Wpis z mikrobloga

Mało kto zdaje sobie sprawę, ale koncepcja metra we Wrocławiu ciągnie się od bez mała 14 lat. Pierwsze wzmianki na ten temat pojawiały się już w 2009 roku (lub wcześniej, mogę nie pamiętać; świadczy to jednak o tym, że komunikacja miejska we Wrocławiu kuleje już od tamtych czasów - wierzcie lub nie, ale wtedy to był dopiero beton i padaka, na każdej płaszczyznie i mówiło się o tym głośno - a to były czasy bez AOW). Powstawały liczne koncepty, wizualizacje, plany, zachowały się nawet schematy (pic rel z 2011).

Ojcem założycielem pomysłu i chyba największym orędownikiem metra we Wrocławiu był Patryk Wild, późniejszy wiceprezes MPK.

Patryk Wild, szef klubu Radnych Dutkiewicza w sejmiku województwa zapewnił Gazetę Wrocławską , że budowa metra we Wrocławiu nie wiązałaby się z bankructwem regionu, ponieważ cześć pieniędzy można uzyskać z Unii Europejskiej. Najpierw jednak Wrocław będzie potrzebował kilka milionów złotych, na studium wykonalności całego przedsięwzięcia. Wcześniej pisaliśmy: Wybudują metro we Wrocławiu Trasa metra wiodłaby od Dworca Świebodzkiego, pod Starym Miastem, na plac Społeczny i dalej na Sołtysowice i Krakowską. Z podziemnej kolejki korzystaliby nie tylko wrocławianie (źródło: naszemiasto, 2011, Marcin Torz)


To były też czasy gdy miasto i kolej chciało uruchomić połączenia z dworca Świebodzkiego (materiał na inny wpis)

Ten niezłomny wizjoner snuł również plany o tym by MPK na licencji kolejowej woziło pasażerów tramwajami dwusystemowymi (tj po sieci tramwajowej i kolejowej). Mówił, że nie byłoby problemu by tramwaj z rynku woził pasażerów do Obornik. MPK zdobyło nawet licencję kolejową (później, chyba w 2013 roku) i ówcześnie w dwa lata miało jeździć z Brochowa, Psiego Pola czy Lesnicy na dworzec główny (odbył się również przejazd próbny wypożyczonym szynobusem)

To był bodajże rok 2011 gdy ówczesny prezydent Rafał Dutkiewicz mówił, że tramwaj na psie pole powstanie gdy koncepcja wrocławskiej kolei aglomeracyjnej (w zamyśle ówcześnie chodziło o to by mpk jeździło z np psiego pola na Leśnicę) nie wypali. Ówcześnie była to perspektywa na dwa lata. Kolei by MPK na szczęście nie było a tramwaju na psie pole do dziś nie ma (Jagodno też było wtedy wymieniane między wierszami a było to wtedy osiedle dużo mniej zaludnione). Jest za to autobus 150, którego idea sięga roku 2014 - gdy upadł pomysł tramwaju na sieci kolejowej a koleje dolnośląskie chyba wtedy miały już dość bogatą ofertę (mogę się mylić, bo kolejarz ze mnie żaden), ówcześnie obsługiwany był ukraińskim autobusem marki Bogdan A092 (tu można zobaczyć ten cud techniki). Ten pomysł dowożenia pasażerów na węzły ogólnie jest dobry, ale wszystko robione było tak jak jest. W ogóle temat planowania zbiorkomu we Wrocławiu (węzły, rozkłady jazdy, trasy) to tematy na oddzielne wpisy (sic! Każdy temat osobno). Nie bez powodu mówi się, że "coś jest zrobione po wrocławsku" i pojęcie "niedasizmu" również jest w tym mieście zakorzenione.

Jeżeli zaś chodzi o tramwaj na Jagodno to ówcześnie, gdy budowana była linia na Gaj (lata 2010-2011) to prócz niegospodarności (w związku z budową krańcowek zamiast pętli i koniecznością zakupu taboru dwukierunkowego, który jest droższy o co najmniej kilkanaście %) było już wtedy wiadomo, że budowa linii na Jagodno nie będzie możliwa lub trudna z uwagi na biegnącą tamtędy linię kolejową. Nie znam szczegółów tej inwestycji i nie jestem do końca pewien czy to powód dla którego zostawiono ślepy tor w kierunku Jagodna.

Tabor (wspomniane między innymi Skody) to też temat na oddzielny wpis, bo moderusy beta to tak ogólnie skutek wieloletniej parodii w kwestii polityki taborowej, jak będzie zainteresowanie to coś jeszcze wrzucę.

