Wpis z mikrobloga

Witam wszystkich po przerwie na tagu #wojnawkolorze, następcy #iiwojnaswiatowawkolorze

POLSKI ROLNIK - WRÓG KOMUNISTÓW

Gdy 6 września 1944 roku Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego wydał dekret o reformie rolnej (na marginesie, całkowicie nielegalny w świetle prawa), na polskiej wsi doszło do wywrócenia struktury społecznej. Warto wspomnieć, że komuniści wcale zaczęli reformy rolnej - ta w Polsce została wprowadzona w 1925 r., gdy parcelowano majątki powyżej 180 hektarów. Reforma jednak nie została doprowadzona do końca okresu pokojowego, mimo uczciwych i bardzo korzystnych dla obu stron zasad.

To, co nastąpiło w 1944 roku - było zwyczajnym barbarzyństwem. Całkowicie zostało unicestwione ziemiaństwo - ostoja patriotyzmu pokoleń Polaków - jako klasa społeczna. Majątki powyżej 50 hektarów parcelowano i rozdzielano małorolnym i bezrolnym chłopom. W sumie w latach 1944-48 zabrano 3,48 milionów hektarów. Większość z tego przejęło jednak państwo (2,2 mln ha). Celem bowiem nie była parcelacja, a zniszczenie ziemiaństwa. Komuniści wiedzieli, że muszą działać etapami i dlatego zaczęli od stosunkowo niedużej grupy społecznej. Wywłaszczani właściciele nie otrzymywali w zasadzie odszkodowania. Co prawda przyznano im skromną rentę, jednak w marcu 1945 r. zamieniono ją na głodowe stawki. Wyrzucano ich z domów w ciągu trzech dni przy pomocy tzw. brygad robotniczych. Mogli zabierać ze sobą tylko przedmioty codziennego użytku. Tysiące ludzi z dnia na dzień pozbawiono dobytku całego życia, w tym pamiątek rodzinnych, przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Dwory i zabudowania - pełne nierzadko bezcennych artefaktów, kultywujące pamięć pokoleń Polaków - przeszły na własność państwa. Wielokrotnie jednak zostawały uprzednio rozgrabione i zniszczone - przez Sowietów, partyjnych aparatczyków i zwykłych bandytów-szabrowników. Z 20 tys. dworów zniszczonych zostało 80 %. Los dawnych ziemian i ich majątku pokazał w świetnym serialu ''Zmiennicy'' Stanisław Bareja. Na szczęście część majątku ratowali dzielni polscy muzealnicy... i chłopi.

Włościanie bowiem wielokrotnie występowali w obronie ''panów'', szczególnie, że na parcelowanych majątkach mieściły się nierzadko młyny, rzeźnie, mleczarnie, młockarnie, w których zatrudnienie mogła mieć cała wieś. Fornale solidarnie bronili panów przed sądami i udzielali schronienia wywłaszczonym. Niejednokrotnie - mimo głodu i straszliwej nędzy spowodowanej wojną i okupacją - chronili zabudowania przed szabrownikami (tj. innymi chłopami). Nawet jeśli popierali wywłaszczenia, to nie godzili się na karanie i zabijanie ziemian.

Polski chłop przywiązany był bowiem do ziemi. Żył z niej, karmiła go, szanował ją. Ciężką pracą zdobywał wszystko, co miał. Ale nie tylko z ziemią był związany: trzymała go religijność i tradycyjne wartości. To nie robotnicy, nie miejscy intelektualiści, nie przemysłowcy i bankierzy byli opoką polskości - lecz właśnie ziemianie i chłopi. Właśnie ci biedni, niepiśmienni, prości chłopi najgoręcej wierzyli w Polskę. Nie jest przypadkiem, że właśnie na wsi najdłużej utrzymało się poparcie dla rządu londyńskiego. Nie jest przypadkiem, że wieś najdłużej wspomagała i chroniła żołnierzy podziemia antykomunistycznego - wszak większość Żołnierzy Wyklętych wywodziła się ze wsi. Nie jest przypadkiem wreszcie, że ostatnim bastionem wolności w Polsce było Polskie Stronnictwo Ludowe Stanisława Mikołajczyka.

