Wpis z mikrobloga

Odnoszę wrażenie, że w dużej mierze niestety są dwa rodzaje ludzi jeśli chodzi o Teslę: ci którzy fanatycznie wierzą w tę spółkę, wielbią Muska, oraz ci którzy zawsze krytykują tę spółkę i nienawidzą Muska. Dwa skrajne podejścia, oba nacechowane niepotrzebnymi emocjami. Jak wspominałem w pewnym poście kiedyś: nie powinny być istotne czyjeś emocje względem spółki i jego właściciela przy zajmowaniu pozycji.

Wspominałem w poście ok. 3 tygodnie temu, że posiadam akcje Nvidii, Mety i właśnie Tesli. Nvidia i Meta już wzrosły, a Tesla odkąd ją kupiłem trochę słabo (akcje Tesli kupiłem za ok. $160-$170). Na początku akcje Tesli trochę skoczyły, później lekko spadły i szły w bok przez pewien czas. Zobaczymy co pokażą najbliższe dni. Jeśli uznam, że mają być jeszcze jakieś poważne spadki, to sprzedam z niewielką stratą albo wyjdę na zero. Zawsze mogę wejść ponownie później albo znaleźć coś innego. Moim zdaniem jednak powinien nastąpić szybki wzrost.

Zachęcam by nie podchodzić emocjonalnie do spekulacji/inwestowania. Są fanatycy Tesli, oraz ci którzy nienawidzą Tesli. Osobiście nie mam absolutnie żadnych emocji odnośnie tej spółki. To jest tylko instrument, który ma generować zyski, tak jak i inne spółki.

#gielda #tesla #tsla #wallstreet #nyse #nasdaq #nvidia #meta #nvda
  • 19
  • Odpowiedz
@Reading1833 dużo się mówi o „fanbojach” TSLA, ale sporo jest tez „hejtbojów”, na tagu tez jest ich kilku, goście maja #!$%@? na punkcie Tesli i Elona, ale głównie Elona i uważają tego gościa za jakieś zło wcielone, a jego dokonania mocno bagatelizują, nazywając np. taki SpaceX jakimiś tam „rakietkami” itd.
  • Odpowiedz
@Reading1833: bez przesady, kazdy inzynier ci powie, ze o ile elektryki sa wydajniejsze od spalinowek i beda docelowo od nich tansze, i sprawdza sie dla 80-90% ludzi przy odpowiedniej infrastrukturze i cenie ladowania, to "autonomiczne auta" to zwykla sciema marketingowa, podobnie jao "wodor toyoty" albo ta maszynka do badania kropli krwii elisabeth holmes, to kwestia znajomosci fizyki i matematyki, nawet jak lubisz elona muska to wiesz ze czesc jego pomyslow to
  • Odpowiedz
  • 0
@essalysolu: Nie podejmuję decyzji w oparciu o sympatię lub antypatię do kogoś czy czegoś i to też jeden z powodów tego, że jednak zarabiam. Jeśli się czegoś nie znosi, jakiegoś modelu biznesowego, właściciela, może uważa się to za scam itd. to najlepiej nie tykać tego w ogóle lub poczekać na dobry moment na shortowanie😉 Podkreślam zresztą, że jeśli uznam, że miałoby znacznie spaść, to sprzedam. Nie trzymam dużych strat. Nie miałob
  • Odpowiedz
@grypa-grypowska: Wodór nie ma sensu pod względem finansowym i użytkowym (ma sens w powietrzu w formie skroplonej). Natomiast autonomiczne auta to jest kwestia tego czy to jest możliwe czy nie. A akurat tutaj Elon ma racje że jego firmy zmieniają "Impossible in something that is overdue". Ja tam uważam że do 2030 będziemy mieli FSD które będzie działało od bramy do bramy. Recepta na FSD jest znana i skutecznie implementowana, jednym
  • Odpowiedz
@grypa-grypowska: jako inzynier ci powiem, ze #!$%@? logike. Sprawnosc to ma wyzsza silnik indukcyjny nad silnikiem spalinowym. Natomiast jak policzysz sprawnosc calkowita lancucha od elektrowni (sprawnosc kotla, turbiny, transformatorow, sieci przesylowej, ladowarki itp) to wyjdzie, ze sprawnosc od 1 kwh energii chemicznej zawartej w benzynie do 0,3kwh energii mechanicznej na kołach bedzie wyzsza niz to co wyzej wymienione. Najwyzsza sprawnosc ma hybryda phev i to tylko w okreslonych warunkach laboratoryjnych, bo
  • Odpowiedz
  • 0
@grypa-grypowska: właśnie nie pisałem czy lubię Muska czy nie. Mówię, że sympatia lub antypatia nie ma znaczenia. Sam uważam, że samochody, które same jeżdżą, to raczej sci-fi. Nie analizuję jednak takich szczegółów. Oceniam tylko popyt i podaż, a uważam, że najlepiej to się robi analizując cenę, wolumen i wszelkie relacje jakie między nimi występują. Nie śledzę newsów. To nie to, że w ogóle nie czytam, bo nie żyję w jakiejś bańce
  • Odpowiedz
@Reading1833: jesli chodzi o poput/podaz to 160-170$ to odpowiednik ~500$ przed rozwodnieniem, to DROGO, te akcje tesli nie sa warte wiecej niz 150-200$ przed rozwodnieniem czyli odpowiednik dzisiejszych 50-70$, samochody tesli stawiam na polce z lamborghini ferrari, bughatti sprawdz sobie wycene tych spolek, porownaj sobie tez z wycena toyoty i volkswagena
  • Odpowiedz
@essalysolu:

Natomiast jak policzysz sprawnosc calkowita lancucha od elektrowni (sprawnosc kotla, turbiny, transformatorow, sieci przesylowej, ladowarki itp) to wyjdzie, ze sprawnosc od 1 kwh energii chemicznej zawartej w benzynie do 0,3kwh energii mechanicznej na kołach bedzie wyzsza niz to co wyzej wymienione


Prawda ale tyylko w trasie bo auto z dużą baterią ma ogromną moc rekuperacji przez co przy hamowaniu potrafi odzyskać 85% i kilka hamowań i okazuje sie że BEV
  • Odpowiedz
@zibizz1: wiatriaki tez? Podaj mi opracowania, ktore mowia, ze energia z PV jest tansza niz z elektrowni weglowej/atomowej, uwzgledniajacej koszty produkcji, obslugi i utylizacji. Jesli mowisz,ze wiatraki i PV sa bezobslugowe to jestes ignorantem bez znajomosci tematu. chetnie sie doedukuję. Inżynier mechanik here, ex oficer marynarki handlowej, pracujacy obecnie przy turbinach wiatrowych offshore. (serwisuje turbiny i generatory)

P.S. Silnik tlokowy spalinowy, bez zelastwa w postaci hybrydy nadal ma wyzsza sprawnosc calkowita
  • Odpowiedz
  • 0
@grypa-grypowska: jeśli ocenia się wartość/cenę spółki, to należy pamiętać o tym, że różne czynniki na nią wpływają, w tym sentyment co do spółki (ceny są kształtowane przez umysły ludzi, dużych i malutkich, a nie przez tylko suche dane), a także należy brać pod uwagę czy jest rynek byka, czy niedźwiedzia i w jakim stadium się znajduje. Tesla należy do największych spółek i należy ją porównywać do innych największych spółek gdy się
  • Odpowiedz
@essalysolu: Wiatraki potrzebują obsługi i łopaty są problematyczne przy utilizacji, ja mowiłem o PV.

Koszt utylizacji panela to 20zł. Zamontowałem 30 paneli (13kWp) za 25 tys bez dotacji, do tego utilizacja 600zł. Licząc 10 lat eksplotacji cena za kWh wychodzi ~20gr, 20 lat eksploatracji to ~10gr/kWh. Mam tez już jedną instalację 5 letnią i nie dotykałem się do niej przez te całe 5 lat, może za 5 lat zajrze i zobacze
  • Odpowiedz
@essalysolu: moze inaczej. Przyczepiłes się do tego że ktoś powiedział że samochód elektryczny jest efektywniejszy i twierdzisz ze spalinowy jest bardziej efektywny. W zamianie energii pierwotnej w paliwie na mechaniczną spalinowy jest bardziej efektywny, ale w przewiezieniu dupy z jednego miejsca w miescie w drugie miejsce to BEV jest bardziej efektywny i zuzyje mniej energii pierwotnej
  • Odpowiedz