TL;DR - Rosja używa cieśniny piławskiej do lewarowania polski w zależności od jej potrzeb politycznych. Jak pokazuje przykład Krymu (Rosja wielokrotnie składała gwarancje, że Krym jest Ukraiński), żadne umowy oraz gwarancje zawierane z Rosją nie mają pokrycia w rzeczywistości. Z tego względu przekop mierzei wiślanej jest strategicznie ważny dla polski i uwalnia port w Elblągu od widzimisię Rosyjskich władz. W rozmowie jest obalanych wiele bzdurnych argumentów przeciwników przekopu.
@Corona_Beerus: ale co jest onucowego w tym stwierdzeniu? Do Elbląga pływały głównie statki z ruskim węglem i lub ewentualnie żaglówki. Nie ma tam miejsca ani przestrzeni na zbudowanie jakiegokolwiek konkurencyjnego portu przeładunkowego a sam kanał jest zbyt płytki żeby cokolwiek pływającego po Bałtyku mogło tam wpłynąć.
@Corona_Beerus: pasjonujący komentarz, zupełnie nieodnoszący się do tego co napisałem. Zarówno materiał jak i komentarz odnosi się do źle postawionego pytania.
Podstawowe pytanie jakie należy postawić to: Czy a jeżeli tak to co pływa do Elbląga. Jeżeli okazuje się że są to głównie węglarki, barki i łódki turystyczne to po cholerę dla takiego ruchu budowa infrastruktury za 2 mld pln? Jeżeli port może przyjąć statki o zanurzeniu 2m to nazywanie jakiejkolwiek
@xaveri1983: A #!$%@?, niech nazwą imieniem Św. Misiewicza, patrona bohatersko poległych w boju. Gdyby tylko miało ruszyć ( ͡°͜ʖ͡°)
A tak serio - pis nie potrafi kupić respiratora ani otworzyć fabryki maseczek. NIe potrafią nowego podatku ustanowić i nie #!$%@?ć całego systemu na kolejne lata. To niekompetentne, nieudaczne głąby. Elektrownia atomowa i co jeszcze, może program kosmiczny? Olga Semeniuk zaprowadzi nas na Marsa, a Sasin
Co to za bzdety? Port w Elblągu strategiczny? Przecież tam w zasadzie nic nie było a w szczycie wolumen przeładunku to było 500k ton co jest żartem w porównaniu do Gdańska.
@Manah: tylko że to jest bardzo drogie. To nie są czasy 2RP że nie mamy żadnego portu i trzeba strategicznie budować Gdynię. Mamy mnóstwo alternatyw tańszych. W dodatku co by nie robić, Elbląg nigdy nie będzie miał znaczenia strategicznego. Na tle Gdańska, Gdyni, Świnoujścia czy też innych.
Ba co do strategii, ten port jest bardzo blisko Ruskich, więc będzie odcięty jako pierwszy w razie "W" z Rosją. A przed wojną i
Elbląg nigdy nie będzie miał znaczenia strategicznego. Na tle Gdańska, Gdyni, Świnoujścia czy też innych.
@Malinb0ratt: powiedzmy wprost: nigdy nie będzie miał żadnego znaczenia w porównaniu z jakimkolwiek innym polskim portem.
To jest kawałek nabrzeża na płytkiej rzece, a żeby umożliwić dojście statków trzeba utrzymywać kanał, tor wodny, śluzę, mosty zwodzone, służbę pilotową i lodołamacze - Zalew jest niemal słodkowodny, na dodatek płytki i szybko zmarza. A mówimy tylko o malutkich
Problemem jest to co zawsze czyli wałki PiS i zaciemnianie wszelkich inwestycji jak tylko się da. Ekonomicznie ta inwestycja się nie opłaca a pomimo tego rząd próbował śmiesznie udawać, że na tym zarobimy. Nie można było wprost powiedzieć, że to kolejny krok w celu niezależniania się od rosji? Bo taki cel nie jest głupi ale po co dorabiać do tego kłamstwa na temat opłacalności, rozwoju portów itd.
