Wpis z mikrobloga

@CoolerHusky: Ludzie czasami naprawdę nie zdają sobie sprawy jak bardzo pecety są kompatybilne wstecz w porównaniu do konsol.

Windows 11 nadal bazuje na Windowsie NT z lat 90, i wszelkie niekompatybilności wywodzą się z usuniętej albo zepsutej funkcjonalności w ramach dalszego rozwoju. Funkcjonalności którą ludzie dodają ponownie albo naprawiają tak aby można było grać w stare pecetówki na Win11.

Rozwój podzespołów PC też w dużej mierze był ustandaryzowany. Architektura x86 jest
@supra107: jakiś czas temu wyciągnąłem kilka płytek z cd-action z lat 90

Spora część gier i programów nie działa a ilość pracy którą trzeba włożyć jest nie warta świeczki. Strona indywidualna gier z gaming wiki zwykle odsyła do podstrony która zaleca użycie "trybu kompatybilności" a jeśli nie działa to należy sprawdzić indywidualną stronę gry.

Dobrze połatane są jedynie bardzo popularne gry.

Jeśli ktoś chce się bawić w retro to albo oryginalny
Spora część gier i programów nie działa a ilość pracy którą trzeba włożyć jest nie warta świeczki.


@dqdq1: zabawne jest to, że więcej starych gierek z Windows 9x działało u mnie pod Linuksem (Wine) niż na Windows 7/8/10/11. Na Windowsie 64-bitowym nie da się odpalić 16-bitowych aplikacji z czasów Windows 3.x, a na Linuksie działają ¯\(ツ)/¯
@supra107 No i oprócz samej kompatybilności wstecznej dochodzi jeszcze możliwość emulacji. Można bez problemu odpalić gierki z PS1, PS2 czy nawet PS3 i X360. Sam ostatnio na kompie odpaliłem pierwsze Red Dead Redemption i Gran Turismo 5, które działały zadowalająco i można je spokojnie przejść w ten sposób bez używania oryginalnego sprzętu. To jest właśnie magia PC, czyli wszechstronność i uniwersalność.
Na Windowsie 64-bitowym nie da się odpalić 16-bitowych aplikacji z czasów Windows 3.x


@ziomus0812: Da się, tylko trzeba ręcznie dodać warstwę kompatybilności dostosowaną pod 64-bitowego Windowsa której nie chciało się Microsoftowi naprawiać.

A na Linuksie pewnie działa bo deweloperzy Wine się pofatygowali żeby ich warstwa kompatybilności pod Linuksa obejmowała Win16, Win32 i Win64. MS postanowił że u nich wystarczy warstwa Win32. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@patrykolos: Jak dobrze kojarzę to było parę rewizji PS2 Slim bez kompatybilności wstecznej z PSX. W końcu zdali sobie sprawę że nie opłaca się tego dalej dawać i wywalili. I ta sama śpiewka przy PS3, bo musieli dawać układy scalone z poprzednich konsol na obecne, a to były koszta, a to i tak działało tak fifty-fifty.
@supra107: Co więcej - dla kompatybilności nie poprawia się niektórych bugów. W Excelu na przykład rok 1900 traktowany jest jako rok przestępny, mimo że takim nie był. I choć można by to było łatwo naprawić, to nikt tego nie zrobił ani nigdy nie zrobi aby zachować kompatybilność ze skoroszytami stworzonymi w starych wersjach Excela które brały na to poprawkę.