Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko178
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin

365

Wymyśliłem tryb głosowania powszechnego mogący podnieść jakość sceny politycznej

Pokaż treści 18+

Wymyśliłem tryb głosowania powszechnego mogący podnieść jakość sceny politycznej

Efekt moich wykopkowych przemyśleń i propozycja zmian jako odpowiedź na spadającą z każdymi wyborami jakość sceny politycznej. Myślę, że każdemu z Was, kto tak jak ja jest zawiedziony i rozczarowany status quo, spodoba się owa lektura którą dla Was popełniłem.

nirvikalpasamadhi
nirvikalpasamadhi
z
wykop.pl
dodany: 20.05.2024, 15:34:09
  • #
    polska
  • #
    wybory
  • #
    sejm
  • 239
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Uzasadnienie i wyjaśnienia poniżej. Zapraszam do lektury. Chętnie odpowiem na pytania w komentarzach. Jako obywatele mając prawo do wybierania posłów których chcemy (prawo do nadawania uprawnień), powinniśmy mieć takie samo prawo do wybierania tych, których nie chcemy (prawo do odbierania uprawień). Ale odbieranie uprawnień nie poprzez zaniechanie tak jak do tej pory, czyli niewybranie w wyborach, a w sposób bezpośredni, czyli wybranie wprost kogo chcemy wyrzucić, w formie antywyborów powszechnych. Moja koncepcja nazywa się "antywybory" i chciałbym żeby odbywały się co 4 lata, naprzemiennie z wyborami. Czyli dwa lata po każdych wyborach. Dwa lata to moim zdaniem wystarczający czas by poznać jak politycy pracują i co sobą reprezentują. Wierzę, że przy takim głosowaniu frekwencja byłaby znacznie wyższa niż przy normalnych wyborach, z czterech powodów: - jesteśmy przyzwyczajeni od długiego już czasu do głosowania "przeciwko" (na opozycyjne ugrupowanie do tego którego nie lubimy) zamiast "za" (tym kogo lubimy) - ciągle wybieramy "mniejsze zło" z którego nie ma nic dobrego i jest tylko gorzej i gorzej - ileż można ciągle popełniać ten sam błąd? - niska frekwencja w wyborach (ok. 55%) spowodowana coraz mniejszym zainteresowaniem polityką (przez to że ludzie są nią coraz bardziej zmęczeni), a jej tymczasowy wzrost wynika z desperacji (ponieważ jakość sceny politycznej gwałtownie spada), dlatego nasz system demokratyczny znajduje się w sytuacji patowej - taką mamy mentalność jako naród, jesteśmy wkurzeni, sfrustrowani i mamy wszyscy serdecznie dość całego tego cyrku, spadającej jakości, coraz większej polaryzacji i podziału społeczeństwa, biedy, nędzy, inflacji, coraz wyższych podatków, utrudnień w prowadzeniu działalności i innych chorych pomysłów władzy uprzykrzających nam wszystkim normalne i zdrowe życie Koncepcja samego głosowania jest banalnie prosta: Głosowanie powszechne anonimowe tak jak w wyborach, lecz karta do głosowania wielokrotnego wyboru (do maksymalnie 10 wyborów) na której znajduje się tyle pozycji, ilu jest posłów, czyli 460. Lista długa, ale nie szkodzi, bo tych posłów których chcemy się pozbyć z Sejmu z pewnością dobitnie pamiętamy, gdyż zaszli nam za skórę i są to te same stare dziady znane od dekad. Każdy z nas ma przynajmniej garść takich w głowie i doskonale ich pamięta, więc z ich wyborem nie będzie najmniejszego problemu. Liczenie głosów proste i bezpośrednie, bez podziału na ugrupowania, czy rozkładu na mandaty. Dodatkowe uzasadnienie wzw. frekwencją: Przykładowo, w 2019 roku przy liczbie 30 253 556 uprawnionych do głosowania, na partię PiS z większością sejmową (235 na 460 mandatów) oddano zaledwie 8 051 935 głosów. Czyli większość sejmową tej partii zagwarantowało zaledwie 26.61% uprawnionych do głosowania przy frekwencji wynoszącej 61,74%. Moim zdaniem z dużą pewnością można założyć, że ludzie którzy nie głosują, choć są uprawnieni, to w znacznej większości ludzie uważający, że nie ma na kogo głosować. I także moim zdaniem - mają rację. Antywybory mogłyby dać tym ludziom możliwość rzeczywistej ekspresji ich zdania oraz narzędzie realnego wpływu na politykę kraju i można bezpiecznie uznać, że ich głosy nie będą podyktowane usuwaniem przeciwników politycznych, lecz poprawą jakości polityki, ponieważ oni sami nie są zwolennikami żadnego z dostępnych ugrupowań, co jest przyczyną ich nieoddawania głosu w wyborach. Aby zapobiec manipulacji i zmowie przeciwników politycznych na danego posła, próg usunięcia musi być wzglednie wyższy, aby oprócz przeciwnego obozu musiała zagłosować przeciw niemu także część zwolenników jego ugrupowania. W praktyce dużą wartość będą miały głosy dotychczas niegłosujących uprawnionych. Głosowanie może też w mniej drastycznych przypadkach nakładać odpowiednie kary na polityków, którzy nie spełniają oczekiwań społeczeństwa (np. nie spełniają swoich obietnic lub robią to źle, notorycznie popełniają złe, niekorzystne decyzje, szkodzą krajowi, wzniecają agresję lub prowokują, grają na kontrowersję, nie wnoszą wartości dodanej, są anty-przykładem tego jak powinna wyglądać polityka itd.) Moje propozycje progów kar: 70%< usunięcie posła z Sejmu + ban na 12 lat (zakaz kandydowania w najbliższych trzech wyborach) + nakaz oddania diety poselskiej 65%< usunięcie posła z Sejmu + ban na 8 lat (zakaz kandydowania w najbliższych dwóch wyborach) + nakaz oddania diety poselskiej 60%< usunięcie posła z Sejmu + ban na 4 lata (zakaz kandydowania w najbliższych wyborach) + nakaz oddania diety poselskiej 40%< obniżenie wypłaty do wysokości minimalnej krajowej + nakaz oddania pobranej diety + odebranie obecnie wypłacanej diety poselskiej 30%< obniżenie wypłaty do wysokości minimalnej krajowej + odebranie diety poselskiej 25%< obniżenie wypłaty o połowę + odebranie diety poselskiej 15%< obniżenie wypłaty o 1/3 + odebranie diety poselskiej 10%< odebranie diety poselskiej Powyższe kary z efektem wiążącym do kolejnych antywyborów, czyli jeśli dany poseł zostaje w Sejmie na kolejną kadencję, jego wypłata będzie obniżona przez dwa lata kolejnej kadencji, aż do antywyborów - jeśli ludzie będą mniej niezadowoleni z niego kolejnym razem, to otrzyma mniej głosów przeciwko sobie i jego wypłata i dieta wrócą do normy lub zmiejszy mu się sankcja. Wygeneruje to pewnego rodzaju przemiał, który sprawi, że w polityce przetrwają wyłącznie profesjonalni politycy, którzy dobrze rządzą krajem. A ci pozbawieni profesjonalizmu nie zdążą się nachapać lub zniechęcą się i nie wystartują w kolejnych wyborach, bo bycie kiepskim politykiem będzie zwyczajnie nieopłacalne. A teraz przykładowe wyniki i konsekwencje tych wyników. Załóżmy, że w głosowaniu trzech posłów otrzymuje przeciwko sobie głosy w wysokości: Poseł A - 67% Poseł B - 35% Poseł C - 12% Poseł A leci z Sejmu i dostaje zakaz kandydowania w dwóch kolejnych wyborach, oraz musi oddać dietę którą dostał w trakcie sprawowania urzędu. Całą, czyli ok. 4000 zł * 24 miesiące (antywybory po 2 latach od wyborów), więc ok. 96 tys. zł. Poseł B zostaje w Sejmie, ale jego wypłata od ogłoszenia wyników głosowania wynosi minimalną krajową, kończy się jego dieta poselska i otrzymuje nakaz oddania pobranej do tej pory diety, czyli jak wyżej, ok. 96 tys. zł. Poseł C zostaje w Sejmie, zostaje mu odebrana dieta poselska. Koniec obiadków w sejmowej stołówce. Zalety takiego rozwiązania: - nacisk moralny ze strony społeczeństwa na polityków, nie tylko przed, ale i po wyborach - rozładowanie niebezpiecznego napięcia wśród ludzi, poprzez wylanie swojego gniewu i frustracji na kartę do głosowania - zmobilizowanie większej ilości ludzi w kraju do częstszego użycia swojego narzędzia władzy jakim są wybory powszechne - wyrzucenie ze sceny politycznej leserów, leniów, oszustów i wszelkich innych paserów, złodziei i prowokatorów - oddanie społeczeństwu narzędzia mającego bardziej realny wpływ na jakość polityki i jej zgodność z wolą ludzi - zmotywowanie polityków nie tylko do profesjonalizmu ale i do tego by nie podpaść ludziom oraz zachęcenie do tego by być wzorem i przykładem - nauczenie klasy politycznej, że to my im płacimy za robotę i mają robić to co do nich należy - a jak nie, to do widzenia Oczywiście chciałbym, żeby antywybory były organizowane podobnie jak wybory przez Państwową Komisję Wyborczą, na szczeblu krajowym. Pozdrawiam : )