Mógłbym jeszcze napisać o ITS, zaoraniu nocnej komunikacji czy taboru historycznego i planów muzeum, zepsuciu przebudowy placu Grunwaldzkiego czy nawet o tym jaki chaos powstawał w organizacji ruchu zastępczego przy okazji legendarnych remontów typu most szczytnicki (raczej jako wspominki, bo chaos był nie do uniknięcia)

#wroclaw #mpkwroclaw #komunikacjamiejska #autobusy #tramwaje
Pobierz papaj2137 - Mało kto zdaje sobie sprawę, ale koncepcja metra we Wrocławiu ciągnie się...
źródło: comment_1672890453BQonJIVZEL8jEbq1kUC216.jpg
  • 167
@sredni_szu: No właśnie na tym polega przecież ITS w głównej mierze. System kamer podlączony do centrali który w czasie rzeczywistym ma dawać informację o ruchu.

Największym kosztem ITS w okresie o którym pisał @papaj_21_37 był know-how i sama aplikacja która pozwalała ustawiać te światła w trybie reagującym na ruch.

@Herubin: Powiedz mi skąd miałyby się wziąć na to pieniądze. W dodatku w kwestii budowy Metra. Nie ma najmniejszego sensu budować
@papaj_21_37: dorzuć coś o samo(?)zaoraniu protramu. jak upaśli się na masowych remontach/modernach starych stopiątek do standardu 204/205 - ale zamiast zainwestować te środki w budowę w pełni niskopodłowego tramwaju, to cyk kasa rozeszła się na premie / nagrody / itp. i po kilku latach zbankrutowali, bo już nikt nie chciał kupować tramwajów bez w pełni niskiej podłogi... (a potem mpk kupiło moderusy beta xDD które prezentują tą samą koncepcję co protram
Co do całej reszty która napisałeś jestem ciekawy co tam wiesz o ITS-ie bo to jest jeden z najbardziej niedocenianych systemów jakie mamy w tym mieście. Bez niego dopiero byłby sajgon.


@Darth_Gohan: Ale czy on aby na pewno jest Intelligent?
via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
@Darth_Gohan: @sabtuzdeamon: da się, projektuje takie rzeczy ( ͡° ͜ʖ ͡°) Wrocław wlasciwie na najlepsze warunki gruntowe dla budowy metra z chyba całej Polski. Stara plotka o tej wodzie i terenie podmokłym ale generalnie nie jest to problem dla obecnych metod zabezpieczania wykopów i drążenia tuneli.
Najgorzej byloby chyba budować metro w Bydgoszczy.
@kamilm119: sprawdziłby się i byłby znacznie tańszy (Ps metro nie musi być
(a potem mpk kupiło moderusy beta xDD które prezentują tą samą koncepcję co protram 205 - czyli złaczyć dwie stopiątki środkowym członem z niską podłoga)...


@murison: Phi, Wrocław zrobił jeszcze jedną fajną rzecz. Wysłał te Protramy na "modernizację" do Modertransu w cenie w zasadzie nowego pojazdu tego typu, gdzie ta "modernizacja" polegała na postawieniu zupełnie nowych tramwajów na wózkach od Protramów. Więc te tramwaje tak naprawdę przetrwały jakieś 10 lat.
Pobierz sredni_szu - > (a potem mpk kupiło moderusy beta xDD które prezentują tą samą koncepc...
źródło: comment_1672913884IN7jF5TKNp81aBNj9GDTLE.jpg
@filip_k5: Przecież piszę juz w kilku komentarzach. System jest w stanie być inteligentny. Tylko nasi urzędnicy nie chcą go w ten sposób używać.

@vanvolf: Ja nie mówię, że się nie da. Ja tylko przypominam, że zanim się zaczął temat metra we Wrocławiu były juz prelekcje na polibudzie na ten temat i wychodziło, że spokojnie się da to zrobić.

Tam nawet potem był pomysl żeby wykorzystywać cieki wodne bo będzie łatwiej
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@Darth_Gohan: zgadzam się, absolutnie nie potrzebne metro we Wrocławiu (na ten moment) , jak już to lepiej robić np tramwaje podziemne szczególnie tam gdzie na obecnym stanie da się zrobić to niemal bezkosztowo (np. Plac społeczny). To jest idealne miejsce na przełożenie ruchu pod ziemię praktycznie bez kosztowo, sfinansuje się w dużym stopniu ze sprzedaży działek pod zabudowę.