Dla przywleczonych na sowieckich tankach komunistów polski rolnik był solą w oku.

Chociaż sytuacja małorolnych chłopów się z początku poprawiła i spora część chłopów (zwłaszcza najbiedniejszych) popierała reformę rolną, to dochodziło do licznych patologii. Wskutek parcelacji często wspomniane wyżej zakłady musiały być zamykane i wielu ludzi zostało bez pracy. Ludzie, którzy całe życie byli młynarzami, mechanikami, mleczarzami itp. z dnia na dzień zostawali chłopami, którzy mieli coś uprawiać. Często na parcelowanych majątkach pozostawały domy samych chłopów, którzy owszem, otrzymywali ziemię - lecz tracili domy. Zdarzało się, że wskutek reformy rolnicy otrzymywali kompletnie bezwartościowe ugory.

Kilkuhektarowe gospodarstwa - choć przyjęte początkowo z zadowoleniem - nie mogły zapewnić godziwej egzystencji. Szybko nastąpił spadek produkcji rolnej. Wszystko to było przemyślanym ruchem komunistów. Ziemia wszak wcale nie miała należeć do chłopów. Władze pilnowały, by nikt nie miał więcej, niż 15 hektarów. Ci, którzy mieli więcej ziemi - stali się wkrótce głównymi wrogami komunistów. Po rozprawie z ''faszystami'', ''sanatorami i andersowcami'', ''obszarnikami'', ''burżuazją'' nadszedł czas na kolejnych w wyliczance wrogów ''władzy ludowej''.

We wrześniu 1948 roku władze komunistyczne przystąpiły do kolektywizacji wsi. Decyzja przyszła z Moskwy od samego Stalina i nakazywała łączyć gospodarstwa w spółdzielnie państwowe. Dotychczasowe doświadczenia sowieckiej kolektywizacji lat 20. i 30. napawały grozą: kończyły się bowiem deportacjami na Syberię, rozstrzeliwaniami, pacyfikacjami wsi, aż wreszcie - niemożebnym głodem, którego ofiary szły w miliony.

Ale wierny sługa sowieckiego dyktatora, Bolesław Bierut, I sekretarz Komitetu Centralnego PPR, i jego współpracownicy: Jakub Berman (członek Biura Politycznego KC PPR) i Jan Dąb-Kocioł (minister rolnictwa i reformy rolnej), był zdecydowany spełnić żądania mocodawców.

Teoretycznie kolektywizacja miała być dobrowolna, w praktyce polscy rolnicy wcale nie garnęli się do spółdzielni.

Celem komunistów stali się ''bogaci'' (w cudzysłowie, bowiem ludzie ci mieli najczęściej - jak wspomniałem - nie więcej niż 15 ha) chłopi, nazywani po sowiecku ''kułakami''. To oni na wsi w roli ''wrogów'' zastąpili wywłaszczonych ziemian. Rozpętano przeciw nim wściekłą nagonkę. To właśnie oni, kułacy, byli odpowiedzialni za biedę w kraju, bo chytrze ukrywali zboże i nie chcieli podzielić się z potrzebującymi. Nosili się ''po pańsku'', w koszuli i marynarce, z dewizką, mieli bryczki, słuchali radia. Uważano ich za nierobów, krwiopijców, żerujących na bezrolnych. Nowych "obszarników". Władze wzywały do rozkułaczania - odbierania majątków chytrym rolnikom. W rzeczywistości - jak zwykle w przypadku komunistów - oskarżenia były urojone. Kułaków było zaledwie 0,5 % w skali kraju i nie można ich było winić za niedobory. Celem komunistów bowiem było zwalczenie wolnego rynku na wsi i swobodnego przepływu usług, a nie żadna walka z wyzyskiem.

