Wpis z mikrobloga

Mało kto zdaje sobie sprawę, ale koncepcja metra we Wrocławiu ciągnie się od bez mała 14 lat. Pierwsze wzmianki na ten temat pojawiały się już w 2009 roku (lub wcześniej, mogę nie pamiętać; świadczy to jednak o tym, że komunikacja miejska we Wrocławiu kuleje już od tamtych czasów - wierzcie lub nie, ale wtedy to był dopiero beton i padaka, na każdej płaszczyznie i mówiło się o tym głośno - a to były czasy bez AOW). Powstawały liczne koncepty, wizualizacje, plany, zachowały się nawet schematy (pic rel z 2011).

Ojcem założycielem pomysłu i chyba największym orędownikiem metra we Wrocławiu był Patryk Wild, późniejszy wiceprezes MPK.

Patryk Wild, szef klubu Radnych Dutkiewicza w sejmiku województwa zapewnił Gazetę Wrocławską , że budowa metra we Wrocławiu nie wiązałaby się z bankructwem regionu, ponieważ cześć pieniędzy można uzyskać z Unii Europejskiej. Najpierw jednak Wrocław będzie potrzebował kilka milionów złotych, na studium wykonalności całego przedsięwzięcia. Wcześniej pisaliśmy: Wybudują metro we Wrocławiu Trasa metra wiodłaby od Dworca Świebodzkiego, pod Starym Miastem, na plac Społeczny i dalej na Sołtysowice i Krakowską. Z podziemnej kolejki korzystaliby nie tylko wrocławianie (źródło: naszemiasto, 2011, Marcin Torz)


To były też czasy gdy miasto i kolej chciało uruchomić połączenia z dworca Świebodzkiego (materiał na inny wpis)

Ten niezłomny wizjoner snuł również plany o tym by MPK na licencji kolejowej woziło pasażerów tramwajami dwusystemowymi (tj po sieci tramwajowej i kolejowej). Mówił, że nie byłoby problemu by tramwaj z rynku woził pasażerów do Obornik. MPK zdobyło nawet licencję kolejową (później, chyba w 2013 roku) i ówcześnie w dwa lata miało jeździć z Brochowa, Psiego Pola czy Lesnicy na dworzec główny (odbył się również przejazd próbny wypożyczonym szynobusem)

To był bodajże rok 2011 gdy ówczesny prezydent Rafał Dutkiewicz mówił, że tramwaj na psie pole powstanie gdy koncepcja wrocławskiej kolei aglomeracyjnej (w zamyśle ówcześnie chodziło o to by mpk jeździło z np psiego pola na Leśnicę) nie wypali. Ówcześnie była to perspektywa na dwa lata. Kolei by MPK na szczęście nie było a tramwaju na psie pole do dziś nie ma (Jagodno też było wtedy wymieniane między wierszami a było to wtedy osiedle dużo mniej zaludnione). Jest za to autobus 150, którego idea sięga roku 2014 - gdy upadł pomysł tramwaju na sieci kolejowej a koleje dolnośląskie chyba wtedy miały już dość bogatą ofertę (mogę się mylić, bo kolejarz ze mnie żaden), ówcześnie obsługiwany był ukraińskim autobusem marki Bogdan A092 (tu można zobaczyć ten cud techniki). Ten pomysł dowożenia pasażerów na węzły ogólnie jest dobry, ale wszystko robione było tak jak jest. W ogóle temat planowania zbiorkomu we Wrocławiu (węzły, rozkłady jazdy, trasy) to tematy na oddzielne wpisy (sic! Każdy temat osobno). Nie bez powodu mówi się, że "coś jest zrobione po wrocławsku" i pojęcie "niedasizmu" również jest w tym mieście zakorzenione.

Jeżeli zaś chodzi o tramwaj na Jagodno to ówcześnie, gdy budowana była linia na Gaj (lata 2010-2011) to prócz niegospodarności (w związku z budową krańcowek zamiast pętli i koniecznością zakupu taboru dwukierunkowego, który jest droższy o co najmniej kilkanaście %) było już wtedy wiadomo, że budowa linii na Jagodno nie będzie możliwa lub trudna z uwagi na biegnącą tamtędy linię kolejową. Nie znam szczegółów tej inwestycji i nie jestem do końca pewien czy to powód dla którego zostawiono ślepy tor w kierunku Jagodna.

Tabor (wspomniane między innymi Skody) to też temat na oddzielny wpis, bo moderusy beta to tak ogólnie skutek wieloletniej parodii w kwestii polityki taborowej, jak będzie zainteresowanie to coś jeszcze wrzucę.

