Mirabelki i Mirki,
Minęło już pół roku, odkąd nie ma z nami ogromnej części fotoradarów. Czy Ojczyzna nasza znalazła się nad przepaścią? A może nic się nie zmieniło?
Wobec kompletnej bierności i lenistwa dziennikarzy, którzy o bezpieczeństwo na drogach potrafią pytać tylko wątpliwej jakości "ekspertów" ("panowie tylu amatorów teraz pcha się na drogi") i policyjnych rzeczników ("przyczyną wypadku była nadmierna prędkość FTW!!!!111oneone"), a nie raczą nigdy sami zajrzeć w powszechnie dostępne statystyki, postanowiłem przybliżyć Wam ten temat. Mam nadzieję, że pozwoli Wam zająć racjonalne, poparte faktami stanowisko podczas najbliższego rodzinnego obiadu!
[Chętni na TL;DR - przescrollujcie na sam koniec i obejrzyjcie obrazki ( ͡° ͜ʖ ͡°) ]
Na co dzień zajmuje się biologią molekularną i analizą danych, ale nie analizą statystyczną, dlatego proszę o wyrozumiałość. Jeżeli ktoś mądrzejszy dopatrzy się błędów - jestem otwarty na dyskusję i krytykę (: . Nie jestem grafikiem, więc jak komuś nie spodoba się graficzny aspekt wykresów, to obiecuję, że nie pozwolę sobie zarobić, tzn. nie dodam ich do mojego portfolio (: .
Z drugiej strony, ponieważ zajmuje się nauką, a nie polityką, staram się podejść do tematu możliwie obiektywnie i bez dopasowywania danych pod założoną tezę.
Zacznijmy od statystyk podstawowych: wypadki drogowe, ofiary śmiertelne wypadków, kolizje. Liczba wypadków na początku bieżącego roku była wyższa, niż w zeszłym roku. Nie jest to duże odchylenie, biorąc pod uwagę coroczne wahania (zwróćcie np. uwagę, że najniższa wypadkowość była na początku 2013 r., przy ogólnej tendencji do spadku liczby wypadków w kolejnych latach). Wydaje się również wzrastać liczba ofiar i kolizji. Co ciekawe, przy powolnym spadku wypadkowości w ostatnich latach, liczba kolizji drogowych pozostaje na niezmiennym poziomie, a ostatnio zaczęła wzrastać - i to jeszcze zanim wyłączono radary.
Przyjrzyjmy się jednak tym danym dokładniej. Gdy porównamy liczbę wypadków w kolejnych miesiącach pierwszych półroczy ostatnich lat, w czterech z sześciu miesięcy wzrosła liczba wypadków w stosunku do 2015 r. , chociaż znowu trudno byłoby tu prawdopodobnie znaleźć istotność statystyczną, ze względu na duże coroczne wahania.
Gdy porównamy średnią liczbę omawianych zdarzeń drogowych dla pierwszych półroczy ostatnich lat, również zauważymy wzrosty: szczególnie w liczbie kolizji, ale już w kontekście liczby wypadków i ofiar śmiertelnych różnica jest bardzo mała.
Czy zaobserwowane wzrosty są efektem wyłączenia fotoradarów? Niewykluczone. Być może jednak widzimy tylko efekt corocznych wahań, zależnych od bardzo wielu czynników. Być może musimy jeszcze poczekać na zaobserwowanie istotnych zmian - a nuż część kierowców nie zmieniła jeszcze stylu jazdy na "speed camera-free" ;) . Tak czy inaczej gdybać można, ale na razie niewiele wskazuje, że fotoradary były zasadniczym czynnikiem wpływającym na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.
Nie chcę przez to sugerować, że fotoradary są w tym zakresie bezużyteczne, ale trudno nie zauważyć pewnej rozbieżności tych statystyk z tezami od lat stawianymi w mediach.
W dyskusji o bezpieczeństwie trzeba uwzględnić jeszcze jeden czynnik - nasycenie dróg pojazdami. Od 2005 roku przybyło w Polsce ok. 10 mln pojazdów i na razie tempo nie spada. Cały czas wzrasta liczba rejestrowanych samochodów. W tym kontekście bardzo interesujące jest, jak na bezpieczeństwo wpływa budowanie autostrad i dróg ekspresowych, czy też remonty dróg obecnie istniejących. Jak widać na wykresie, bezkolizyjnych dróg zdecydowanie przybyło, a nie są to przecież pełne dane.
Podsumowanie? Przy ogromie czynników decydujących o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Polsce, trudno o uczciwe, jednoznaczne konkluzje. W powyższych danych brakuje na przykład informacji o ewentualnych poprawach jakości samochodów (poduszki, abs itp.), dróg (remonty, poprawa oznakowania itp.), czy też aktywnych działaniach drogówki (na plus... bądź minus?). Wydaje mi się jednak, że nieuprawione były powtarzane jak mantra twierdzenia o tym, że fotoradary drastycznie zmniejszyły wypadkowość w Polsce, ponieważ usunięcie "presji", jaką stanowiły, nie spowodowało jak dotąd drastycznych zmian w bezpieczeństwie.
