Aktywne Wpisy
murdoc +446
- przyjdź sobie na kulturalny koncert, załóż białą koszulkę, bo może akurat tak wyszło, a może masz sto baniek na koncie i masz #!$%@?, a może zalałeś sobie gajerek a jesteś w Wiedniu tylko na weekend
- zostań wyśmiany przez oświeconych użytkowników polskiego forum z plackami, którzy gra ją
#koncertnoworoczny
- zostań wyśmiany przez oświeconych użytkowników polskiego forum z plackami, którzy gra ją
#koncertnoworoczny
daeun +78
Oglądam na Tiktoku wiele filmów z mobilizacji, zarówno po stronie ukrainskiej jak i rosyjskiej. Wszystkie je łączy jedno. Ofiarami terroru mobilizacyjnego są młobe łebki, 17letnie chłopaczyny z gołymi głowami, którzy nawet nie zdają sobie sprawy w tryby jakiej maszyny zostali wciągnieci. Wojna trwa już dwa lata, zastępy zawodowych żolnierzy i ochotników, którzy dobrowolnie chcieli walczyć dawno się już skonczyly. Obecnie rekrutuje sie randomowych ludzi, których zdolność bojowa jest żadna.
Powiedzmy to sobie
Powiedzmy to sobie
Ojcem założycielem pomysłu i chyba największym orędownikiem metra we Wrocławiu był Patryk Wild, późniejszy wiceprezes MPK.
To były też czasy gdy miasto i kolej chciało uruchomić połączenia z dworca Świebodzkiego (materiał na inny wpis)
Ten niezłomny wizjoner snuł również plany o tym by MPK na licencji kolejowej woziło pasażerów tramwajami dwusystemowymi (tj po sieci tramwajowej i kolejowej). Mówił, że nie byłoby problemu by tramwaj z rynku woził pasażerów do Obornik. MPK zdobyło nawet licencję kolejową (później, chyba w 2013 roku) i ówcześnie w dwa lata miało jeździć z Brochowa, Psiego Pola czy Lesnicy na dworzec główny (odbył się również przejazd próbny wypożyczonym szynobusem)
To był bodajże rok 2011 gdy ówczesny prezydent Rafał Dutkiewicz mówił, że tramwaj na psie pole powstanie gdy koncepcja wrocławskiej kolei aglomeracyjnej (w zamyśle ówcześnie chodziło o to by mpk jeździło z np psiego pola na Leśnicę) nie wypali. Ówcześnie była to perspektywa na dwa lata. Kolei by MPK na szczęście nie było a tramwaju na psie pole do dziś nie ma (Jagodno też było wtedy wymieniane między wierszami a było to wtedy osiedle dużo mniej zaludnione). Jest za to autobus 150, którego idea sięga roku 2014 - gdy upadł pomysł tramwaju na sieci kolejowej a koleje dolnośląskie chyba wtedy miały już dość bogatą ofertę (mogę się mylić, bo kolejarz ze mnie żaden), ówcześnie obsługiwany był ukraińskim autobusem marki Bogdan A092 (tu można zobaczyć ten cud techniki). Ten pomysł dowożenia pasażerów na węzły ogólnie jest dobry, ale wszystko robione było tak jak jest. W ogóle temat planowania zbiorkomu we Wrocławiu (węzły, rozkłady jazdy, trasy) to tematy na oddzielne wpisy (sic! Każdy temat osobno). Nie bez powodu mówi się, że "coś jest zrobione po wrocławsku" i pojęcie "niedasizmu" również jest w tym mieście zakorzenione.
Jeżeli zaś chodzi o tramwaj na Jagodno to ówcześnie, gdy budowana była linia na Gaj (lata 2010-2011) to prócz niegospodarności (w związku z budową krańcowek zamiast pętli i koniecznością zakupu taboru dwukierunkowego, który jest droższy o co najmniej kilkanaście %) było już wtedy wiadomo, że budowa linii na Jagodno nie będzie możliwa lub trudna z uwagi na biegnącą tamtędy linię kolejową. Nie znam szczegółów tej inwestycji i nie jestem do końca pewien czy to powód dla którego zostawiono ślepy tor w kierunku Jagodna.
