Wpis z mikrobloga

Oglądałem wczoraj debatę na temat #cpk w #kanalzero i jakoś nie do końca przekonują mnie argumenty zwolenników. Nie jestem kategorycznie na nie, ale mam wrażenie że panowie widzą te zalety w zbyt różowych okularach.

Padły podczas rozmowy liczby dotyczące dwóch lotnisk niemieckich Frankfurt i Lipsk. Pierwszy jest hubem Lufthansy, ogromnej linii lotniczej, w Lipsku swój hub ma DHL. Ciężko mi uwierzyć, że Niemcy przeniosą część swoich interesów do CPK.

Panowie zarzekali się, że nie spowoduje to osłabienia lotnisk regionalnych, bo przecież można sobie dolecieć z nich do CPK i się przesiąść. Jeden z ekspertów nawet przyznał, że lata do Warszawy co tydzień. No ok, latam w ciągu roku kilka razy na wakacje i nie piszę tego, żeby się pochwalić, że mam na to kasę, tylko właśnie mogę sobie na to pozwolić bo staram się wydawać racjonalnie pieniądze i z tego powodu nie wybieram LOTu ( ͡° ͜ʖ ͡°) Gdybym chciał teraz polecieć z Wrocławia do Warszawy to jest to koszt 450zł na osobę. Za to można spokojnie polecieć do wielu ciekawych miejsc w Europie. Są oczywiście osoby, które z takich połączeń korzystają, ale wydaje mi się, że większość polaków wybierze 2h dłuższą podróz pociągiem czy autem do CPK, a w kieszeni zostanie im kilkaset złotych. Dlatego nie uważam, że zwiększy to ruch na regionalnych przez lecących do portu centralnego, a obawiam się, że zmniejszy się na nich liczba połączeń do innych miast.

Kolejna sprawa nad którą się zastanawiam (może całkowicie niesłusznie) to mamy raporty dotyczące zwiększania liczby pasażerów, no i wydaje się to całkowicie logiczne, patrząc jak ten ruch stale rośnie, ale jednocześnie mamy huczne zapowiedzi UE o redukcji CO2, ostatnimi dniami o 90% redukcji do 2040. To jakoś się trochę nie spina i oba te założenia się wykluczają.

A największa moja obawa to to, że to inwestycja publiczna ( ͡° ͜ʖ ͡°) Podczas debaty padły liczby ile to będzie kosztować, ale za to jakie będą przychody z inwestycji. Brzmi super, ale się obawiam, że jak przyjdzie ten dzień planowanego oddania lotniska to się okaże, że 150mld poszło, lotnisko w połowie niegotowe, pas startowy za wąski i wyklucza obsługę dużej częsci maszyn, bo wykonawca dostał złe wytyczne. Odpowiedzialnych się nie znajdzie bo między zleceniodawcą a wykonawcą będzie łańcuszek szwagrów i kuzynów, a z lotniska będzie latać jakaś awionetka raz dziennie, za to będzie w pełni obsadzona rada nadzorcza. Nie mówię, że jest to powód, żeby nic nie robic i nie budować, ale byłbym za, żeby przyjrzeć się dokładnie zaplanowanemu budżetowi, zwłaszcza że pisowcy mieli na tym łapę przez 8 lat.

#kanalsportowy #polityka
  • 10
  • Odpowiedz
@Patyk_: Oczywiście, że większość Polaków wybrałaby podróż pociągiem do CPK, szczególnie, że elementem CPK była właśnie budowa linii kolejowych wysokich prędkości. Przecież podróż nowoczesnym pociągiem po linii umożliwiającej podróż z wysokimi prędkościami jest po prostu wygodniejsza od samolotu, bo odpada cala procedura odprawy i kontroli lotniskowej. Na dodatek Polska to kraj średniej wielkości, tutaj linią o prędkości 250 km/h da się przejechać wzdłuż i wszerz w mniej niż 3 godziny.
  • Odpowiedz
  • 0
@KSHMR: I też bym wolał cpk zamiast 800+ ale to nie jest wybór jednego z nich, a dodanie kolejnego wydatku. Poza tym bardziej chodzi mi o to, żeby te wydatki na budowę przeanalizować, co jeśli dobrze się orientuje obecny rząd chce zrobić, a nie z góry uwalać projekt. Żeby się nie okazało, że tam też jakaś pizzeria zarobi kilka mln ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
Panowie zarzekali się, że nie spowoduje to osłabienia lotnisk regionalnych, bo przecież można sobie dolecieć z nich do CPK i się przesiąść


@Patyk_: loty lowcostowe na wakacje do Barcelony, Rzymu itd nadal będą z lotnisk regionalnych tak jak jest teraz, tu chodzi o loty międzykontynentalne do NY, Pekinu, Singapuru, Rio, Bombaju itd, one są konieczne dla rozwoju biznesu i nauki ale takich połaczeń nie wygeneruje popyt jaki jest w regionach, nawet
  • Odpowiedz
  • 0
@juras1073: No właśnie czy one nadal będą w ofercie lotnisk regionalnych? Weźmy sobie takie połączenie Gdańsk->Barcelona, lata kilka razy w tygodniu, ale czy po otwarciu CPK linie lotnicze nie uznają, że lepiej codziennie z pełnym obłożeniem latać z CPK, bo przecież ludzie z takiego Gdańska sobie dojadą pociągiem, a przy okazji z innych miast. Nie jesteśmy na tyle dużym krajem, żeby było problemem dojechać na lotnisko pod Warszawę, więc wg mnie
  • Odpowiedz
Kolejna sprawa nad którą się zastanawiam (może całkowicie niesłusznie) to mamy raporty dotyczące zwiększania liczby pasażerów, no i wydaje się to całkowicie logiczne, patrząc jak ten ruch stale rośnie, ale jednocześnie mamy huczne zapowiedzi UE o redukcji CO2, ostatnimi dniami o 90% redukcji do 2040. To jakoś się trochę nie spina i oba te założenia się wykluczają.


@Patyk_: te prognozy wzrostu pasażerów uwzględniają redukcje emisji co2 w ramach zielonego ładu i
  • Odpowiedz
@Patyk_: to dlaczego dziś te loty z Gdańska są? przecież w 3h ktoś może sobie dojechać na Okęcie albo wg do najtańszego dla Ryanair lotniska w Modlinie, dlaczego są loty do europejskich regionów turystycznych z Katowic czy Rzeszowa przecież linie mogą stwierdzić że sobie pasażerowie dojadą do Krakowa? jak w Hiszpanii otworzyli Madryt-Barajas to nie zlikwidowali innych lotnisk, lotnisko Mediolan Malpensa nie spowodowało że Ryanair nagle zrezygnował z taniego lotniska w
  • Odpowiedz