Komuniści dobrali się także do Kościoła. W 1950 roku przejęto ''dobra martwej ręki'', czyli majątki kościelne, które nie były pierwotnie objęte reformą rolną z 1944 r. Stalin wówczas obawiał się reakcji Aliantów Zachodnich na jawne wywłaszczanie kleru. Przejęto w ten sposób 155 tys. ha. Z dnia na dzień zniszczono setki sierocińców, szpitali, szkół, prowadzonych przez Kościół Katolicki. Jednocześnie komunistyczne władze rozpętały wściekłą nagonkę na księży i chłopów, przedstawiając wiarę jako ''ciemne zabobony'', które ''omamiły'' włościan. Tych utożsamiano - a jakże - z ''faszyzmem'', ''agenturą imperialistyczną'' i ''knowaniami andersowskimi'', oraz podobnymi bzdurami.

Wściekłe ataki na niechętnych kolektywizacji przypuszczała komunistyczna prasa i radio. Rozpoczęto inwigilację co bardziej opornych chłopów, do czego wysyłano funkcjonariuszy UB. Rolnikom grożono, że ich dzieci zostaną wyrzucone ze szkół, straszono procesami, zdarzało się zwożenie bojówkarzy partyjnych z miast. Uniemożliwiano zakupy towarów (w tym nawozów, czy narzędzi), utrudniano możliwość sprzedaży plonów. Usiłowano skłócić małorolnych chłopów z ''kułakami'' i klerem. Maszyny, ciągniki, nawozy - trafiały tylko do spółdzielni. Orzekano wysokie grzywny za niewywiązywanie się z obowiązkowych kontyngentów - dla gospodarzy były one znacznie wyższe, niż dla spółdzielni.

Jednak - bez skutku. Chłopi wykazywali solidarność z prześladowanymi ''kułakami'' i duchownymi. Wielu włościan wolało iść do więzienia, niż przystąpić do kołchozu, jak nazywali spółdzielnie. Kolportowano ulotki, wzywające do bojkotu spółdzielni, pojawiały się transparenty przestrzegające przed kolektywizacją. Chłopi sprzedawali gospodarstwa, ubijali inwentarz - i uciekali do miast. Towarzyszyły temu często rozdzierające serce sceny, gdy mężczyźni płakali nad swoją ziemią, którą ich rodziny uprawiały od dekad.

Polski rolnik dobrze bowiem wiedział, czym jest kolektywizacja. Wielu z nich kiedyś, dużo wcześniej, własną piersią broniło Polski przed bolszewikami pod rozkazami wąsatego Komendanta. Słyszeli i czytali o działaniach bolszewickiej inżynierii na Ukrainie, widzieli agresję sowiecką w 1939 roku. Chcieli gospodarzyć tylko na swoim - albo wcale. I ramię w ramię z księżmi stawiali twardy opór. Uosabiali to, czego komuniści w Polakach nienawidzili: wiarę, tradycję, patriotyzm.

Na Podlasiu przybrało to szczególną formę. Rolnikami tam była często zubożała szlachta, której etos i duma nie pozwalały pokłonić się komunistom. Organizowano często tumulty, zrywając spotkania ws. kolektywizacji, bito i zastraszano aktywistów partyjnych, a nawet podpalano kołchozy. Często uczestniczyły w tym kobiety, ganiające aparatczyków PZPR... z miotłami. To właśnie one - spracowane wiejskie żony i matki - często pierwsze broniły wsi. W tyle nie zostawała Małopolska, w której komunistycznych aparatczyków straszono, że chłopi im łby siekierami poucinają. Broniła się i Lubelszczyzna, gdzie w lipcu 1949 r. doszło do wielkich zamieszek. Na obrazie Matki Boskiej Częstochowskiej miały pojawić się łzy, co wywołało liczne pielgrzymki ze wsi do miasta. Doszło do kilkudniowych starć z milicją, która usiłowała zablokować religijnym włościanom modlitwę pod obrazem.

Zresztą, religijność gospodarzy przybierała wręcz wzruszające formy. Na blokadach dróg do wsi, czy przy zrywaniu komunistycznych wieców rolnicy wielokrotnie śpiewali religijne pieśni i żarliwie się modlili, wieszcząc karę dla aparatczyków i jawnie im złorzecząc. Inne wiece ostentacyjnie bojkotowano. Dochodziło nawet do jawnych buntów. W sierpniu 1953 r. we wsi Okół na Kielecczyźnie ludność wsi z sierpami i młotami (właściwe użycie komunistycznych narzędzi...), kosami, widłami i pałkami zablokowała dostęp traktorom, które miały zaorać gospodarskie miedze. Traktory zdewastowano, traktorzystów pobito, przybyłych na miejsce ubeków i milicjantów - przegoniono. Buntów tego rodzaju w latach 1953-55 było kilkadziesiąt w całej Polsce, głównie na ziemiach przedwojennych, gdzie panowało przywiązanie do ziemi.

Opór polskich rolników przyniósł skutek. O ile w 1953 r. powstało 8060 spółdzielni, a w 1954 r. - 9718, to w latach 1955-56 powstało ich już tylko kilkaset. Choć utworzono 10 213 kolektywów, to zajmowały one tylko 9 % gruntów rolnych w Polsce. Drugie tyle zajmowały utworzone na państwowych ziemiach PGR-y. Tu warto wspomnieć, że kolektywizacja skutki odniosła głównie na tzw. ziemiach odzyskanych, gdzie panowało znacznie mniejsze przywiązanie do ziemi, otrzymanej raptem kilka lat wcześniej. Co więcej, mimo że spółdzielnie ogrom przywilejów i ulg, osiągały wyniki znacznie gorsze, niż prywatne gospodarstwa. Dodatkowo, w latach 50. z powodu zwiększenia wydatków na zbrojenia i wojennej obsesji w dobie wojny koreańskiej, na wsi zaczęło brakować wszystkiego: nawozów, narzędzi, nawet gwoździ, czy wiader. W 1950 r. zabrakło środków owadobójczych, co doprowadziło do plagi stonki ziemniaczanej. Władze komunistyczne wówczas oskarżyły, że małe żuczki... zrzucały na polskie ziemniaki amerykańskie samoloty. Serio. Mój Tato to zbierał (za słoik stonki można było dostać oranżadę) i pamięta plakaty z żukiem w cylindrze i z amerykańską flagą na pancerzu.

Chociaż scenariusz Hołodomoru w Polsce się - na szczęście! - nie powtórzył, to braki żywności były większe, niż tuż po wojnie!

Polscy włościanie nie dali się zastraszyć i nie ulegli presji. Stawiali opór przez długie lata i obronili się przed kolektywizacją z pomocą Kościoła Katolickiego. Komuniści nie zaryzykowali - w obawie przed totalną wojną domową - przymusowej kolektywizacji z użyciem wojska. W międzyczasie zmarł Stalin, potem jego polska marionetka Bierut i system komunistyczny - kolejny raz - zachwiał się w posadach. Odwilż chruszczowowska i gomułkowska nie sprzyjały kontynuowaniu kolektywizacji, którą uznano za relikt stalinizmu. Jesienią 1956 roku doszło do samolikwidacji 85 % spółdzielni. Przychylnie spojrzał na to Władysław Gomułka, który liczył na zwiększenie poparcia na wsi dla swoich rządów. Odtąd władze komunistyczne starały się zjednać sobie chłopów: dostępem do szkół i opieki medycznej, czy elektryfikacją, ale boom w unowocześnianiu rolnictwa przyniosła dopiero epoka Gierka. Nadal jednak utrzymywano i faworyzowano niewydolne PGR-y. Jednak - to już zupełnie inna historia.

Polska była jedynym krajem bloku komunistycznego, w którym nie dokończono nigdy kolektywizacji.

Zapamiętajcie ten wpis w zalewie dzisiejszych ''chłopomańskich'' wypustów. Bo polski chłop w sercu miał Polskę.

