Wpis z mikrobloga

Przy CPK komponent kolejowy jest większą szansą rozwoju być może nawet od lotniska. Spójrzmy na tą mapę- jak kraj równinny, w którym mieszka więcej osób niż w pojedyńczym mieście może mieć tak słabą kolej? Jesteśmy już rozwiniętą gospodarką i koleje po 250 km/h minimum to powinno być must have. Nie może być sytuacji że z Warszawy do Gdańska, czy Wrocławia szybciej dojedzie się autem niż koleją. Zwłaszcza że w dalszej perspektywie już mamy wycofywane diesle, podatki dla aut spalinowych itd. Wręcz jestem w stanie powiedzieć że CPK to nie jest aż taka szansa rozwoju, co nadgonienie tego co powinno być już dawno. Kolej powinna być szybka, punktualna i wydajna, obecnie ciężko mówić o tym że ludzie chętnie wybierają kolej, jak mogą wygodniej i szybciej dojechać autem. #kanalzero #polityka #polska #cpk
michalxd21 - Przy CPK komponent kolejowy jest większą szansą rozwoju być może nawet o...

źródło: obraz_2024-02-08_093649651

Pobierz
  • 15
Wręcz jestem w stanie powiedzieć że CPK to nie jest aż taka szansa rozwoju, co nadgonienie tego co powinno być już dawno


@michalxd21: (to nie jest zarzut przeciwko CPK) tam chyba kompletnie nie ma w planach żadnych kolei dużych prędkości
@michalxd21 w ogóle u nas 160 km/h jest uznawane za szybką linię kolejową, w Niemczech taka prędkość to standard dla linii kolejowych, dopiero linie szybsze od tej prędkości są uznawane za szybkie, tam pomiędzy Monachium, a Norymbergą (2 największymi miastami Bawarii) pociągi jeżdżą nawet 300 km/h i przy odległości ok. 150 km pociąg ICE pokonuje ten dystans w kilkadziesiąt minut.
@colliee: są 250km/h, dzięki czemu z każdego miasta wojewódzkiego poza Szczecinem powinno się dojechać w mniej niż 2h do Baranowa. Jak dla mnie to i tak za mało i trasy kluczowe czyli Warszawa-Kraków, Warszawa-Gdańsk, Warszawa-Wrocław czy Warszawa-Poznań powinny być trasami gdzie 300km/h to minimum ponieważ stamtąd jeździ masa ludzi, a dzięki szybkim kolejom będzie jeździć jeszcze więcej.
(to nie jest zarzut przeciwko CPK) tam chyba kompletnie nie ma w planach żadnych kolei dużych prędkości


@colliee: Są, nawet są zarzuty, że prędkość na niektórych odcinkach jest projektowana zbyt duża, przez co jej nie wykorzystamy, a burzyć będzie trzeba sporo.
@galicjanin: No bo nie da się osiągać większych prędkości na infrastrukturze z zaborów ( ͡° ͜ʖ ͡°) Ostatni rozwój kolei większy był za Gierka, a w 2000 roku to wgl obcięto całą masę połączeń (warto poczytać o tym). Kolej od tamtej pory jest niedofinansowana, PKP jest zarządzane przez partyjne słupy, a jedyne z czym nam się kojarzy kolej to to że szyny były złe. Z Y walczymy
Są, nawet są zarzuty, że prędkość na niektórych odcinkach jest projektowana zbyt duża, przez co jej nie wykorzystamy, a burzyć będzie trzeba sporo.


@wstanczyk: gwoli ścisłości:

Przebieg linii kolejowych CPK zaprojektowano na (przynajmniej niektórych odcinkach) 350km/h, ale pociągi będą maksymalnie na 250km/h.

To jest rozwiązanie na przyszłość - ludzie zajmujący się modelowaniem ruchu obliczyli sobie, że na razie nie opłaca robić się większych prędkości niż 250km/h, ale taka potrzeba może pojawić
Przebieg linii kolejowych CPK zaprojektowano na (przynajmniej niektórych odcinkach) 350km/h, ale pociągi będą maksymalnie na 250km/h.


@waro: Tylko właśnie kluczowa jest ta prędkość projektowa, bo od niej zależy geometria całej trasy, a więc też i liczba ludzi do wysiedlania i znacznie większe koszty. No i jeśli faktycznie tam ma być nawciskane kilka stacji pomiędzy Wrocławiem a Łodzią, to taka prędkość nie ma większego sensu.

Szczególnie, gdy po większości Polski poruszasz się
@wstanczyk: no więc prędkość projektowana na tej trasie (Łódź-Wrocław) to 350km/h. Stacji po drodze ma być w sumie 5. O szczegóły (dlaczego tak, a nie inaczej) to już trzeba się pytać CPK ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Stacji po drodze ma być w sumie 5


@waro: No fajnie. To więcej stacji, niż ma teraz pendolino między Wrocławiem a Warszawą, które się ledwo rozpędza do 150 kmh xd
@michalxd21: dlatego ja wszystkich młotków agitujących tutaj za CPK pytam o inne warianty tej inwestycji, w tym hub kolejowy. To, że potrzebne nam jest "coś" co pozwoli na łatwiejszy transport do i z naszego kraju (i na wschód od nas) jest oczywiste. Pytanie tylko czy tym "czymś" ma być CPK w formie przedstawionej przez geniuszy z PiS, czy też może coś innego? Póki co żaden mi nie odpowiedział. Jedni pewnie po