Przy CPK komponent kolejowy jest większą szansą rozwoju być może nawet od lotniska. Spójrzmy na tą mapę- jak kraj równinny, w którym mieszka więcej osób niż w pojedyńczym mieście może mieć tak słabą kolej? Jesteśmy już rozwiniętą gospodarką i koleje po 250 km/h minimum to powinno być must have. Nie może być sytuacji że z Warszawy do Gdańska, czy Wrocławia szybciej dojedzie się autem niż koleją. Zwłaszcza że w dalszej perspektywie już mamy wycofywane diesle, podatki dla aut spalinowych itd. Wręcz jestem w stanie powiedzieć że CPK to nie jest aż taka szansa rozwoju, co nadgonienie tego co powinno być już dawno. Kolej powinna być szybka, punktualna i wydajna, obecnie ciężko mówić o tym że ludzie chętnie wybierają kolej, jak mogą wygodniej i szybciej dojechać autem. #kanalzero #polityka #polska #cpk
@michalxd21 w ogóle u nas 160 km/h jest uznawane za szybką linię kolejową, w Niemczech taka prędkość to standard dla linii kolejowych, dopiero linie szybsze od tej prędkości są uznawane za szybkie, tam pomiędzy Monachium, a Norymbergą (2 największymi miastami Bawarii) pociągi jeżdżą nawet 300 km/h i przy odległości ok. 150 km pociąg ICE pokonuje ten dystans w kilkadziesiąt minut.
@colliee: są 250km/h, dzięki czemu z każdego miasta wojewódzkiego poza Szczecinem powinno się dojechać w mniej niż 2h do Baranowa. Jak dla mnie to i tak za mało i trasy kluczowe czyli Warszawa-Kraków, Warszawa-Gdańsk, Warszawa-Wrocław czy Warszawa-Poznań powinny być trasami gdzie 300km/h to minimum ponieważ stamtąd jeździ masa ludzi, a dzięki szybkim kolejom będzie jeździć jeszcze więcej.
(to nie jest zarzut przeciwko CPK) tam chyba kompletnie nie ma w planach żadnych kolei dużych prędkości
@colliee: Są, nawet są zarzuty, że prędkość na niektórych odcinkach jest projektowana zbyt duża, przez co jej nie wykorzystamy, a burzyć będzie trzeba sporo.
@galicjanin: No bo nie da się osiągać większych prędkości na infrastrukturze z zaborów ( ͡°͜ʖ͡°) Ostatni rozwój kolei większy był za Gierka, a w 2000 roku to wgl obcięto całą masę połączeń (warto poczytać o tym). Kolej od tamtej pory jest niedofinansowana, PKP jest zarządzane przez partyjne słupy, a jedyne z czym nam się kojarzy kolej to to że szyny były złe. Z Y walczymy
@michalxd21: Ja bym w ogóle #!$%@?ł albo mocno ograniczył komponent lotniskowy i wjechał na pełnej w shinkanseny, jak to jeden mireczek już tu proponował.
Przebieg linii kolejowych CPK zaprojektowano na (przynajmniej niektórych odcinkach) 350km/h, ale pociągi będą maksymalnie na 250km/h.
To jest rozwiązanie na przyszłość - ludzie zajmujący się modelowaniem ruchu obliczyli sobie, że na razie nie opłaca robić się większych prędkości niż 250km/h, ale taka potrzeba może pojawić
Przebieg linii kolejowych CPK zaprojektowano na (przynajmniej niektórych odcinkach) 350km/h, ale pociągi będą maksymalnie na 250km/h.
@waro: Tylko właśnie kluczowa jest ta prędkość projektowa, bo od niej zależy geometria całej trasy, a więc też i liczba ludzi do wysiedlania i znacznie większe koszty. No i jeśli faktycznie tam ma być nawciskane kilka stacji pomiędzy Wrocławiem a Łodzią, to taka prędkość nie ma większego sensu.
Szczególnie, gdy po większości Polski poruszasz się
@wstanczyk: no więc prędkość projektowana na tej trasie (Łódź-Wrocław) to 350km/h. Stacji po drodze ma być w sumie 5. O szczegóły (dlaczego tak, a nie inaczej) to już trzeba się pytać CPK ( ͡°͜ʖ͡°)
@michalxd21: dlatego ja wszystkich młotków agitujących tutaj za CPK pytam o inne warianty tej inwestycji, w tym hub kolejowy. To, że potrzebne nam jest "coś" co pozwoli na łatwiejszy transport do i z naszego kraju (i na wschód od nas) jest oczywiste. Pytanie tylko czy tym "czymś" ma być CPK w formie przedstawionej przez geniuszy z PiS, czy też może coś innego? Póki co żaden mi nie odpowiedział. Jedni pewnie po
nie no jak czytam wykop, to wychodzi ze zarabia sie tutaj wiecej niz na zachodzie, gdzie nie mamy zadnego duzego korpo, a jestesmy tania sila robocza dla nich
@michalxd21: (to nie jest zarzut przeciwko CPK) tam chyba kompletnie nie ma w planach żadnych kolei dużych prędkości
@colliee: Są, nawet są zarzuty, że prędkość na niektórych odcinkach jest projektowana zbyt duża, przez co jej nie wykorzystamy, a burzyć będzie trzeba sporo.
@colliee: Na pewno na tej trasie Warszawa - Łódź z rozwidleneim na Wrocław i Poznań. Od rozwidlenia do Wrocławia w projekcie jest ponoć 350 kmh
@wstanczyk: gwoli ścisłości:
Przebieg linii kolejowych CPK zaprojektowano na (przynajmniej niektórych odcinkach) 350km/h, ale pociągi będą maksymalnie na 250km/h.
To jest rozwiązanie na przyszłość - ludzie zajmujący się modelowaniem ruchu obliczyli sobie, że na razie nie opłaca robić się większych prędkości niż 250km/h, ale taka potrzeba może pojawić
@waro: Tylko właśnie kluczowa jest ta prędkość projektowa, bo od niej zależy geometria całej trasy, a więc też i liczba ludzi do wysiedlania i znacznie większe koszty. No i jeśli faktycznie tam ma być nawciskane kilka stacji pomiędzy Wrocławiem a Łodzią, to taka prędkość nie ma większego sensu.
Szczególnie, gdy po większości Polski poruszasz się
@waro: No fajnie. To więcej stacji, niż ma teraz pendolino między Wrocławiem a Warszawą, które się ledwo rozpędza do 150 kmh xd