki zapęd perfekcjonistyczny i chyba bym takie wideo szlifował godzinami.
2. W pewnym sensie żywotność baterii. Nie wiem, czy moja już jest wyeksploatowana (fakt, że urządzenie jest stare), ale 1 dzień to trochę mało. Przyzwyczaiłem się do 3-4 dni na innych smartfonach.
3. Ergonomią, ciekawym designem i wolnością w praktycznie każdym aspekcie używania software'u. Mogę to porównać do różnicy Linux
Pobierz waluszko-net - @Korda: 
1. Trochę mi brakuje czasu na wideo, a niestety, mam lekki za...
źródło: Zrzut_ekranu_20230508_004
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 14:59:20 via Wykop
  • 0
@Jan998: Bez Google Play Services, ale z zamiennikami, np. Mozilla Location Services.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 15:21:19 via Wykop
  • -1
@defoxe: Masz trochę racji, że profilowanie czasami ułatwia życie. Ja bardziej się martwię o ilość danych w jednym miejscu. Google ma kopię absolutnie wszystkiego i ich aplikacje, podobnie do aplikacji FB, lubią zbierać dane.

Jak na razie, nikt chyba Googla nie zhakował. Ale kiedyś może się to wydarzyć i wtedy wyjdzie wszystko (maile, preferencje, lokalizacja, zdjęcia, historie przeglądarek, dane z Google Drive, itp) na raz, idealnie posegregowane i przypisane do każdego
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 16:24:58 via Wykop
  • -1
@arekel409: PS. Update: faktycznie, APK Android Auto można pobrać. Myślałem, że należał do licencjonowanych aplikacji Google.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 16:25:45 via Wykop
  • -1
@techninja: Nie używam apek do sprawdzania integralności urządzenia. Aplikacje bankowe działają bez problemu.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:06:21 via Wykop
  • -2
@techninja: Do tej pory naprawdę nie miałem problemu. Codziennie używam aplikacji bankowej i m.in. generuję kody Blik.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:07:57 via Wykop
  • -2
@grap32: Jest wgrany w system operacyjny przy płatnej wersji. Aplikacje pobierasz jako pliki APK prosto z internetu lub z repozytoriów takich jak F-Droid lub Aptoide. Aplikacje Android uruchamiają się niemal z tą samą szybkością jak natywne, więc nie widzi się wielkiej różnicy poza UI.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:11:46 via Wykop
  • 0
@andrzeh: CalDAV i CardDAV jest natywnie wspierany. Konta dodaje się z poziomu preferencji systemu operacyjnego. Dodaję zrzut poniżej.
Pobierz waluszko-net - @andrzeh: CalDAV i CardDAV jest natywnie wspierany. Konta dodaje się z...
źródło: Zrzut_ekranu_20230508_005
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:17:14 via Wykop
  • 16
@JoeGlodomor: Ten system to temat dla pasjonatów, a lubię się bawić różnymi OS. Od Androida różni się ergonomią (wg. mnie na plus) oraz brakiem usług Google. Poza tym jest kawałem dobrej pracy programistów, a to cieszy.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:26:43 via Wykop
  • 2
@TormentedSoul:
1. DeltaChat. Powiadomienia działają znacznie lepiej w najnowszej wersji. Wcześniej przy emulatorze Androida 10 były bugi i problemy - np. powiadomienia, które nie chciały zejść z ekranu. Chyba team Jolla się za to wzięli, bo nowy emulator w najnowszej wersji OS jest naprawdę dobry i pozbawiony irytujących problemów.
2. Yanosik, HereWego, Maps.Me i Organic Maps najczęściej. Wszystkie są aplikacjami na Androida, więc jadą na emulatorze. Co prawda są natywne aplikacje
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:34:01 via Wykop
  • 2
@DocEmmettBrown: Północnokoreański system operacyjny oparty na Linuxie. Do tej pory doszukałem się kilka ciekawostek, m.in. dokumentację, która pokazuje copyright @ apple lub pliki PDF, które posiadają ilustracje natywnej aplikacji działającej na mac OS X, a nie a RedStar. Jeżeli czas pozwoli, spróbuję przygotować jakiś artykuł na ten temat.

