Oto Ford Pinto produkowany w latach 1970-1980. Zasłynął tym, że zbiornik paliwa umieszczono dokładnie za tylnym zderzakiem. Każda większa stłuczka, która wgniatała zderzak powodowała też rozerwanie zbiornika paliwa co często kończyło się zapłonem mieszanki.
Dodatkowo przez pierwsze dwa lata zbiornik paliwa nie był niczym osłonięty. Dopiero od 1973 dodano szynę, która częściowo chroniła zbiornik. Żeby to było mało to jeszcze przy poważniejszych wypadkach drzwi się blokowały i nie było szans ich otworzyć. Ponadto podłoga auta była rozdzielona przez co ogień szybko przedostawał się do kabiny.
Ale czemu dopuszczono auto z takimi wadami? Przez zastosowanie takich rozwiązań Ford oszczędzał.... 11 dolarów na każdym egzemplarzu. Więc to nie prawda, że dawniej auta tworzyli inżynierowie a teraz księgowi ( ͡º͜ʖ͡º) księgowi już wtedy psuli zabawę. Ford wyliczył, że taniej jest wypłacać odszkodowania po wypadku niż poprawić konstrukcję.
Wóz przeszedł do historii jako żart na kółkach. Właściciele często malowali auto w płomieniste wzory lub obklejali naklejkami "Uwaga łatwopalne!". Normalnie płomienie maluje się od przodu do tyłu - tutaj w Pinto są od tyłu nawiązując do zbiornika paliwa i pożarów powstających z tyłu.
@SzubiDubiDu: inżynierowie Forda mając do wyboru oszczędność 4.25 centa na samochodzie albo życie pasażerów i reputację marki zawsze wybiorą to pierwsze.
Ford wyliczył, że taniej jest wypłacać odszkodowania po wypadku niż poprawić konstrukcję.
I to wskazuje jak p-----------m krajem jest USA, za coś takiego każdy odpowiedzialny i świadomy tego "rozwiązania" człowiek powinien zgnić w więzieniu, a tymczasem nikomu włos z głowy nie spadł, i ludzie dalej tam kupują Fordy xD
@SzubiDubiDu: Dla kontekstu jaka to była oszczedność: Nowy Pinto startował od 1850$. Czyli jakieś 0.6%. Pewnie ten procent był wyższy, bo podana cena uwzględnia marżę, a nie tylko koszta produkcji. Wyprodukowano ponad 3mln egzemplarzy, co daje w sumie 33mln dolarów oszczednosci. Nie mam danych nt faktycznych odszkodowań, poza jednym przypadkiem gdzie wypłacili 6 baniek, ale sumarycznie szacuje się, że wypłacili około 50mln usd.
@SzubiDubiDu: Żeby sobie uświadomić, jak duże było wtedy parcie na ograniczanie kosztów, warto sobie też poczytać o Chevrolecie Vega, który został skonstruowany z myślą o tym, żeby dało się go przewozić koleją w pionie, maską w dół.
@SzubiDubiDu: a jak mam zbiornik z gazem zamontowany mniej wiecej w tym samym miejscu, pod pokrywka w bagazniku (tam, gdzie sie zwykle chowa zapasowe kolo), to tez mam p--------e w razie takiej stluczki?
Więc to nie prawda, że dawniej auta tworzyli inżynierowie a teraz księgowi ( ͡º͜ʖ͡º) księgowi już wtedy psuli zabawę.
Księgowi nie psują zabawy. Księgowi mają te samochody w dupie. To CEO "main chief menager, executive of the universe and twój stary" oraz akcjonariusze, próbują wycisnąć 110g soku, ze 100g cytryny, przedstawiając prezentację w power poincie pt. Ile tracę na pensji pracowników ( ͡
Tak na serio to butla z gazem to jest cylinder, który jest bardziej wytrzymały od prostokątnego zbiornika. Butla musi wytrzymywać większe ciśnienie niż zbiornik na płyn. Dodatkowo w pinto wokół zbiornika były ostre krawędzie a butle są zwykle we wnęce na koło zapasowe, która zazwyczaj jest okrągłą i miękko wyprofilowana.