@Murasame: To nie może być istotny port, bo zwyczajnie nie ma statków, którym opłacałoby się tam płynąć i nie będzie, bo zwyczajnie tor wodny oraz sam przekop jest za mały dla większości statków towarowych poza małymi barkami, które zazwyczaj nie mogą pływać po Bałtyku...
90 lat temu też idiotycznie niektórzy pisali, że niepotrzebnie budujemy Gdynię i wydajemy tyle kasy gdy obok jest Gdańsk ;)
@rakiwo: po co nam przekop jak obok jest cieśnina pilawska, po co nam cpk jak jest lotnisko w berlinie, po co nam niepodległość jak jesteśmy w UE, po co Ukraina ma się bronić przed ruskimi jak przecież może przystać na żądania putina. ( ͡°͜ʖ͡°)
Ale czy my wgl mamy jakiś poważny port w Elblągu ? Jaki tam jest obrót towarów i czy jest sens w niego jak i przekop pakować forsę skoro mamy Gdańsk, Gdynię, Świnoujście i Szczecin ? W sensie czy jest uzasadnienie ekonomiczne. A jeśli potrzeba jest to czy nie lepiej rozbudować istniejące, a jak nowy port to nie wiem, zainwestować np. w Kołobrzeg jako kolejny port bez problemu z dostępem i bez Rosji
A jeśli potrzeba jest to czy nie lepiej rozbudować istniejące, a jak nowy port to nie wiem, zainwestować np. w Kołobrzeg jako kolejny port bez problemu z dostępem i bez Rosji pod nosem ?
A ile lat będzie się zwracać taka via carpathia, albo autostrada A4 do granicy wschodniej, itd. Są pewne projekty które mają znaczenie szersze niż zwykłe wyliczenie w tabelce excela.
@elim: o widzisz, swietne porownanie. to tak jakby zbudowac za ciezkie pieniadze autostrade po ktorej moga jezdzic tylko auta typu hatchback
Skoro koszt przekopu mierzei jest porównywalny do tego co rocznie dopłacamy do tvp to dyskusja powinna być o sensowności wydawania kasy w błoto na tvp a nie o przekopie.
Akurat cel słuszny, tylko żeby jeszcze wykonanie i zarządzanie w tych różnych projektach było prawidłowe to byśmy mieli tu niebo w ziemi.
Spółki, zarządy i wierni, ale mierni wysysają miliony złotych z budżetu (pilnowanie łąki pod CPK, kosztowny marazm z elektrownią atomową) o fatalnych decyzjach nie zapominając - (ponad miliard w błoto czyli sprawa elektrowni w Ostrołęce). Aha no i TVP - 2 miliardy co roku. Do tego łącznie nieco ponad miliard
@anakonda1939: żal patrzeć jak sie nasz pis przemęcza, prezea naszego klubu, klubu naszego tęcza. I jeszcse niektorzy wbijają mu szpiliki. To nie ludzie to wilki
Ten przekop byłby dobry ale posiada jeden zasadniczy wielki błąd... jest on za płytki! Statki jakie mogą nim przepłynąć nie pasują do masy w żegludze dla większości europy. Ekonomia zawsze wymusza wielkość, a nie pierdyliard małych. O wojskowym znaczeniu nie mówię bo raczej nikt nie zakłada użycia tej lokalizacji jako bazy.
Lokalnie byłoby OK, super niezależność... jakby cena nie była taka wysoka.
No ja sie ciesze ze ten przekop jest ale nie ma szału mimo wszystko dlaczego taki płytki ten przekop, wieksze statki sie nie przecisna i co dalej przez rosyjskie terytorium beda plywaly to na co nam to bylo kto to w ogole planowal?
@niko444: a po co mają się tam przeciskać? W przypadku wojny taki przekop blokujesz drużyną specnazu z moździerzem 120mm. Wystarczy zatopić jeden statek w nim i masz z rok czasu z głowy. Wpłynięcie w czasie wojny jakiegokolwiek okrętu w ten przekop to prośba o to, żeby stracić okręt. A na Zalewie Wiślanym to mogą operować kajaki. Płytki akwen bez znaczenia strategicznego.
@niko444: Żeby zaoszczędzić 1 mln zł wydamy 5 mln rocznie na utrzymanie toru? Tor przebiega przez wody o głębokości 2 - 3 metry. Ze względu na wiatry i falowanie tor będzie trzeba non stop pogłębiać. Sam Elbląg nie jest w stanie za dużo obsłużyć. Nie ma tam nawet infrastruktury kolejowej i drogowej. Gdyby tam były jakieś złoża wielkie. https://www.umgdy.gov.pl/wp-content/uploads/2019/03/TI_Analiza_kosztow-_i-_korzysci_spoleczno-ekonomicznych_cz-_I.pdf i to jest bardzo optymistyczna analiza, na zamówienie rządu.
Takiego zlotu pisiorskich trolli to najstarsi górale nie pamiętają… nie jest to strategiczna inwestycja, tylko miliardy pln na małego siusiaka karakana …
Akurat przekop Mierzei się nam przyda. W okolicach albo i samym Elblągu postawi się wytwórnię wież do morskich farm wiatrowych i barkami przy spokojnym Bałtyku przetransportuje na miejsce budowy. Dla takich gabarytów transport wodny jest najtańszy, a nie ma sensu blokować sobie tym potencjału portów stricte morskich. No i prosić nazistów z kaCCCPii nie trzeba żeby przepłynąć.
@xaveri1983: I ile milionów tych generatorów miałoby tam powstać, żeby uzasadnione do tego było robienie przekopu wartego 2 miliardy + kolejny miliard albo i kilka na dalszą rozbudowę infrastruktury + kilkanaście milionów rocznie na utrzymanie drożnego toru?
W okolicach albo i samym Elblągu postawi się wytwórnię wież do morskich farm wiatrowych i barkami przy spokojnym Bałtyku przetransportuje na miejsce budowy.
@xaveri1983: Można też wybudować fabryki waty cukrowej i gumy do majtek. Barki spokojnie poradzą sobie z transportem takiego towaru. I nie trzeba będzie Gdańska blokować xD
Ja to jestem teraz ciekaw do ilu organizacji pozarządowych się teraz dobiorą, które sabotowały różne projekty nie na rękę Rosji. Na ogół pod przykrywką ochrony środowiska ale i inne wymówki były.
Piszecie o jakichś zmarnowany P-O-T-Ę-Ż-N-Y-C-H 2 miliardach na przekop a na samo 500+ dla ukrów wydamy 10 miliardów, nie wspominając już o jakichś 15tkach dla emerytów. Początkowo to będzie pewnie bardziej ciekawostka i atrakcja tusystyczna, ale z czasem zwiększy się znaczenie gospodarcze tej inwestycji i wypokowi experci znów się pomylą.
Komentarze (405)
najlepsze
https://www.cire.pl/artykuly/opinie/92770-miller-baltic-pipe-byl-projektem-propagandowym
@Corona_Beerus: ale co jest onucowego w tym stwierdzeniu?
Do Elbląga pływały głównie statki z ruskim węglem i lub ewentualnie żaglówki. Nie ma tam miejsca ani przestrzeni na zbudowanie jakiegokolwiek konkurencyjnego portu przeładunkowego a sam kanał jest zbyt płytki żeby cokolwiek pływającego po Bałtyku mogło tam wpłynąć.
Zarówno materiał jak i komentarz odnosi się do źle postawionego pytania.
Podstawowe pytanie jakie należy postawić to:
Czy a jeżeli tak to co pływa do Elbląga. Jeżeli okazuje się że są to głównie węglarki, barki i łódki turystyczne to po cholerę dla takiego ruchu budowa infrastruktury za 2 mld pln?
