Aktywne Wpisy
sebek_r +498
Komentarz do tego, że Volvo chce fabrycznie ograniczyć prędkość w swoich samochodach. Nazywanie "mentalnymi niewolnikami" ludzi, którzy chcą bezpiecznie poruszać się na drogach xD Chcesz jeden z drugim sobie p-----------c to wypad na tor wyścigowy i parkuj tam swojego gruza bez homologacji, a nie stwarzaj zagrożenie na drogach, gdzie normalni ludzie chcą bezpiecznie podróżować.
#samochody #wypadek #majtczak
#samochody #wypadek #majtczak
fhgd +757
Każdy kto mówi o Pol-exit musi mieć <25 lat i nie pamięta tej chu*ni zanim jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać tablice "dofinansowane z UE". Ja byłem wtedy gówniakiem, ale i tak pamiętam jak wyglądała infrastruktura publiczna, dziurawe drogi i odpadające tynki, gdzie nawet przed szkołą prywatne osoby musiały budować chodnik, bo dzieciaki tonęły w błocie, taka wtedy była nędza XD
#przemyslenia #uniaeuropejska #feels
#przemyslenia #uniaeuropejska #feels
I nie chodzi tutaj o Caracale jako takie ale o wybór JEDNEJ rodziny śmigłowców które miały być serwisowane i częściowo produkowane w POLSKICH! zakładach. Zamiast pójść w flotę 3 typów śmigłowców 3 klas (lekkie, średnie, ciężkie) - co umożliwiały Caracale będąc modelowym niedrogim śmigłowcem średnim ale który ma wersje od SAR/CSAR przez ZOP, SAR, transportowe itp (zatem wystarczyłoby dokupić Ch-47 i jakiś typ lekkiego śmigłowca) MON w latach 2016-2023 pod naciskiem lobbystów poszedł w mikrofloty zaś ilość typów śmigłowców tej samej klasy jest mnożona. Kraje na zachodzie to przerabiały i obecnie wycofują się z tego z krzykiem. W krajach które przerabiały mikrofloty za MINIMALNĄ sensowną ilość śmigłowców jednego typu uważa się 30-35 sztuk.
Śmigłowce transportowe są w czasie pokoju i kryzysu niezastąpione - powodzie, pożary, epidemie, zdarzenia masowe, działania przeciwpartyzanckie i przeciwterrorystyczne. W czasie wojny - cóż - nawet na Ukrainie obie strony korzystają z transportu śmigłowcowego MASOWO - żeby wspomnieć kontrdesant na Chostomelu, zaopatrywanie Mariupola, działania w Chersońskim w 2022, teraz w Charkowski itp. Rosjanie to samo - prawie każda ich operacja wykorzystuje transport śmigłowcami.
A u nas właśnie mamy powódź gdzie obok Mi-17 i S70i wysyłane są... Mi-2 i lekkie Belle. Bo nie ma wiatraków.
.
Lista idiotycznych spinów o Caracalach jest długa i szeroka:
- "nikt ich nie kupuje" - podczas gdy kupiło owe od czasu 2015 roku kilkanaście państw zaś w Europie: Francja, Holandia (2023), Węgry i Niemcy (2024) ci ostatni 40 sztuk: https://dlapilota.pl/wiadomosci/swiat/niemieckie-ministerstwo-spraw-wewnetrznych-zamawia-do-44-smiglowcow-h225-dla
- "Kuwejt zerwał kontrakt na Caracale" - nieprawda, zostały już nawet dostarczone: https://helis.com/database/modelorg/Kuwait-H225M/
- nagminne mylenie NH90 i jego problemów z Caracalami (np podawanie Norwegii w kontekście Caracali)
- "75% Caracali uziemionych bo części były za drogie"
Największy fejur w temacie Caracali. Po pierwsze raporty z sprawności floty Caracali na misjach w warunkach wojny i pustyni są znane. Np dla OPEX była to sprawność oscylująca od 89% w 2013 roku, przez 72% w 2015 po znów 83% w 2019. Natomiast - podczas toczenia operacji w Malii, Czadzie i Afganistanie Francuzi żeby nie czekać na części z fabryk KANIBALIZOWALI CAŁĄ flotę śmigłowców (w tym Fenki, Tigery i Caracale) w metropolii (Francji) przez co czasowo 75% maszyn we Francji była nielotna bo z nich brano podzespoły do maszyn na misjach. Problem wynikał z tego że MON Francji w ramach oszczędności przez lata nie zamawiał podzespołów do całej (a nie tylko Caracali) floty śmigłowców na stock. Co zemściło się w momencie prowadzenia trzech misji ekspedycyjnych w klimacie pustynnym. Nikt we Francji nie czepiał się producenta i konstrukcji za to wieszano psy na MON i na systemie zaopatrywania floty śmigłowców w podzespoły (który zmieniono w 2018 roku) . Już w 2019 roku uzyskano sprawność floty Caracali na poziomie około 50% we Francji. Na misjach było to średnio 80%+ przypomnę.
- "stare maszyny o niskiej sprawności, awaryjne itp". Kolejny spin - sprawność floty śmigłowców w krajach które owe podają zwykle oscyluje poniżej 50% lotnych maszyn. Dane dla Caracali na misjach w klimacie pustynnym są znane - ponad 80% sprawności średnio. Jest to jeden z najlepszych wyników(!) dla śmigłowców średnich. Dla metropolii (Francji) było to około 50% w 2019 roku.
Dla porównania - nasze Sokoły miały wg SKONu sprawność poniżej 30%. Po forsownych zakupach sprawność dobiła do 40-50%. Znów - maszyna opracowana w Polsce i produkowana w zagranicznych zakładach na polskiej ziemi.
Ani Mielec ani Świdnik nie są polskimi zakładami przypomnę - są one własnością zagranicznych koncernów a nie żadnego krajowego podmiotu. Ani MAP ani MON ani polski kapitał.
Źródło https://x.com/wolski_jaros/status/1835237189048762451
#bekazpisu #polityka #lotnictwo #smiglowce #powodz
Komentarz usunięty przez autora Wpisu