Treści powiązane (3)

Single Transferable Vote
xkajteqx
z m.youtube.com
  • 10
Alternative Vote
xkajteqx
z m.youtube.com
  • 2

Komentarze (239)

najlepsze

trach
trach
20.05.2024, 16:33:28 via Wykop
  • 190
Taki system wydaje mi się jeszcze bardziej czuły na największy problem z głosowaniem w Polsce. Głosowanie emocjami zamiast rozumem. Szczególnie to niebezpieczne w naszej sytuacji kiedy mamy prawie same polskojęzyczne media a polskich prawie nie ma. I wrogie agentury będą mogły jeszcze skuteczniej przy pomocy lemingów eliminować polityków reprezentujących polską rację stanu.
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ipkis123
ipkis123
20.05.2024, 20:39:52 via Wypiek
  • 29
@sq2fog masz racje, przecież taki Solorz z Polsatem jest apolityczny. Prawda?
Na bank postawi się partii, która decyduje o koncesjach na energetykę.

Albo Polska Press, której jest właścicielem Orlen. Chyba nie muszę wspominać, że był plan zmuszenia Amerykanów do sprzedania TVNu Orlenowi.
  • Odpowiedz
szaloneneutrino
szaloneneutrino
szaloneneutrino
22.05.2024, 15:16:40 via Wykop
  • 0
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
kiciek
kiciek
20.05.2024, 21:16:04 via Wykop
  • 83
W pierwszych antywyborach zbanujesz liderów wszystkich obecnych w sejmie partii politycznych. W drugich antywyborach zbanujesz twarze większości decyzji politycznych. Zostaną pionki i cisi.
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

let_it_be
let_it_be
21.05.2024, 05:21:17 via Wykop
  • 25
@kiciek: zgadzam się w zupełności. Z miejsca wypadną topowi (medialnie) politycy, a za kilka lat żaden polityk nie będzie wychylał nosa. To spowoduje brak kontrowersyjnych, lecz może potrzebnych decyzji. Już chyba bym wolał referenda i byłoby jasne: CPK tak/nie, atom tak/nie laicyzacja tak/nie, fundusz kościelny tak/nie, utrzymanie 800+ tak/nie, UE tak/nie, i tak dalej. I oczekiwałbym realizacji projektów, na które obywatele się zgodzili. A wtedy wszystko jedno, czy będzie Pinokio,
  • Odpowiedz
StarszyPanPoTrzydzistce
StarszyPanPoTrzydzistce
21.05.2024, 13:38:26 via Wykop
  • 1
@kiciek: a następnie przyjdzie sąsiad ze swoim porządkiem politycznym
  • Odpowiedz
jeanpaul
jeanpaul
20.05.2024, 21:16:45 via Wykop
  • 56
Beznadzieja, mega populizm i wysoka podatnosc na manipulacje emocjami. Zwrot kasy, ktora poszla na utrzymanie biura, niby jak.
Chcesz polepszenia jakosci polityki, daj glos tym ktorzy zdadza egzamin dopuszczajacy do glosowania. Kilka pytan z historii, kilka z ekonomi i pozbedziesz sie glosujacej patologi.
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

jeanpaul
jeanpaul
21.05.2024, 17:02:23 via Wykop
  • 0
Przypominam ci tylko, że większość, która rządzi/ła ma studia, więc jakakolwiek wiedza o historii, czy ekonomi o niczym nie świadczy


@Blaskun: jestes najlepszym przykladem na to ze wyksztalcenie nie gwarantuje niezbednych umiejetnosci przy dokonywaniu wyborow przy urnie. Masz bowiem problem z czytaniem ze zrozumieniem. Ja pisalem o wyborcach, a nie kandydatach.

