Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 63

Aero Spacelines Pregnant Guppy/Super Guppy/Mini Guppy (guppy – gupik - Poecilia reticulata)

W 1960r. NASA używała barek do transportu z zachodniego wybrzeża na wschodnie coraz to większych i cięższych komponentów rakiet do testów i wystrzeliwania w przestrzeń kosmiczną. Zbiegło się to w czasie z wycofywaniem przez linie lotnicze przestarzałych maszyn Boeing 377 Stratocruiser z napędem tłokowym na rzecz samolotów odrzutowych.

Były pilot USAF John M. Conroy przedstawił NASA pomysł na zmodyfikowanie maszyn 377 aby umożliwiały transport dużych, ale lekkich elementów konstrukcyjnych rakiet. Wygląd maszyny skomentował jako przypominający ciężarną samicę gupika (Pregnant Guppy).
Pomimo sceptycznego podejścia NASA do pomysłu, Conroy założył firmę Aero Spacelines w celu budowy jego koncepcyjnej maszyny.

Pregnant Guppy składał się z byłych płatowców linii Pan Am, gdzie bezpośrednio za skrzydłami dodano pięciomnetrowy odcinek kadłuba z innego 377 oraz poszerzono górną część kadłuba aby luk ładunkowy posiadał 6m średnicy oraz 24m długości. Część ogonową łącznie z powierzchniami sterowymi można było odłączyć od kadłuba w celu załadunku.

Pierwszy lot odbył się 19 września 1962r. Obsługa samolotu odbywała się bez jakichkolwiek problemów, a jedyną różnicą w stosunku do Stratocruisera był jedynie spadek prędkości spowodowany przez większy opór aerodynamiczny całej konstrukcji.
Samolot był wykorzystywany do przewozów ładunków NASA w ramach takich programów jak Gemini i Apollo. Pod koniec lat 60 stało się oczywiste, że jedna maszyna nie jest w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na tego typu transport. Zakupiono łącznie 25 egzemplarzy 377 i C-97 od USAF w celu budowy czterech następców.

Nowa maszyna otrzymała nazwę Super Guppy (oblatany 31 sierpnia 1965r.). Luk ładunkowy zwiększono do średnicy 7.6m oraz 33.8m długości. Do napędu użyto silników turbośmigłowych zastępując przestarzałe silniki gwiazdowe poprzednika. W zrewidowanej wersji pod nazwą Supper Guppy Turbine zamieniono silniki Pratt & Whitney T-34-P-7WA (7100hp) na Allison 501-D22C (4680hp). Powstał również wariant do przewożenia nieco mniejszych ładunków z lukiem o długości 22m i średnicy 5.5m – Mini Guppy (oblatany 24 maja 1967r.).

Łącznie zbudowano 1szt. Pregnant Guppy, 1szt. Supper Guppy, 4szt. Super Guppy Turbine i 3szt. Mini Guppy .
Pregnant Guppy pozostawał w czynnej służbie aż do 1979r. kiedy to został rozmonotwany, a część ogonowa kadłuba wraz z innymi elementami konstrukcyjnymi posłużyła do budowy Super Guppy Turbine dla NASA i jest jedynym samolotem z serii Guppy pozostającym w użyciu do dzisiaj.

Duchowym następcą samolotów z serii Guppy jest obecnie Airbus A300-600ST Beluga/A330-743L BelugaXL – Airbus używał wcześniej samolotów Guppy do transportu swoich elementów konstrukcyjnych.

Podstawowe dane techniczne:

B377PG Pregnant Guppy
Załoga: 3
Długość: 38.71m
Wysokość: 12m
Rozpiętość skrzydeł: 43.5m
Powierzchnia nośna: 164.6m^2
Objętość luku ładunkowego: 836m^3
Masa własna (pusty): 41277kg
MTOW: 60328kg
Napęd:
4 x Pratt & Whitney R-4360-B6 Wasp Major 3500hp (2600kW) – 28 cylindrowe silniki gwiazdowe
4 x Aerojet-General 15KS-1000-A1 4.4kn (448.7kgf) ciągu – silniki rakietowe na paliwo stałe używane przez 15s do wspomagania startu
Prędkość przelotowa: 361km/h | 195kts
Vmax: 590km/h | 320kts
================================================================================
Super Guppy Turbine
Załoga: 4
Długość: 43.84m
Wysokość: 14.78m
Rozpiętość skrzydeł: 47.63m
Powierzchnia nośna: 182.6m^2
Objętość luku ładunkowego: 1104m^3
Masa własna (pusty): 46040kg
MTOW: 77111kg
Napęd: 4 x Allison 501-D22C 4680hp (3490kW) –silniki turbośmigłowe
Prędkość przelotowa: 410km/h | 220kts
Vmax: 460km/h |250kts
Pułap: 7600m (25000ft)
================================================================================
Mini Guppy

Załoga: 3
Długość: 40.49m
Wysokość: 11.66m
Rozpiętość skrzydeł: 47.63m
MTOW: 64770kg
Napęd: 4 x Pratt & Whitney R-4360-B6 Wasp Major 3500hp (2600kW) – 28 cylindrowe silniki gwiazdowe
Prędkość przelotowa: 386km/h | 208kts

#lotnictwo #samoloty #smiglowce #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: Super_Guppy_N941_NASA_landing_(crop)

Pobierz
  • 30
  • Odpowiedz