Wpis z mikrobloga

Dobra, czytam sobie najprostsze statystyki dotyczące transportu lotniczego w Polsce pod kątem istnienia CPK.

W 2022 wszystkie lotniska w Polsce obsłużyły 41 milionów pasażerów. W tym samym roku tylko jedno lotnisko w Niemczech, we Frankfurcie obsłużyło ich 49 miionów.

W 2022 roku w polskich portach lotniczych odbyło się 327,4 tys. operacji lotniczych - Frankfurt dla porównania przez dwanaście miesięcy obsłużył 382 tys. operacji lotniczych.

Co do cargo - w Polsce przewieziono 192 tysięcy ton ładunku. Frankfurt w tym samym okresie obsłużył 2 miliony ton ładunku.

Dla niekumatych - to nie jest post chwalący Frankfurt a umniejszający polskim portom. To jest post, w którym próbuję pokazać jak ogromna różnica potencjałów występuje między CAŁYM #!$%@? KRAJEM a tylko jednym (choć największym) portem u naszych zachodnich somsiaduw.

Rozumiecie to? Cały kraj wykręca znacznie mniejsze osiągi niż JEDNO lotnisko, a typy upierają się przy twierdzeniu, że dodanie Bardzo Dużego Lotniska po środku niczego odwróci ten stosunek...

#polityka #cpk
  • 42
Rozumiecie to? Cały kraj wykręca znacznie mniejsze osiągi niż JEDNO lotnisko, a typy upierają się przy twierdzeniu, że dodanie Bardzo Dużego Lotniska po środku niczego odwróci ten stosunek...


@maximilianan: Oczywiście, że tak. Na tym właśnie polegają inwestycję w infrastrukturę.

Niemcy mają gospodarkę "tylko" 6x większą od Polski, ale cargo przerabiają już 33x więcej. Oczywiście nie tylko wielkość gospodarki odgrywa tutaj rolę, ale proporcje są i tak nieproporcjonalne. Więcej cargo od Polaków
@maximilianan: spójrz na liczbę pasażerów, jak zmieniała sie na przestrzeni ostatnich 20 lat. Jak dynamiczne były to wzrosty. Później spójrz na liczbę mieszkańców naszego kraju i porównaj do innych krajów w Europie. Możesz porównać tez liczbę pasażerów odprawianych w Polsce i w różnych krajach Europejskich. Według mnie, nadal gonimy Europe i jest duża przestrzeń do wzrostu. Od 2004 roku, znacznie sie wzbogaciliśmy i to przełożyło sie na liczbę pasażerów.
To lotnisko
@waro to mam na myśli. CPK nie rozwiąże tego problemu.

@brakslow to czemu zamiast zastanowić się nad rozbudową już istniejących portów ktoś upiera się nad budową Bardzo Dużego Lotniska pośrodku niczego? Na jakiej podstawie twierdzisz, że CPK przejmie od Okęcia więcej pasażerów, niż to kiedykolwiek obsługiwało?
Na jakiej podstawie twierdzisz, że CPK przejmie od Okęcia więcej pasażerów, niż to kiedykolwiek obsługiwało?


@maximilianan: Ponieważ Okęcie już teraz odmawia przewoźnikom nowych slotów ze względu na swoją ograniczoną przepustowość.

A poza tym ruch lotniczy w Polsce rośnie dynamicznie. Z roku na rok jest o te kilka milionów więcej pasażerów.
@maximilianan: Nic nie stoi na przeszkodzie rozwoju tych lotnisk i one będą rozbudowywane wraz z rosnącym ruchem lotniczym w całej Polsce.

Tylko co to ma do CPK? To lotnisko nastawione jest na trochę inny profil pasażera, tj. na pasażera przesiadkowego. Pozostałe lotniska opierają się na modelu point 2 point.
Bardzo Dużego Lotniska


@maximilianan: to jest pierwsze nieporozumienie. To jest 40 milionów pasażerów z możliwością rozbudowy o ile bedzie taka potrzeba. Okęcie w 2023, obsłużyło 18,5 miliona pasażerów, tyle samo co w 2019. W 2013, to bylo 10,5 mln. To jest bardzo duży wzrost, który został przerwany przez covid, ale już nadrabia straty. Te 20 milionów, to jest taki max dla Okęcia, przy zakazie nocnych lotów. Jeśli trend sie utrzyma, to
@waro: dlaczego nagle ktoś miałby korzystać z przesiadek w Polsce, skoro inne lotniska mają znacznie więcej połączeń niż wszystkie lotniska w Polsce...?

@brakslow te 20 milionów to połowa całego ruchu lotniczego Polski...
Oczywiście, że tak. Na tym właśnie polegają inwestycję w infrastrukturę.


@waro: Dokładnie. Dlatego zamiast śmiesznego CPK, trzeba wybudować wielki port morski w Ustce. 5 razy większy od portu w Roterdamie. To dopiero sprawi, że nasza gospodarka już za 5 lat prześcignie Niemcy wielkością.
te 20 milionów to połowa całego ruchu lotniczego Polski...


@maximilianan: wyobraź sobie, w 2008 odprawiono własnie 20 mln pasażerów. W 2019, to było 49 mln. Nie mów, że nie dostrzegasz dużego wzrostu. Dodatkowo hub da możliwość zbudowania większej siatki bezpośrednich połączeń.

dlaczego nagle ktoś miałby korzystać z przesiadek w Polsce, skoro inne lotniska mają znacznie więcej połączeń


To takie blednę koło. Nie ma połączeń, bo nie mamy odpowiedniej infrastruktury. Jak będzie
dlaczego nagle ktoś miałby korzystać z przesiadek w Polsce, skoro inne lotniska mają znacznie więcej połączeń niż wszystkie lotniska w Polsce...?


@maximilianan: Już dzisiaj przesiadkowi pasażerowie stanowią 30% wszystkich pasażerów na Chopinie.

A poza tym nowe lotnisku przyda się LOT, aby mógł się gdzie rozwijać, otwierać nowe połączenia i być konkurencyjny dla pozostałych hubów w Europie.
Dokładnie. Dlatego zamiast śmiesznego CPK, trzeba wybudować wielki port morski w Ustce. 5 razy większy od portu w Roterdamie. To dopiero sprawi, że nasza gospodarka już za 5 lat prześcignie Niemcy wielkością.


@Dragonan: śmieszne, że akurat o tym wspomniałeś ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Bo coś takiego już zaistniało, a jest tym port w Gdańsku. Po oddaniu do użytku drugiego nabrzeża jest to najszybciej rozwijający się port w
@waro: Chyba żartujesz. Gdańsk to maleństwo odpowiadające Lotnisku Chopina. I z nim należy je porównywać. A my musimy budować wielkie projekty, dzięki którym miniemy wrogie kraje zachodu. Potrzebujemy portu wielkości Szanghaju lub Singapuru. Port w Gdańsku należy zburzyć tak jak lotnisko Chopina. Aby tak jak w przypadku CPK od razu nadać rozpędu megaportowi w Ustce.
@waro: 30% Chopina to ile osób dokładnie? Jaki wzrost połączeń i liczby pasażerów jest przewidywany i na jakich podstawach? Chętnie zobaczę modele dla najlepszego i najgorszego scenariusza, których obecnie nie ma.

@brakslow jacy zagraniczni przewoźnicy są obecni w Polsce? W 8 lat nie zrobiono absolutnie NIC jeśli chodzi o cpk, więc wróżenie "nie mów że nie ma wzrostu" jest nie tyle naiwne co głupie. Wzrost jest, ale czy to znaczy, że