Nie chcę przez to powiedzieć, że wszystkie fotoradary należy usunąć, bo nie mają żadnego sensu. Dzięki licznym nagraniom policyjnym i amatorskim widzimy, że polskie drogi pełne są zarówno fatalnych kierowców, jak i zwykłych przestępców, a punktowa poprawa bezpieczeństwa w miejscu postawienia fotoradaru jest raczej bezdyskusyjna. Wolałbym jednak w tym temacie częściej dyskutować o faktach i statystykach, a rzadziej o poglądach i wierzeniach, tak jak się to odbywa w tzw. "debacie publicznej".
Na koniec - jak zajmują się sprawą media:
//wiadomosci.onet.pl/warszawa/po-wylaczeniu-fotoradarow-kierowcy-jezdza-jak-szaleni-sa-wyniki-pomiarow-zdm/6c8rbt
//warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,19787627,piraci-drogowi-po-wylaczeniu-fotoradarow-kierowcy-przyspieszyli.html
Oraz ciekawostka:
//www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/308719,Mniejsza-liczba-wypadkow-smiertelnych-i-stluczekpo-wylaczeniu-fotoradarow
Zapraszam do krytyki oraz dyskusji!
TL;DR - moim zdaniem dane o bezpieczeństwie na polskich drogach z ostatnich 6 miesięcy nie potwierdzają, aby fotoradary miały krytyczny wpływ na bezpieczeństwo na drogach, a raczej mogły w pewnym stopniu wspomagać działania mające na celu jego poprawę. Sami oceńcie, czy skala dotychczasowego wykorzystania fotoradarów jest uzasadniona w kontekście przytoczonych przeze mnie danych.
Komentarze (289)
najlepsze
BTW: Niech wszyscy się przy okazji nauczą, że to nie prędkość zabija tylko zbyt gwałtowna jej zmiana.
Poza tym statystyki, statystyki... Na to składa się tak wiele zmiennych, że trudno jest o obiektywną ocenę.
Ale zdecydowanie wykop za podjęcie indywidualnie tematu.
mobilne ma policja
stacjonarne ITD
straż miejska nie ma nic, bo nie od tego jest
Zmiany te spowodowały oczywiście, że część stacjonarnych fotoradarów została wyłączona, bo ITD nie było zainteresowane przejęciem ich po straży miejskiej, głównie dlatego, że były to najróżniejsze urządzenia, często niedostosowane do wpięcia w infrastrukturę ITD. Straż miejska nie ma też już możliwości suszenia.
W tej chwili nie dzialaja ani fotoradary stacjonarne ani kamery czerwonego swiatla.
Teoretycznie naleza do ITD ale brak tymczasowo podstawy prawnej.
Na dodatek nie podałeś źródeł więc grozi Ci dyscyplinarka i ostracyzm środowiskowy :D
Na dobrą sprawę cała istota Twojej pracy sprowadza się do wysunięcia własnych wniosków z comiesięcznego raportu jaki publikuje policja na swojej stronie:
http://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/100256,Bezpieczenstwo-w-ruchu-drogowym-w-ujeciu-miesiecznym.html
podsumowanie za styczeń-czerwiec faktycznie pokazuje, że jest minimalny wzrost zdarzeń na drogach,
ale jeżeli weźmiemy sam czerwiec to
Kto by tam nie orientował się w naszej polskiej nauce to można powiedzieć, że jest to typowe podsumowanie przeciętnej pracy naukowej "wyprodukowanej" na naszych uczelniach ;) czyli tak naprawdę to nie wiadomo co z tego wynika, przypuszczalnie to, chociaż może co innego ;)
czerwiec 2015 względem 2014 to ogromny spadek ilości zdarzeń na drogach, zabitych o 25 proc! rannych o 10, wypadków o 10... więc nie wiem dlaczego piszesz o wzrostach jak z roku na rok było coraz lepiej na drogach a teraz w czerwcu jest spory wzrost...
czerwiec 2014 -
PS sorry za hejterstwo, ale po przeczytaniu komentów 15 latków, że wow wykres wow statystyka wow nie wiem co tam jest ale wow to ręce mi opadły.
Nic nie brałem na chłopski rozum i nikomu nic nie próbuję udowodnić, poza faktem, że dziennikarze w tej sprawie nie wykazują żadnej inicjatywy oraz że w mediach pojawiają się od lat kategoryczne wnioski na temat fotoradarów, które mają się umiarkowanie do rzeczywistości.
Jest mi bardzo przykro, że poziom znaleziska nie sprostał Twoim wymaganiom i że irytuje Cię jego afirmacja przez użytkowników, ale - jeśli już jesteśmy przy biologii - nie
bardzo ciekawy wykop. Jednak "skopałeś" jeden wykres, który jest być może najważniejszy: liczba kilometrów dróg bezkolizyjnych powinna się kumulować na osi czasu, a Ty przedstawiłeś dane za każdy rok osobno. Są bardzo dobre wykresy na skyscrapercity. Od 2005 mamy bodajże około 3000km nowych dróg klasy A i S to moim zdaniem największa obok liczby samochodów zmienna.
Pozdrawiam i wykopuję !
Proszę uprzejmie
Dziennikarz agencyjny nie robi takich analiz, bo nie ma czasu.
Dziennikarze w portalach robią przeklejki z depeszy.
Takie analizy robią dziennikarze o w miarę uznanym nazwisku i większej swobodzie od redaktora działu - jeśli pozwoli wiedza (masa dziennikarzy nie ma bladego pojęcia o statystyce) i chęci.
Ale chęci często brakuje, prościej zadzwonić do kogoś niekompetentnego pozującego na fachowca.
W sumie jedynym portalem który