Wpis z mikrobloga

@Tymajster: aż wyszukałem bo na podstawie obrazka myślałem że chodzi o ujście rzeki ale nie.

Polskie słowo „zatoka” jest bardzo mało precyzyjne dla żeglugi, ponieważ jest stosowane bez względu na właściwości i wielkość akwenu. To samo określenie stosuje się dla Zatoki Perskiej będącej z punktu widzenia hydrologii oddzielnym morzem śródlądowym, jak i dla Zatoki Biskajskiej, która jest stosunkowo niewielkim wcięciem w linii brzegowej. Z powodów historycznych język polski nie wykształcił odpowiednich określeń, dlatego w praktyce w nawigacji morskiej stosuje się precyzyjne określenia angielskie:

bight – zatoka między dwoma przylądkami, płytkowodna i niezbyt głęboko wcięta w ląd (np. Bight of Bonny – Zatoka Bonny)
gulf – część oceanu lub morza dowolnie głęboko wcięta w ląd, swobodnie wymieniająca wody z główną częścią akwenu (np. Gulf of Mexico –
  • Odpowiedz
@Corvus_Frugilagus Dodam jeszcze słówko Gulch - parów. To słówko mocno wbiło mi się w pamięć, bo kiedyś podczas zwykłej rozmowy kumpel zapytał "co to znaczy gulch?" Nie mam pojęcia skąd wiedziałem i jeszcze mu odpowiedziałem, zwłaszcza że niezbyt często używa się polskiego i angielskiego odpowiednika xddd
  • Odpowiedz
@Szlif: @Tymajster Bardziej chodzi o proporcje. Półwysep ma być wydłużony, przylądek to najdalej wysunięta w wodę część, dlatego przylądek może być na półwyspie.:)
  • Odpowiedz
@Tymajster: Peninsula to półwysep a cape to przylądek. Przylądek to po prostu najbardziej wysunięty punkt na północ lub południe lub wschód czy zachód.
Bay to zatoka a gulf to ujście rzeki - może być w kształcie zatoki.
  • Odpowiedz
@Corvus_Frugilagus: WOW, niesamowita infografika. Nigdy nie potrafiłem tego odróżnić. Teraz w końcu nawet w książkach fabularnych będę w stanie lepiej zrozumieć o czym pisze autor i lepiej sobie to wyobrazić, bardzo dziękuję!
  • Odpowiedz
@nigdzie: Ogólnie jak pomyślisz, ma to sens, Zatoka Hudsona jest bardziej ograniczona od reszty wody, a taka Zatoka Meksykańska... też w sumie jest ograniczona przez Karaiby xD Dobra to jest bezsensu, pewnie jak nie jesteś XIX brytyjskim żeglarzem to nie zrozumiesz tych niuansów xD
  • Odpowiedz