Wstępnie jest trochę na wiki: https://pl.wikipedia.org/wiki/Red_Star_OS
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:36:15 via Wykop
  • -3
@wfd: Nie ma Google Play Services.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:37:53 via Wykop
  • -1
@planarize: Jest tylko na smartfony wymienione przez Jolla na stronie ich sklepu: https://shop.jolla.com/
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:39:50 via Wykop
  • 0
@zjadlbymbanana: Już odpowiedziałem na to pytanie, ale tak, bank i niemal każda aplikacja, którą próbowałem, działała. Czy mObywatel i inne zadziałają - nie gwarantuję, bo nie korzystam. Na pewną będą problemy z tymi, które polegają na Google Play Services.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:46:07 via Wykop
  • -3
@DarekMarek: Zadałeś pytanie, po co Tobie taki OS ("no dobra ale poco mi taki os?"), więc potraktowałem jako pytanie retoryczne.

Jeżeli chodzi o mnie, widzę w tym sens. Wielowarstwowa konteneryzacja aplikacji to wielki plus, podoba mi się ergonomia interakcji z systemem i ogólnie, zamysł jak to działa. Natywny VPN, email i inne akcesoria działają naprawdę świetnie i większość funkcji, z których codziennie korzystam, po prostu działa. Mam też alergię na googlowy
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 20:48:00 via Wykop
  • -1
@TormentedSoul: Mapy offline. Często chodzę po górach i wyjeżdżam do krajów poza UE, gdzie z zasięgiem bywa różnie. Mapy OpenStreetMap są naprawdę szczegółowe i w mojej subiektywnej ocenie lepiej pokazują teren, niż np. Google Maps.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 08.05.2023, 21:05:31 via Wykop
  • 0
@TormentedSoul: Dzięki!
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 05:39:49 via Wykop
  • 0
@tomaszs: Hej!
1. Właśnie sprawdziłem. Nie ma funkcji nagrywania w samej aplikacji do dzwonienia, ale można włączyć rejestrator dźwięku w innej aplikacji i w taki sposób nagrywać. Nie jest to pewnie tym, o co Ci chodziło, ale teoretycznie da się.
2. Da się przez SSH. Jeszcze nie sprawdziłem, ale można byłoby spróbować zainstalować np. VNCserver.
3. Nie korzystam z aplikacji Google. Wiem, że te polegające na Google Play Services raczej nie
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 05:46:49 via Wykop
  • 0
@JoeGlodomor: To co piszesz jest logiczne, choć nie jest tak źle. Sailfish traktuję bardziej jako fajny gadżet, ale zaskakuje mnie funkcjonalnością i stabilnością. Coś, co miało być tylko zabawką na kilka dni przerodziło się w główny system operacyjny z którego korzystam codziennie, bez powracania do Androida. Myślałem o powrocie do Androida i innego smartfona ze względu na baterię (1 dzień) ale ... jakoś się nie chce.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 05:48:33 via Wykop
  • 0
@rewizjonista: 1.Właśnie sprawdziłem i teoretycznie da się, ale nie jest to wbudowane w główną aplikację telefonu. Można odpalić rejestrator dźwięku w innej apce i nagrywać w ten sposób.
2. Jest
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 05:51:26 via Wykop
  • 0
@korin_: Z tego co wiem, Jolla oficjalnie się odcięła od swoich rosyjskich inwestorów. Jolla to producent z Finalndii.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 05:55:54 via Wykop
  • 0
@PadmaN: Nie posiadam tych aplikacji, więc ciężko mi jednoznacznie odpowiedzieć. Jeżeli polegają na Google Play Services, może być kiepsko. Natomiast korzystam np. z nawigacji i aplikacji bankowych i tutaj nie ma problemów.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 06:34:06 via Wykop
  • 0
@nb3m: Natywne aplikacje pobiera się z Jolla Store. W Jolla Store też można znaleźć F-Droid i Aptoide, skąd można pobierać aplikacje na Androida, które są otwierane w emulatorze. Naturalnie, można wgrać aplikacje pobierając pliki APK na urządzenie.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 06:39:44 via Wykop
  • 5
@BornToDie69: Nigdzie nie powiedziałem, że uciekłem z Androida przez brak stabilności. W jednym z moich wpisów wspomniałem, że Sailfish jest niczym innym niż zabawką, która przerodziła się w system, z którego korzystam na co dzień.