Tabor (wspomniane między innymi Skody) to też temat na oddzielny wpis, bo moderusy beta to tak ogólnie skutek wieloletniej parodii w kwestii polityki taborowej, jak będzie zainteresowanie to coś jeszcze wrzucę.
Mógłbym jeszcze napisać o ITS, zaoraniu nocnej komunikacji czy taboru historycznego i planów muzeum, zepsuciu przebudowy placu Grunwaldzkiego czy nawet o tym jaki chaos powstawał w organizacji ruchu zastępczego przy okazji legendarnych remontów typu most szczytnicki (raczej jako wspominki, bo chaos był nie do uniknięcia)
#wroclaw #mpkwroclaw #komunikacjamiejska #autobusy #tramwaje
Generralnie największa zaletą tramwajów jest, że po początkowych wysokich kosztach potem robi się taniej bo tramwaj dłużej wytrzymuje i mniej się zużywa. Do tego ma największą zaletę -> 1 Tramwaj zabiera więcej niż 1 autobus nawet długi. Dzięki temu np. nie musisz 2 kierowców do przewiezenia tej samej liczby pasażerów, ale 1 motorniczego.
Także trolejbus to też infrastruktura
@Kalosz667:
@Darth_Gohan: no generalnie raz może to byćwadą a raz zaleta. głównym ficzurem tramwaju (w założeniach) jest jazda po WYDZIELONYM torowisku i niestanie w korku.
Do tego jak taki się zepsuje to odpina się go od sieci i spycha na bok i ruch normalnie funkcjonuje
Tramwaj padnie i blokuję przejazd czasem po kilka godzin
Ile sensu ma budowa metra (rozumianego jako kolej podziemną) w mieście takiej wielkości?
Linie metra trzebaby nieco wydłużyć i porobić duże parkingi P&R. Oczywiście teoretyzuję, bo miasta nie stać na taką inwestycję ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Kalosz667: Mało gdzie. Taki pojazd jest drogi, niestandardowy i dodatkowo polskie prawo na coś takiego właściwie nie pozwala.
@Kalosz667: To może lepiej ogarnąć utrzymanie i służby usuwające awarie? Niemcy
@Darth_Gohan: Pytanie jeszcze co rozumiesz przez inteligencję. Bo wątpię żeby ktoś zgodził się na niedeterministyczny algorytm sterowania sygnalizacją, więc ta "inteligencja" to raczej byłaby zdolność do trochę bardziej skomplikowanej modyfikacji programów w zależności od ruchu, ale jednak w sposób odgórnie zdefiniowany.
Po co mamy słychać jakby ktoś młotem nawalam w mieszkaniu o bok co 5 min od 4 nad ranem do północy
Trolejbusy najlepsze, tramwaje dla plebsu
@Kalosz667: No możesz mieć podwójne tylko wtedy też musisz mieć inaczej zrobione skrzyżowania, żeby sie mieścił. Ja też nie pamiętam czy one nie są dłuższe więc pytanie jak z przepisami dla Polski w tej kwestii.
Nowoczesne tramwaje (nawet te nieszczęsne Skody) mają akumulatory które pozwalają ja przepchnąć za
@Darth_Gohan: wiem. dlatego napisałem
( ͡° ͜ʖ ͡°)
a jak sa liczone torowiska z buspasem? jako wydzielone czy nie?
@Beesly: ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@lukash_jb: jest szereg o wiele mniejszych miast europejskich, które mają i chwalą sobie metro. Bruksela, Porto, Bilbao.
Sprawna i wydajna komunikacja w mieście ma zawsze sens.
@Darth_Gohan: Tu się z Tobą całkowicie zgodzę: pod ziemię tam gdzie nie ma innej możliwości, a mamy dużą wartość dodaną (Centrum->Psie Pole, Dworzec Świebodzki->Centrum/Dworzec Główny)
Bo w tej chwili z psiaka na przykład na Główny pociąg robi wycieczkę