Moim zdaniem jeździć, obserwować. W wypadku stłuczki obstawiam, że butla się rozszczelni
@SzubiDubiDu: "Przeprowadzona kalkulacja ryzyka wykazała, że koszty odszkodowań dla osób poszkodowanych i ich rodzin będą niższe od kosztów zmian konstrukcyjnych" A to wszystko w porządku, możemy kontynuować produkcję. https://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto
Oto Ford Pinto produkowany w latach 1970-1980. Zasłynął tym, że zbiornik paliwa umieszczono dokładnie za tylnym zderzakiem. Każda większa stłuczka, która wgniatała zderzak powodowała też rozerwanie zbiornika paliwa co często kończyło się zapłonem mieszanki.
Dodatkowo przez pierwsze dwa lata zbiornik paliwa nie był niczym osłonięty. Dopiero od 1973 dodano szynę, która częściowo chroniła zbiornik. Żeby to było mało to jeszcze przy poważniejszych wypadkach drzwi się blokowały i nie było szans ich otworzyć. Ponadto podłoga auta była rozdzielona przez co ogień szybko przedostawał się do kabiny.
Ale czemu dopuszczono auto z takimi wadami? Przez zastosowanie takich rozwiązań Ford oszczędzał.... 11 dolarów na każdym egzemplarzu. Więc to nie prawda, że dawniej auta tworzyli inżynierowie a teraz księgowi ( ͡º ͜ʖ͡º) księgowi już wtedy psuli zabawę. Ford wyliczył, że taniej jest wypłacać odszkodowania po wypadku niż poprawić konstrukcję.
Wóz przeszedł do historii jako żart na kółkach. Właściciele często malowali auto w płomieniste wzory lub obklejali naklejkami "Uwaga łatwopalne!". Normalnie płomienie maluje się od przodu do tyłu - tutaj w Pinto są od tyłu nawiązując do zbiornika paliwa i pożarów powstających z tyłu.
#motoryzacja #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu
I to wskazuje jak p-----------m krajem jest USA, za coś takiego każdy odpowiedzialny i świadomy tego "rozwiązania" człowiek powinien zgnić w więzieniu, a tymczasem nikomu włos z głowy nie spadł, i ludzie dalej tam kupują Fordy xD
@SzubiDubiDu: Była o tym wzmianka w filmie Fight Club, gdzie główny bohater pracował w ubezpieczeniach i zajmował się wypadkami
I hope your Pinto begins to spin
Takes out a disabled Vietnam Veteran
Mows down a Nobel Peace Prize Winner
And maybe some orphans having
Nowy Pinto startował od 1850$.
Czyli jakieś 0.6%. Pewnie ten procent był wyższy, bo podana cena uwzględnia marżę, a nie tylko koszta produkcji.
Wyprodukowano ponad 3mln egzemplarzy, co daje w sumie 33mln dolarów oszczednosci.
Nie mam danych nt faktycznych odszkodowań, poza jednym przypadkiem gdzie wypłacili 6 baniek, ale sumarycznie szacuje się, że wypłacili około 50mln usd.
Żeby sobie uświadomić, jak duże było wtedy parcie na ograniczanie kosztów, warto sobie też poczytać o Chevrolecie Vega, który został skonstruowany z myślą o tym, żeby dało się go przewozić koleją w pionie, maską w dół.
Faktycznie, "Cudowne lata", złoty wiek Ameryki...
Księgowi nie psują zabawy. Księgowi mają te samochody w dupie. To CEO "main chief menager, executive of the universe and twój stary" oraz akcjonariusze, próbują wycisnąć 110g soku, ze 100g cytryny, przedstawiając prezentację w power poincie pt. Ile tracę na pensji pracowników ( ͡
Tak na serio to butla z gazem to jest cylinder, który jest bardziej wytrzymały od prostokątnego zbiornika. Butla musi wytrzymywać większe ciśnienie niż zbiornik na płyn. Dodatkowo w pinto wokół zbiornika były ostre krawędzie a butle są zwykle we wnęce na koło zapasowe, która zazwyczaj jest okrągłą i miękko wyprofilowana.
Moim zdaniem jeździć, obserwować. W wypadku stłuczki obstawiam, że butla się rozszczelni
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto