Wpis z mikrobloga

Dostałem rozliczenie podatkowe za ostatni rok i mam 7276€ tax credit, czyli coś jakby "pomniejszenia podatku", co daje nam (mi i żonie) kwotę wolną od podatku w okolicach 36380€ (7276 * 1/0.2 - podatek 20%). Nie uwzględnia to co prawda "ukrytych" podatków, a tylko ten dochodowy.

ekstra bezpośrednie podatki to USC:

stawka | dochód

2% | do €10,036

4% | €10,036 do €16,016

7% | każde następne €16,016

oraz PRSI, ale to zagmatwane jak polskie prawo.

Jakby ktoś był zainteresowany sprawdzeniem brutto/netto http://www.deloitte.ie/tc/

http://www.revenue.ie/en/tax/it/tax-chart.html pełny tax chart

Szkoda tylko, że tną kredyty i rosną "znów" koszty mieszkań.

No i ten paradoks:

Przedszkole kosztuje ~1000€ na miesiąc i nie można sobie odpisać podatku od tego. Natomiast jeśli żona siedziała by w domu to dostanie ~810€ / rok za bycie "kurą domową" - inicjatywa aby do pracy nie iść :/

plus na każde dziecko chyba 140€ / miesiąc.

#podatki #pieniadze #irlandia #pracazagranica #gorzkiezale
  • 19
Przedszkole kosztuje ~1000€ na miesiąc


@rzet: Naprawde bardzo sie dziwie ze nikt jeszcze w Irl nei wpadl na pomysl sieciowki budzetowych przedszkoli...

Co do reszty ok, choc PRSI nie jest taki skomplikowany - ja place 4%. To chyba zalezy od rodzaju umowy o prace :)

A child benefit jest teraz 130€

Noonan cos przebakiwal niedawno o obnizeniu taxow dla 'lepiej zarabiajacych'. Poczekamy jeszcze pare miesiecy to zobaczymy....
Noonan cos przebakiwal niedawno o obnizeniu taxow dla 'lepiej zarabiajacych'. Poczekamy jeszcze pare miesiecy to zobaczymy....


@msq: taa tylko dlatego, że półmetek minął i już zaczeły się targi przedwyborcze.

Przedszkole jest drogie głównie przez ceny nieruchomości oraz ubezpieczenia.
@msq: Ty płacisz 4% dlatego, że jesteś contractor i tak naprawdę pracujesz na samo-zatrudnieniu - my mamy stałą 4% PRSI lub 500E/rok w przypadku niższego zysku.

Dostałem FORM 11 do wypełnienia i już nie jestem taki szczęśliwy... Wiesz może ile księgowi kasują za wypełnienie tego diabelstwa? Dałbym do 50E, bo tyle wart byłby mój czas poświęcony na siedzenie nad tym.
@kaef: No jestem kcontractor. Formalnie jestem chyba director w Ltd :) Ale to umbrella, wiec nei jestem pewien.

Moj ksiegowy co miesiac mnie kasuje na sto pare euro, w ramach tego jest jego umbrella, serwis (wysylam mu tylko info ile przepracowalem dni a on mi robi przelew i przysyla payslipa) i ogolne porady od czasu do czasu w moich sprawach podatkowych (jest upowazniony do kontaktowania sie w moim imieniu z revenue).
@msq: Ja właśnie jestem na etapie konfiguracji i zawracania sobie głowy pierwszym rozliczaniem podatkowym. Żona jest sole trader, ja na etacie i rozliczamy się wspólnie na jednym F11. W Polsce dawałem radę zrobić swojego własnego PITa, więc tutaj na pewno mi się uda...

Nie podesłałbyś może więcej informacji na temat swojej "korpo" na PW? Ciekawy jestem jak sobie radzą rodacy w biznesie;)
swojej "korpo" na PW?


@kaef: W sensie na temat tego w czym formalnie jestem director?

Za wiele Ci nei napisze bo to byl telefon do ksiegowego, pozniej kontakt jego z firma dla ktorej pracuje i potwierdzenie przez niego i moje HR ze wszystko jest ok. Pare dni pozniej sie spotkalem z panem ksiegowym, rozmawialismy przez jakies 30 minut, podpisalem papiery (w tym takze ten o zakonczeniu wspolpracy bez daty) i to
@msq: @rzet:

Właśnie podliczam swoją własną pensję roczną, a że przetrwałem likwidację i upadłość zakładu pracy, to przyjrzałem się dokładnie. Księgowi firmy rąbnęli się na moją niekorzyść o 260E...
W takim razie to jest ulga podatkowa, a nie dodatek,zasiłek, czy jak to nazwałeś: " dostanie (...) za bycie kurą domową". Jeśli para rozlicza się wspólnie, tj. joint-assesment i tylko jedno z nich pracuje, to ciężko w ogóle mówić o tej kwocie, bo mąż musiałby zarabiać sam ok. 36tysE/rok (~700E/tydz). Jeśli zarabia nawet odrobinę mniej, to nie płaci podatku i nie ma z czego odliczyć tej kwoty.

Ja też mam łączny tax-credit
Właśnie podliczam swoją własną pensję roczną, a że przetrwałem likwidację i upadłość zakładu pracy, to przyjrzałem się dokładnie. Księgowi firmy rąbnęli się na moją niekorzyść o 260E...


@kaef: kończyłem tu politechnikę i mogę stwierdzić, że matematyka to nie jest ich mocna strona..

Ludzie w revenue są tam chyba z łapanki w latach 90, bo w tamtym roku potrzebowali 4 podejść aby mi zwrócić 400€.. chociaż od początku było napisane, że tyle
@rzet: To może spróbujesz mi pomóc, bo natrafiłem na ścianę...

Od 1. stycznia do 22. września miałem Rent Tax Credit, później anulowałem. Jak umieścić tax credit za niepełny rok na rozliczeniu rocznym?