Sailfish to nie przeróbka Androida i właśnie tym się różni na tle innych systemów.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 07:47:53 via Wykop
  • -1
@nb3m: Aktualizacje są darmowe - przynajmniej tak było w moim wypadku (posiadam płatną wersję za 50 eur). Około miesiąc-dwa temu zaktualizowałem do v. 4.5.0. Może chodzi o aktualizacje z emulatorem Androida?
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 07:51:18 via Wykop
  • -1
@janeknocny: Mam ISO RedStar 4.0 i właśnie to testuję.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 10:44:25 via Wykop
  • 2
@artur_u: Nie mam pojęcia. Zauważyłem, że ktoś (chyba kilka kont) minusuje niemal każdy mój komentarz, niezależnie od treści. Ignoruję, bo jestem tutaj po to, aby porozmawiać z ciekawymi osobami zainteresowanymi alternatywnym OS.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 11:23:14 via Wykop
  • 0
@PolskiUser:
1. Szczerze mówiąc, nie jest ich wiele. Brakuje mi np. Gboarda. Klawiatura Sailfisha wygląda naprawdę ładnie (subiketywna opinia) i też uczy się od użytkownika, ale to nie ten sam poziom intuicyjności, co n. Gboard. Pisanie gestami? Zapomnij.

Faktem jest też to, że nie korzystam z wielu aplikacji, więc może dlatego Sailfish jest dla mnie wystarczający. Korzystam z VPN, maila, kalendarza, różnych akcesoriów, nawigacji, apek do odtwarzania muzyki, bankowości, kamery, przeglądarki,
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 11:31:34 via Wykop
  • -1
@Korda: Co co muzyki, jest kilka natywnych aplikacji, choć najczęściej korzystam z VLC. Nie zauważyłem problemów z odtwarzaniem. Lista kodeków jest w dokumentacji: https://docs.sailfishos.org/Reference/Core_Areas_and_APIs/Multimedia/ i te są wspierane natywnie.

Apka do robienia zdjęć jest wystarczająca na podstawowe potrzeby. Są filtry kolorów, opóźnienie migawki, ustawienia flash, autofocus, siatka, zoom, nagrywanie wideo, auto/manualny balans bieli i korzystanie z dwóch kamer.

Jestem pozytywnie zaskoczony zdjęciami przy małej ilości światła. Co prawda wkrada się szum,
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 11:32:56 via Wykop
  • -1
@kuriozalny_prestydygitator: Hmm, może chodzi tutaj o *zbliżeniowy* blik. Generowanie kodów wewnątrz apki działa bez problemów.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 11:37:08 via Wykop
  • -1
@HANTEK2: Niektóre aplikacje z mapami działają: Here WeGo, Organic Maps, Yanosik, itp.
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 09.05.2023, 11:51:01 via Wykop
  • 2
@Zamoysky:
Hej!

Nie jest lepszy, tylko inny i może dlatego zainwestowałem trochę pieniędzy i czasu, aby go wypróbować.

Sailfish to Linux, więc jest czym się bawić. Ma bardzo ciekawe rozwiązania UI, podoba mi się wielowarstwowa konteneryzacja środowiska, mogę korzystać z ulubionych aplikacji na Android i ogólnie, stwarza wrażenie naprawdę doszlifowanego systemu - trochę jak BlackBerry OS 10 kilka lat temu (mówiąc o UI). To fajna gratka dla osób, które lubią alternatywne
waluszko-net
waluszko-net
waluszko-net 26.04.2023, 05:55:14
  • 2
Dzień dobry, zaczynamy. Niezbyt ciekawe znalezisko: Microsoft Teams, v 1.6.00.6754. MS Teams sobie włączył mikrofon mimo tego, że 1). był wyłączony w aplikacji, 2). był wyłączony wirtualnym switchem na urządzeniu (zdjęcie). Kiedy sobie włączył mikrofon? Mniej-więcej w momencie, gdy wykrył reklamę/głos odtwarzany w tle przez inny komputer.

Niefajnie. Teraz pytanie: czy to bug? Feature? Undocumented feature?

#prywatnosc #teams #microsoft #cyberbezpieczenstwo
Pobierz waluszko-net - Dzień dobry, zaczynamy. Niezbyt ciekawe znalezisko: Microsoft Teams, v...
źródło: Imagepipe_10
  • szefunc1u
  • MisPluszowyZWadaWymowy
  • 1
Rudz1elec
Rudz1elec
Rudz1elec
26.04.2023, 06:57:56 via Wykop
  • 0
@waluszko-net: yeams nawet śledzi do hakiego WiFi się łączysz, jakie masz sterowniki;)

Waluszko-net

  • Interesuję się cyberbezpieczeństwem, administracją IT i technologiami FOSS. W związku z tym, że prowadzę działalność gospodarczą, zaznaczyłem profil jako firmowy.
  • https://waluszko.net/

Osiągnięcia

  • Ekspert
    od 09.05.2023

    Ekspert

Wykop © 2005-2023

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl