Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 15/???
#lotnictwo #samoloty #inzynieria #historia #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #aircraftboners #hobby
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny

Northrop T-38 Talon

W połowie lat ’50 XX wieku USAF wydały Ogólne Wymagania Operacyjne dla naddźwiękowych samolotów treningowych, szukając zastępstwa dla Lockheed’a T-33 używanego do tej pory. Northrop Corporation postanowiło zaadaptować do tego celu istniejący projekt: N-156 (F-5/F-20). Po uzyskaniu aprobaty, zbudowano trzy egzemplarze testowe, z których pierwszy, oznaczony jako YT-38 został oblatany 10 kwietnia 1959 roku. Został szybko przyjęty i pierwsze egzemplarze trafiły do służby już w 1961r. Pomimo zakończenia produkcji w 1972r do dzisiaj jest jednym z najliczniej wyprodukowanych płatowców tego typu (1189szt.), jak również pozostającym najdłużej w służbie – ponad 60-lat. We wrześniu 2018 USAF ogłosiło zastępstwo T-38 , którym będzie Boeing-Saab T-7 Red Hawk z planowanym rozpoczęciem wycofywania na 2023r. Obecnymi użytkownikami T-38 są Niemcy (46szt.), Turcja (33szt.) oraz USA (500szt.). Talon był również wykorzystywany przez siły powietrzne Portugalii, Korei Południowej oraz Tajwanu.

Podstawowe dane techniczne (T-38A):

Załoga: 2
Długość: 14.13m
Rozpiętość skrzydeł: 7.70m
Wysokość: 3.92m
Powierzchnia nośna: 16.00m2
Masa własna (pusty): 3266kg
MTOW: 5487kg
Napęd: 2x General Electric J85-5A – 9.1kN (928kg) ciągu / 13kN (1325.6kg) z dopalaczem
Vmax: 1382km/h | 746kts – Mach 1.3
Prędkość przelotowa: 536km/h | 289kts
Prękość przeciągnięcia: 235km/h | 127kts
Zasięg: 1835km | 991nmi
Pułap: 15000m | 50000ft
Pobierz MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...
źródło: comment_16664531497OIXFdDdhCWs9pnVCXsAlT.jpg
  • 11