Cześc Mirki i Mirabelki!
Mam dla Was dwa tagi: #
ama oraz #
rozdajo (informacje na końcu)
Zacznijmy od AMA
Na co dzień jestem Operatorem Numeru Alarmowego 112 (w skróce ONA). Pracuję w CPR - czyli Centrum Powiadamiania Ratunkowego). Dzwoniąc na 112 dodzwonicie się do mnie, bądź do jednego z moich kolegów i koleżanek na terenie całego kraju i krajów UE (Numer 112 jest europejskim numerem).
Biorę po 100 punktów z konta każdej drużyny i słucham pytań.
Dlaczego AMA?
Było już jedno AMA z Operatorem 112, ale to było jakiś czas temu (grudzień 2015), od tego momentu trochę się zmieniło. System się zmienił, żyje i ewoluuje.
11.02 (jedenasty lutego) to Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Fajny czas na przybliżenie naszej pracy osobom postronnym. A 09.02 mój CPR obchodzi pięciolecie.
Kilka podstawowych rzeczy
Jeśli oglądaliście "Na Ratunek 112", proszę nie róbcie tego więcej. Nigdy. Pseudoserial nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Na numer 112 składa się parę czynników, System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego (SIPR), Ogólnopolska Sieć Telekomunikacyjna na potrzeby numeru 112 (OST 112), Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI C-D) oraz Operatorzy Numerów Alarmowych (ONA). Nasza praca skupia się w Wojewódzkich Centrach Powiadamiania Ratunkowego (WCPR) lub w przypadku województwa mazowieckiego z dwóch CPRów (jedno dla miasta stołecznego Warszawy oraz jedno w Radomiu, które obsługuje resztę województwa). Pracujemy 24/7/356. Nasze zmiany są zazwyczaj dwunastogodzinne. U mnie jest to od 7 do 19 i zmiany nocne od 19 do 7. Ale słyszałem, że inne CPRy o innych godzinach mają zmiany. Model numeru 112 w Polsce jest modelem operatorskim, a nie dyspozytorskim. Należy o tym pamiętać, gdyż to nie my decydujemy o przyjeździe i czasie oczekiwania na służby (Państwowe Ratownictwo Medyczne, Państwowa Straż Pożarna, Policja).
Trochę historii
Do momentu powstania pierwszego Centrum Powiadamiania Ratunkowego przyjmowaniem zgłoszeń alarmowych z numeru 112 zajmowały. W 2010 jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać CPRy. Pierwszy powstał w Krakowie w 2009 r., ostatni w Warszawie w 2013 r. a mój w 2012 tuż przed Euro 2012.
Obecnie
Obecnie Centra przyjmują setki połączeń dziennie. Niestety 80% z nich to połączenia głuche (uszkodzona linia, spodnie dzwonią, kieszenie, przypadkowe wybranie numeru alarmowego), blokowanie numeru (zamówienie pizzy, połączenie z ciocią Ewą z Zakopanego, natrętne blokowanie) oraz zgłoszenia niezasadne merytorycznie (zamiast do energetyki, pogotowia wod.-kan., etc.). Reszta to zgłoszenia zasadne (kolizje, wypadki, pożary, problemy zdrowotne), które zostały przyjęte i obsłużone przez służby.
A byłbym zapomniał
W ramach #
rozdajo przygotowałem trzy zestawy gadżetów z mojej #
pracbaza
1) Jeden dla jednej z osób wykopujących AMA (losowanie 11.02.2017 o 12:00 za pomocą Mirkorandom - #
zielonkidupacicho),
2) Drugi dla osoby, która zada najbardziej plusowane pytanie (wyklucza się pytania wulgarne i wpisy niebędące pytaniami),
3) Trzeci dla osoby, której pytanie w mojej ocenie było najlepsze.
Wysyłka Pocztą-Polską na terenie Polski na mój koszt. Podsumowanie AMA będzie miało miejsce 11.2.2017 a wysyłka gadżetów do 20.2.2017 r. Jeśli wylosuję kogoś z #
poznan to możliwy odbiór osobisty z ewentualnym oprowadzeniem po naszym Centrum (ale to nie jest jeszcze pewne).
Czas trwania
AMA trwa do jednego z poniższych momentów:
1) Aż mnie nie zwolnią #
pdk,
2) Aż przestanie mi się chcieć,
3) Aż tak zadecyduje,
4) Aż nie dostanę bana,
5) Aż nie umrę.
Mam nadzieję, że to AMA będzie tak samo długie jak @
ama-japan
Linki do AMA
[1]:
Link do wszystkich pytań w AMA
pokaż spoiler Wołam potencjalnie zainteresowanych
@paprok @HornisseBRD @nihil_novi @1021690019151491 @paprok @sprzedam_nerke @artur-kaminski-180

Komentarze (737)
najlepsze
różnicę między systemem operatorskim a dyspozytorskim rozumieim, ale nie własnie operatorski nie stoi na przeszkodzie by to wszystko usprawnić? Jeden numer to fajny/właściwy pomysł, ale czy jeśli 'my' dzwonimy do 'was' a 'wy' do 'nich' (rozumiem że jakiś czerwony telefon czy bezpośrednia linia i w ogóle lepiej), ale czy nie tworzymy w ten sposób kolejnego trybiku który nie przyspiesza, a wręcz spowalnia służby?
(żeby
@1021690019151491: Cieszę się! Jak by co - śmiało, pytaj :)
Moje szczere kondolencje. Przykro mi z powodu taty.
Powodzenia w życiu Mireczku! Wszystkiego
Jak dajesz radę z tragicznymi przypadkami? Dajesz radę je wykasować z pamięci, czy pozostaje kac moralny?
Często zastanawiasz się co mogłem zrobić lepiej?
@ristow: Dzięki! Serio pozytywne komentarze o nas to jedna z najlepszych pochwał!
Tak, daje rade. Jak pozstają w pamięci to źle. Trzeba czasem
@TomaszKane: Zarówno szefostwo, dział szkolenia, wsparcie techniczne (informatycy) i koleżanki wraz z kolegami z CPRu tworzą tutaj fajną atmosferę. Wzajemnie sobie pomagamy, więc nie ma według mnie niczego (u mnie) coby ograniczało mnie w pomaganiu innym. Bardziej irytują niezasadne zgłoszenia ('a bo ja chciałam receptę', 'ja do lekarza
@thehalik: Nie. O naszych "klientach" i ich dalszych losach dowiaduję się zazwyczaj z portalów informacyjnych.
@Camillo_Geo: Wystarczy szczerze i jak na spowiedzi powiedzieć co się dzieje. I odpowiadać na pytania operatora. Nie potrafię wytłumaczyć co poszło nie tak w Twoich zgłoszeniach.
@krzyskle: Bo ja wiem? 1/100? 2/100? Zazwyczaj zdarzenia wymagające wizyty na komisariacie. Nie prowadzę statystyk jak często wskazuję komisariat jako sposób rozwiązania sytuacji.
@krzyskle: Staramy się.