Wpis z mikrobloga

STANOWISKO PKN ORLEN


@jaroty: zaraz napiszą, że ceny paliw gotowych w portach ARA są wyższe niż przed wojną

co z tego że tam nie sprzedajemy ani nie kupujemy, bo nasze rafinerie mają wystarczające zdolności produkcji a przed wojną ceny były niższe niż wynikałoby z ARA

w notowaniach paliw gotowych w USA cena benzyny jest taka jak w styczniu, a oleju napędowego 8% wyższa
@jaroty: zapotrzebowanie światowe na diesla wynosi 101% z 2019 natomiast mamy produkcję jego na 99%.
Imbalans powoduje taką różnicę w cenach.
@Klopsztanga: problemem nie jest transport a wąskie gardło w postaci rafinerii które przez jednocześnie zawirowania poiltyczne, klimat (zalane rafinerie na florydzie i teksasie przez huragan) jak i covid się pozamykały. Zwyczajnie ropę mogli by ciągnąć i za darmo ale rafinerie dyktują teraz cenę po jakiej ją sprzedadzą bo popyt
@Klopsztanga: problemem nie jest transport a wąskie gardło w postaci rafinerii które przez jednocześnie zawirowania poiltyczne, klimat jak i covid się pozamykały. Zwyczajnie ropę mogli by ciągnąć i za darmo ale rafinerie dyktują teraz cenę po jakiej ją sprzedadzą bo popyt przewyższa podaż.


@YouCanCallMeBillieGates: ale tak jest w całej UE? Bo drogo jest również za granicą
@Klopsztanga: praktycznie tak, zapotrzebowanie wzrosło, a nowej rafinerii w USA nie wybudowali od lat 70 przez obostrzenia prawne. Orlen ma w dupie czy ta ropa od nich pojedzie do Hansa więc jeśli Hans da lepszą cenę to mu ją zawiozą. Pamiętaj, mówię o problemie który jest światowy. Dodatkowo zwrot z nowo wybudowanej rafinerii to jest okres 10 lat~ według prezesa Chevronu więc nawet jeśli by teraz ktoś się zdecydował na budowę