Co z tego, że pozbędziesz się patologii jak młodzi wykształceni z wielkich miast wybiorą ci takiego Tuska, albo lewicę xD
  • Odpowiedz
jeanpaul
jeanpaul
22.05.2024, 12:59:05 via Wykop
  • 0
@Blaskun:

a ja pisałem o tym, że wujnia z grzybnią nie jest wcale przez patologię, bo prawdziwą władzę mają ludzie wykształceni,

Wyksztalceni nie musza dzialac na rzecz Polski

a obietnice, to
  • Odpowiedz
Pawery1
Pawery1
Pawery1
20.05.2024, 16:22:08 via Wykop
  • 52
Nierealne. Wykop!
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

SocialM_Center
SocialM_Center
20.05.2024, 18:52:34 via Wykop
  • 44
Koncepcja samego głosowania jest banalnie prosta: Głosowanie powszechne anonimowe tak jak w wyborach, lecz karta do głosowania wielokrotnego wyboru (do maksymalnie 10 wyborów) na której znajduje się tyle pozycji, ilu jest posłów, czyli 460.


O cię wuj. Nie zazdroszczę komisjom które takie karty do głosowania miałyby liczyć. Roboty na dwa dni.
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

SocialM_Center
SocialM_Center
20.05.2024, 19:58:49 via Wykop
  • 13
@nirvikalpasamadhi: Wszystko się da zrobić tak jak mówisz, ale też się trzeba podpisać pod tym. Chyba, że maszyna liczy i jej twórcy biorą za to odpowiedzialność. Generalnie jestem za e-głosowaniem, tylko że rodzi to też wiele problemów. Z drugiej strony mamy Estonię która udowadnia, że się da i to prawie dwie dekady temu wprowadzili ( ͡° ͜ʖ ͡°)

https://www.polskieradio.pl/23/266/artykul/166213,ewybory-w-estonii
  • Odpowiedz
eriaxy
eriaxy
eriaxy
20.05.2024, 22:10:20 via Wykop
  • 9
@SocialM_Center: https://estoniaevoting.org/ Wybory w Estonii nie są bezpieczne.
  • Odpowiedz
EmDeCe
EmDeCe
20.05.2024, 18:15:24 via Wykop
  • 34
Ze zwracaniem pieniędzy niemożliwe a antywybory rozkręciłby hejt do maksymalnych rozmiarów.
Powinny być powszechne wybory nie tylko na prezydenta czy posła lub senatora. Powinno być stanowisko głównego prokuratora kraju, który byłby wybierane także w wyborach powszechnych. Taka niezależność to dobry bat na polityków, bo rozliczny byłby przez wyborców.
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

EmDeCe
EmDeCe
20.05.2024, 20:54:50 via Android
  • 2
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
moj_wykopowy_login
moj_wykopowy_login
moj_wykopowy_login
20.05.2024, 22:56:43 via Wykop
  • 1
głównego prokuratora kraju


@EmDeCe: zawsze,niezależne od opcji byłby patmrtyjny w zakeznosci od chwilowych nastrojów. Prokurator zależny od opozycji (jak za po) też się nie sprawdził, bo wąsik z Kamińskim siedzieć nie poszli i Antoni też.
Trzebaby wymyec jak tego prokuratora uniezaleznic
  • Odpowiedz
pomaranczowyogorek
pomaranczowyogorek
20.05.2024, 17:01:54 via Wykop
  • 22
Powodzenia. Kukuz wybił sie w polityce na jowach. Może tutaj sie uda lepiej skończyć
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

krak
krak
20.05.2024, 21:18:23 via Wykop
  • 5
@pomaranczowyogorek: JOWy by wystarczyły. Możliwość odwołania posła w trakcie kadencji to niezły bat. Koleś musi się starać aby swoich wyborców zadowolić bo inaczej...wypad :)
  • Odpowiedz
glass3
glass3
20.05.2024, 22:42:15 via Wykop
  • 19
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
osetnik
osetnik
20.05.2024, 16:45:14 via Wykop
  • 20
niska frekwencja w wyborach (ok. 55%)


55% to nie jest niska frekwencja, to dwa, a raz, to i tak jest dużo za dużo. Powinniśmy dążyć do jak najniższej frekwencji, ale tak żeby Wiśniewski ludzie świadomi a nie wszyscy, bo większość jest nieświadoma i się nie zna, ale jest ich zawsze więcej i prze głosują tych którzy się znają, i żadna, nawet najlepsza ordynacja Ci nie pomoże.
  • 14
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

osetnik
osetnik
20.05.2024, 17:32:03 via Wykop
  • 9
Co by się jednak stało, gdyby uświadomili sobie, że mają większy wpływ?


