Wpis z mikrobloga

Ahoj mirki. Post grzecznościowy: ogarnia ktoś temat doboru silników elektrycznych do konstrukcji? Dany jest silnik o mocy 1000 W i P = 3 napędzający bęben z liną o średnicy 50 cm za pośrednictwem przekładni. Masa klocka zawieszonego na linie wynosi 250 kg, a ciężar liny pomijamy. Silnik podnosi klocek z prędkością 2 m/s i przyspieszeniem 1 m/s^2. Charakterystyka liniowa, napęd U/f.

Miałem obliczyć moc niezbędną do tego ruchu oraz moment obrotowy z uwzględnieniem sprawności silnika (przyjąłem 0,8), no i przekładnię.
Zabrałem się do tego w ten sposób, że wpierw wyliczyłem moc jako iloczyn masy klocka oraz przyspieszenia, tak więc wyszło mi 250 W * 0,8 (przyjęta sprawność) = równe 200 W.
Dalej - jeżeli przyjmiemy, że moment obrotowy = Moc / prędkość kątowa, a prędkość kątowa jest równa prędkości bębna (2 m/s) / średnica bębna (0.5 m), to wyjdzie nam równe 4 rad/s.

Moment obrotowy = 200 W / 4 rad/s = 50 Nm, to dalej razy 0,8 = równe 40 Nm.

No i przełożenie przekładni - tu miała być sprawność 1.0, więc 40 Nm / 250 W = 0,16.

Sęk w tym, że te wartości wydają mi się jakieś kretyńskie totalnie xD Przejrzałem katalogi przypadkowych firm i nic podobnego nie znalazłem choć powinienem bo ponoć dane są "urealnione".

Będę wdzięczny jeżeli ktoś rzuci okiem i powie czy moja koncepcja jest słuszna. Obiecałem komuś, że to ogarnę, ale chłop jak zwykle bierze się za coś na czym się nie zna, choć w teorii powinien - chyba czas zainwestować w lecytynę xD

#studbaza #studbazaproblems #automatyka #elektryka #elektronika #elektrotechnika #mechanika
  • 7
@krzaczor93:

Patrzac z boku cos nie tak z przekladnią.
Jednostki przy wyliczeniu przekladni to .... Nm/W ?
Gdzies, coś nie pasuje.
A dwa: i = 0,16. Tez ta wartosc cos taka... no nierealna.

Nie chce tracic czasu ale ogarnij koncepcje policzenia tego i i tu cos mi nie pasuje.
@krzaczor93: Nie wiem czy sobie poradziłeś, ale wydaje mi, że najpierw zaczynasz liczenie od strony klocka i równania sił - F-mg=ma i z tego wyliczasz siłę przyłożoną w punkcie mocowania linki do bębna.
Mając siłę jesteś w stanie obliczyć potrzebny moment (F*r).
Z prędkości liniowej 2m/s przechodzisz na prędkość kątową (v=omega*r) i masz jak dalej podałeś moc=moment*prędkość kątowa i wyliczasz tutaj drugi moment; na koniec przyrównujesz M2/M1 i powinno wyjść przełożenie.
@krzaczor93: Moc silnika z tabliczki znamionowej to moc uzyskana na wale więc nie musisz już jej mnożyć przez sprawność.
Moment znamionowy silnika uzyskasz przez podzielenie mocy znamionowej przez prędkość znamionową i pewną stałą.
Wtedy w ostatniej linijce przekładnia wyjdzie bez jednostki, bo Mam się skrócą