* * *

Mój fanpage na Facebooku: https://www.facebook.com/WojnawKolorze2.0/

Jeśli macie ochotę mnie wspierać, zapraszam do odwiedzenia profilu na Patronite, lub BuyCoffee i postawienia mi symbolicznej kawy/piwa za moje teksty. Za każde wsparcie dziękuję - motywuje mnie do dalszej działalności.

https://patronite.pl/WojnawKolorze
https://buycoffee.to/wojnawkolorze

Zdjęcie kolorowane dla mnie przez: https://www.facebook.com/KolorFrontu

#iiwojnaswiatowa #gruparatowaniapoziomu #qualitycontent #historiajednejfotografii #rolnictwo #wies #polska #historia
IIWSwKolorze1939-45 - Witam wszystkich po przerwie na tagu #wojnawkolorze, następcy #...

źródło: 425277226_824469439693939_7970417338962923179_n

Pobierz
  • 70
@marcez: kolejny, który przeczytał tylko pierwszy akapit.

Naprawdę mnie nie przestają dziwić ci wszyscy kretyni „oszukiwani” przez parabanki, czy metodę „na policjanta/inkasenta/nigeryjskiego księcia”.

Napiszę bardzo wyraźnie.

Wpis NIE JEST o XVII wieku.
Wpis NIE JEST tylko o ziemiaństwie, jest w większości O CHŁOPACH.
gdyż twój wpis nie odnosił się w ogóle do mojego tekstu. Co ma jakiś XIX-wieczny lekarz do tematu kolektywizacji w Polsce?


@IIWSwKolorze1939-45: Otóż odnoszę się od tekstu i do tego, że przypisujesz warstwie ziemiańskiej jakieś szczególne zasługi w krzewieniu patriotyzmu i postawy propaństwowej. Wykazałem Ci, że jest to pozorne i dzieje się tak dlatego, iż państwo Polskie przed rozbiorami oraz po uzyskaniu niepodległości nadawało tej warstwie szczególnie uprzywilejowaną rolę w swoich
@Xahil: Ale jaki protokół niezgody. Ja nie twierdzę że nie masz racji, uważam po prostu że przesadzasz, tak jak przesadzają Ci którzy twierdzą że chłopi byli niewolnikami.

To jest tak jak dziś z mówieniem że wszyscy rolnicy to coś tam, wszyscy górnicy, wszyscy przedsiębiorcy. A wszyscy użytkownicy wykopu to przegrywy które żyją na koszt rodziców.

Mam na myśli to że nie można wrzucać wszystkich ludzi z danej grupy do jednego wora.
@IIWSwKolorze1939-45 Wpis jest o chłopach z punktu widzenia szlachcica i jest to obraz zakłamany.
Zaczynając od tego że ziemiaństwo było ostoją polskości. Ziemiaństwo sprzedało Polskę za ruskie i pruskie srebrniki. Piszesz ze tysiące ludzi pozbawiono dorobku życia, tylko że to nie był ich dorobek, tylko chłopi ciężko pracowali na tych 'szlachciców'
Piszesz ze polski chłop był przywiązany do ziemi, to prawda. Byli traktowani jak rzecz i za ucieczkę mogli stracić życie.
Piszesz
Mój pradziadek przed wojną kupił ziemię z dworem koło Radomia. Po wojnie jak komuniści chcieli założyć kołchoz z siedzibą w tym dworze, to na wieść że przyjeżdża komisja dziadek zwołał sąsiadów i w jedną noc rozebrali wszystkie pobudynki. Komisja przyjechała, popatrzyła i pojechała.I tak się udało uratować wieś przed kołchozem.
@marcez:

Wpis jest o chłopach z punktu widzenia szlachcica i jest to obraz zakłamany.


Nie. Wpis jest o tym, co robili komuniści na wsi w trakcie i po II WŚ. 80 % wpisu dotyczy kolektywizacji, a nie ziemiaństwa.