Jeżeli port może przyjąć statki o zanurzeniu 2m to nazywanie jakiejkolwiek
A tak serio - pis nie potrafi kupić respiratora ani otworzyć fabryki maseczek. NIe potrafią nowego podatku ustanowić i nie #!$%@?ć całego systemu na kolejne lata. To niekompetentne, nieudaczne głąby. Elektrownia atomowa i co jeszcze, może program kosmiczny? Olga Semeniuk zaprowadzi nas na Marsa, a Sasin
To nie są czasy 2RP że nie mamy żadnego portu i trzeba strategicznie budować Gdynię.
Mamy mnóstwo alternatyw tańszych.
W dodatku co by nie robić, Elbląg nigdy nie będzie miał znaczenia strategicznego. Na tle Gdańska, Gdyni, Świnoujścia czy też innych.
Ba co do strategii, ten port jest bardzo blisko Ruskich, więc będzie odcięty jako pierwszy w razie "W" z Rosją.
A przed wojną i
@Malinb0ratt: powiedzmy wprost: nigdy nie będzie miał żadnego znaczenia w porównaniu z jakimkolwiek innym polskim portem.
To jest kawałek nabrzeża na płytkiej rzece, a żeby umożliwić dojście statków trzeba utrzymywać kanał, tor wodny, śluzę, mosty zwodzone, służbę pilotową i lodołamacze - Zalew jest niemal słodkowodny, na dodatek płytki i szybko zmarza. A mówimy tylko o malutkich
Tak jest ze wszystkiem, rząd
@Murasame: To nie może być istotny port, bo zwyczajnie nie ma statków, którym opłacałoby się tam płynąć i nie będzie, bo zwyczajnie tor wodny oraz sam przekop jest za mały dla większości statków towarowych poza małymi barkami, które zazwyczaj nie mogą pływać po Bałtyku...
@rakiwo: po co nam przekop jak obok jest cieśnina pilawska, po co nam cpk jak jest lotnisko w berlinie, po co nam niepodległość jak jesteśmy w UE, po co Ukraina ma się bronić przed ruskimi jak przecież może przystać na żądania putina. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Shrug: tak, ale to rządowi nie przeszkadza.
Za komuny to był dosyć popularny szlak dla barek.
@elim: o widzisz, swietne porownanie. to tak jakby zbudowac za ciezkie pieniadze autostrade po ktorej moga jezdzic tylko auta typu hatchback
Spółki, zarządy i wierni, ale mierni wysysają miliony złotych z budżetu (pilnowanie łąki pod CPK, kosztowny marazm z elektrownią atomową) o fatalnych decyzjach nie zapominając - (ponad miliard w błoto czyli sprawa elektrowni w Ostrołęce). Aha no i TVP - 2 miliardy co roku. Do tego łącznie nieco ponad miliard
https://www.rp.pl/nieruchomosci/art35922811-fiasko-sztandarowego-programu-pis-nik-z-100-tys-mieszkan-wybudowano-15-tys
Komentarz usunięty przez moderatora
Lokalnie byłoby OK, super niezależność... jakby cena nie była taka wysoka.
Na dodatek tam nic nie pływa ważnego.
Potencjalnie będzie jeszcze katastrofa ekologiczna.
Za te zmarnowane miliardy można było kupić systemy obrony przeciwlotniczej czy drony.
Ruscy muszą być bardzo szczęśliwi, ze PIS robi takie "inwestycje".
https://www.umgdy.gov.pl/wp-content/uploads/2019/03/TI_Analiza_kosztow-_i-_korzysci_spoleczno-ekonomicznych_cz-_I.pdf i to jest bardzo optymistyczna analiza, na zamówienie rządu.
@xaveri1983: Można też wybudować fabryki waty cukrowej i gumy do majtek.
Barki spokojnie poradzą sobie z transportem takiego towaru.
I nie trzeba będzie Gdańska blokować xD