Mógłbym jeszcze napisać o ITS, zaoraniu nocnej komunikacji czy taboru historycznego i planów muzeum, zepsuciu przebudowy placu Grunwaldzkiego czy nawet o tym jaki chaos powstawał w organizacji ruchu zastępczego przy okazji legendarnych remontów typu most szczytnicki (raczej jako wspominki, bo chaos był nie do uniknięcia)

#wroclaw #mpkwroclaw #komunikacjamiejska #autobusy #tramwaje
Pobierz papaj2137 - Mało kto zdaje sobie sprawę, ale koncepcja metra we Wrocławiu ciągnie się...
źródło: comment_1672890453BQonJIVZEL8jEbq1kUC216.jpg
  • 167
@Ogau: No właśnie wydaje Ci się, że niewiele. Według dancyh urzędu 35 % więcej aut dzięki temu przejeżdża. Według aktywistów jak się spruli to było 25 % samochodów i przecież można lepiej to ustawić pod MPK i tak dalej.

Ja po rozmowach z kumplem który przy tym pracował i po paru dyskusjach z nerdami od tego tematu na Polibudzie wiem, że tam w zależności od dat to było od 10 do
@Ogau: Nie wiem nie śledzę tematu od 4 lat bo mam ciekawsze rzeczy do roboty. Dalej stary jak masz 20 % lepiej to sobie pomyśl co by było jakby nagle teraz poustawiali sobie manualnie według własnego widzimisię. Odejmij te 20 % i najlepiej jeszcze trochę kolejnych ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Fajnie by te korki wyglądały przez całe miasto xD
@papaj_21_37: Problem jest tak że od razu zrobiliśmy potężny plan z którego 70% nie miało żadnego sensu. Ktoś to wziął do ręki, stwierdził że to pokrywa tereny na których niewiele ludzi mieszka i nie ma sensu tego budować. I miał rację: metro na Muchobór? Marino?

W naszym przypadku należałoby (czuję że piszę to samo od wielu lat) zaplanować dwa podziemne tory dla tramwajów/pociągów/cokolwiek w linii dworzec-rynek-nadodrze i w linii świebodzki-rynek-grunwaldzki i
@MalowanyPtak: jakby jakimś cudem metro powstało, to na nim też buspasy by zrobili. no i oczywiście zamówienie w zaprzyjaźnionej firmie i mielibyśmy konkurs co się wcześniej wykolei- tramwaj czy metro w danym tygodniu( ͡º ͜ʖ͡º)
@papaj_21_37: no inne miasta sobie tak radzą: https://pl.wikipedia.org/wiki/Szybki_tramwaj

Osobiście uważam, że ITS to rzecz niemożliwa do zrealizowania ze względu na gęstość miejsc kolizyjnych, tj. skrzyżowań i przejść dla pieszych.

Tramwaj na Nowy Dwór to chyba jedyny odcinek, który będzie "szybszy", a np. majstersztyk z ul. Robotniczą też jest dobrym przykładem jak projektować komunikację miejską.
Poznań schnie z zazdrości, że we Wrocław dyskutuje na temat metra.

Ilekroć jestem w Poznaniu i mówie taksówkarzowi, że jestem z Wrocławia słysze, o tym jak to Wrocław sie rozwija a Poznań stanął w miejscu.
@puexam Dobra już mi tu nie cwaniakuj :) zależy jakie wirusy :) nie powiedziałeś jakie dokładnie.

Borowska i Rysia to dwa skrajne przykłady jak ustawili manualnie układ plus do tego urzędnicy stwierdzili, że przecież tramwaj!
@papaj_21_37: czy dupkiewicz nie wydal na to kasy, analizy PWr czy innych firm? Cos bylo. Projekt nierealny, przy biednym miescie a trudnym gruncie ale co wydal to jego. Najwazniejszy wezel to STADION kabanos arena gdzie prawie nic sie nie odbywa i nie bedzie.
Natomiast nawet jakby przestawili ITS w automat to nic nie da rady z tak #!$%@? zaprojektowanym miastem bez autentycznych obwodnic. Niestety. A nikt nie ma zamiaru tego poprawiać. Wybudowanie AWW w ten sposób wręcz to cementuje więc. Gonna be gut.


@Darth_Gohan: No jak wybudowali AOW to miasto już zupełnie spoczęło na laurach. Tzn. wybudujemy jak unia da kasę. A wiadomo, że nie da na inwestycje drogowe. No i tak to się
@filip_k5 o tym tutaj to akurat już od lat piszą ludzie :)

Generalnie to co Ty nazywasz śródmiejska to powinna być już druga obwodnica. Śródmiejska powinna być obwodnica z Pułaskiego / Dyrekcyjna / Zaporoska do Strzegomskiej łącznikiem, a nie to co teraz przedłużamy jako jeden pas przez Aleje Wielkiej Wyspy.
@papaj_21_37: miałem okazję być ostatnio służbowo we Wrocku, musiałem się dostać z dworca głównego na przystanek rynek, no tak myślę, brzmi jak jakieś główne przystanki tramwajowe, na pewno nie będzie problemu podjechać. Jak bardzo się myliłem. Totalnie nie czaję jako przyjezdny jak działa komunikacja w tym mieście.