Dlaczego byli biedni i niepiśmienni? W większości nawet nie wiedzieli że są Polakami i określali się "tutejsi".


Brednie. ''Tutejsi'' to mieszkańcy Polesia, które pozostało w większości poza granicami Polski po II WŚ. Pomijając
Ja w sumie rozumiem już, czemu w tym kraju jest jak jest i nic się nie zmienia. Tak PRL ''zwalczył'' analfabetyzm, że prawie nikt nie przeczytał więcej niż pierwszy akapit (albo pierwszych kilka zdań...). Wpis w 80 % dotyczy kolektywizacji rolnictwa i tego, że chłopi się sprzeciwiali kolektywizacji, 20 % jest o reformie rolnej (czyli okradzeniu kilkudziesięciu tysięcy ludzi ze wszystkiego, co posiadali), zaś prawie wszystkie komentarze to:

- popieranie wywłaszczeń (pewnie
@marcez:

Ta, radziwiłłowie i potoccy sami widłami gnój po polu rozrzucali...


Nie no, oczywiście - osobiście chodzili z batem i ganiali biednych włościan po polu, kobietami orali miliardy hektarów, a potem pili chłopską krew. A jak tylko fornal śmiał spojrzeć na pana to go wbijali na pal. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

XXI wiek a w Polsce dalej bełkot a la 17 września 1939:
IIWSwKolorze1939-45 - @marcez: 
Ta, radziwiłłowie i potoccy sami widłami gnój po polu...

źródło: 1255107_1b

Pobierz
Bo polski chłop w sercu miał Polskę.


@IIWSwKolorze1939-45: polski chłop nie Polskę miał w sercu, bo ta Polska go atakowała, tylko swój własny interes. Kolektywizacja oznaczała dla niego utratę wszystkiego, dosłownie wszystkiego, nad czym pracowały pokolenia jego przodków. Więc powody takich a nie innych poczynań były materialne, a nie patriotyczne. I piszę to jako wnuk gospodarza, który był rozkułaczany i siedział na lubelskim Zamku za brak obowiązkowych dostaw. Natomiast, owszem, chłop
polski chłop nie Polskę miał w sercu, bo ta Polska go atakowała, tylko swój własny interes.


@straga:

I ponieważ ten chłop nie miał w sercu Polski, to:

- wieś najdłużej popierała rząd londyński
- na wsi najdłużej utrzymał się opór przeciwko komunistom w postaci zbrojnego podziemia
- chłopska partia PSL była ostatnim bastionem wolności w Polsce komunistów
- chłopi solidaryzowali się z ''kułakami'' i klerem

Jasne.
@Xahil: wydaje mi się, że pieprzysz bzdury. Albo nawet nie wydaje mi się, ja to wiem - skoro popierasz bolszewicki plakat usprawiedliwiający agresję na Polskę. Wracaj do czytania Janickiego, czy tam innych kocopołów o ''niewolnictwie''.
@IIWSwKolorze1939-45: widzisz kolego, po prostu skończyło się romantyczne idealizowanie Polski szlacheckiej. Ludzie uświadamiają sobie, że aż do drugiej połowy XIX wieku ich przodkowie byli w pełni legalnie dymani na sucho przez tę "ostoję patriotyzmu pokoleń Polaków" i nie łapią się na farmazony o "kultywowaniu pamięci pokoleń Polaków".
@Xahil w pełni cię rozumiem. Brat mojej mamy uważał i nadal uważa że socjalizm to najlepsze co mogło się trafić polskiej wsi która mogła pójść do szkół i na uczelnię. Sam był wysoko w strukturach PZPR ale bardziej ideowiec niż partyjniak. Niżej zdjęcie książki siostry dziadka, dosc ostrożny opis partyzantki wiejskiej na wschodzie Polski.
belgo_freight - @Xahil w pełni cię rozumiem. Brat mojej mamy uważał i nadal uważa że ...

źródło: temp_file3032881508092077145

Pobierz