@nirvikalpasamadhi: wtedy stada emerytów i enerytek pójdzie do wyborów i wybierze tych, którzy in więcej dadzą.
  • Odpowiedz
osetnik
osetnik
20.05.2024, 18:14:24 via Wykop
  • 6
@nirvikalpasamadhi: nie rozumiesz.
Większość ludzi się NIE zna, nie wie nawet skąd się biorą pieniądze. Nie interesują się polityką, więc dlaczego mieliby decydować o polityce?
Nie wiem czym się zajmujesz ale czy dałbyś instalację elektryczną do naprawy uprawnionemu niegłosującemu czy komuś kto się tym interesuje i się na tym zna?
  • Odpowiedz
kreos
kreos
kreos
20.05.2024, 21:22:40 via Wykop
  • 16
Jedyne rozsądne rozwiązanie to prawa wyborcze tylko dla tych co utrzymują finansowo system.
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

z.....a
konto usunięte 20.05.2024, 19:21:25 via Wykop
  • 15
Sranie w banie. Lekarstwo gorsze od choroby.
Jedynie system rekrutacji i sito egzaminów gwarantuje, że stanowiska obejmują właściwi kandydaci.
Ale rzecz niewykonalna w połączeniu z naszą porozbiorową mentalnością, wiekowym zacofaniem oraz romantycznym patriotyzmem.
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

60scnds
60scnds
60scnds
21.05.2024, 10:47:08 via Wykop
  • -1
Dla tego uważam, że do sejmu powinny kandydować osoby posiadające doświadczenie zawodowe, z wyłączeniem (nie powinno być brane pod uwagę): doświadczenia w podmiotach z udziałem Skarbu Państwa czy samorządu, oraz z pracy w samorządzie.


@soosa: Z tego samego powodu nie rozmawiam z ludźmi, którzy piszą "dla tego" zamiast "dlatego". Cenzus wykształcenia Kolego, sorry, nie masz dla mnie głosu w tej rozmowie ( ͡° ͜ʖ ͡°) (tak,
  • Odpowiedz
soosa
soosa
soosa
21.05.2024, 20:41:58 via Wykop
  • -1
@60scnds: To po co zabierałeś głos? Po co tyle miejsca poświęciłeś atakowi personalnemu opartemu wyłącznie o Twoje domysły? Chcesz uchodzić za specjalistę a stosujesz błąd uogólnienia?
Nie będę się siłował na przechwałki, bo nie jest to przedmiotem dyskusji. Dla Twojej wiedzy - mam wieloletnie doświadczenie z funkcjonowania biura poselskiego (a w czasach posuchy, gdy się nie dostało do sejmu - z pracy w samorządzie) a także z pracy ekspertów przygotowujących
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 10
  • Strona 1 z 10
  • >

Hity

tygodnia

Pamiętacie policjantkę zatrzymaną po imprezie w klubie?
Pamiętacie policjantkę zatrzymaną po imprezie w klubie?
3454
Rodzina Majtczaka opłaciła ucieczkę do Dubaju? Śledztwo zamknięte
Rodzina Majtczaka opłaciła ucieczkę do Dubaju? Śledztwo zamknięte
2525
Zachowanie sędziego zdumiewa. Obok nie da się mieszkać.
Zachowanie sędziego zdumiewa. Obok nie da się mieszkać.
1953
Tysiące Węgrów na ulicach Budapesztu. Protest przeciw przemocy i rządom Orbana
Tysiące Węgrów na ulicach Budapesztu. Protest przeciw przemocy i rządom Orbana
1810
"Ceny poszybują". Branża mięsna nie chce podatku tłuszczowego
"Ceny poszybują". Branża mięsna nie chce podatku tłuszczowego
1587
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #wydarzenia
  • #ciekawostki
  • #prawo
  • #europa
  • #ekonomia
  • #gospodarka
  • #4konserwy
  • #heheszki
  • #swiat
  • #historia
  • #policja
  • #neuropa
  • #usa
  • #niemcy
  • #warszawa

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking