Aktywne Wpisy
wiktoriawiecek +232
#frajerzyzmlm izabela adamczyk mowi o nabieraniu sie w internecie xD
cat_in_hat +67
Do mieszkania najlepiej moglby wjechac tym gratem.
#samochodoza #patologiazmiasta #polskiedrogi #chorzow
#samochodoza #patologiazmiasta #polskiedrogi #chorzow
Hej wszystkim jeszcze raz, tu wasz człowiek z Japonii! Przepraszam za tak długi czas bez posta, ale życie w Japonii toczy się dla mnie trochę innym tempem i szczerze powiedziawszy to tydzień zlatuje jak jeden dzień i dopiero dziś miałem czas przysiąść.
Dziś chciałbym opowiedzieć wam o japońskim świecie kolejowym w obrębie Kansai, czyli jednej z największych aglomeracji na świecie, w której akurat zamieszkuje. By przybliżyć wam temat większe miasta w regionie Kansai to:
- Osaka (9 milionów mieszkańców)
- Kioto (2,5 miliona mieszkańców)
- Nara (1,3 miliona mieszkańców)
- Hyogo (5,6 miliona mieszkańców)
- Wakayama (1 milion mieszkańców)
- Shiga (1,5 miliona mieszkańców)
W przybliżeniu więc region ten zamieszkuje około 21 milionów osób co jest ponad połową wszystkich Polaków zamieszkujących na terenie Polski. Mimo, że Kansai w porównaniu do Tokio i okolic wydaje się małe to dla osób zza granicy cały ten region jest turystycznie bardzo ważny. Znajduje się tu wiele zabytków (Zamek w Himeji), muzeów (Kobe), miejsc do imprezowania (Dotonbori w Osace) czy relaksu (Wakayama). Jak wiadomo - turyści autami po Japonii raczej nie jeżdżą, więc skomunikowanie wyżej wymienionych miast leżało nie tylko w interesie mieszkańców, ale także lokalnych rządów, które chcąc przyciągnąć do siebie osoby zza granicy musiały prężnie rozwinąć środki transportu publicznego. Choć nie ma co się oszukiwać, kolej w dzisiejszych czasach służy przede wszystkim mieszkańcom w trakcie dojazdów do pracy, do domu, na zakupy czy na imprezy to została zaprojektowana tak by osoba zza granicy bez problemu poradziła sobie z dotarciem na miejsce. Twórca Chlebaka mógłby wziąć przykład. XD
Po regionie Kansai jeździ wielu przewoźników w tym dwóch państwowych (japońska kolej państwowa dzieli się na spółki, które ze sobą współpracują, ale odpowiadają za inne regiony kraju), kilku prywatnych i kilku miejskich.
Zdecydowanie największym przewoźnikiem w regionie jest Japan Rail West (dalej: JR West, odpowiednik polskiego PKP Intercity Zakładu Zachodniego z siedzibą w Poznaniu - a szkoda, Wrocław byłby odpowiedniejszą lokalizacją), który odpowiada za transport międzymiastowy po całym regionie, a dodatkowo uruchamia specjalną linie w Osace zwaną Loop Line, która pozwala mieszkańcom stolicy regionu na podróżowanie po najważniejszych dzielnicach miasta. Jak sama nazwa mówi linia ta zatacza koło - zaczyna swój bieg na stacji Osaka i kończy na stacji Osaka po drodze przejeżdżając przez zachodnią, południową i wschodnią część miasta (lub w drugą stronę). Najbliższą mi analogią będzie linia tramwajowa 0 we Wrocławiu, ale zakładam, że w innych miastach Polski także zdarzały się linie okólne. Zasada jest ta sama tylko, że kolejowa. JR West uruchamia pociągi osobowe, przyśpieszone, ekspresowe (w Japonii zwane Limited Express), a także Shinkanseny.
Drugim dużym przewoźnikiem są linie Hankyu z ich charakterystycznym bordowym kolorem. Pociągi Hankyu obsługują jedynie północną część regionu Kansai – ich głównymi liniami są te prowadzące z Osaki do Kobe, Kyoto i Takarazuki. Jest to przewoźnik skapitalizowany i obsługuje w większości pociągi przyśpieszone.
Trzecim przewoźnikiem, który sam przychodzi mi na myśl są prywatne linie Nankai, które jako jedyne poza narodowym JR West obsługują międzynarodowe lotnisko Kansai, a także jeżdżą do Wakayamy (cel turystyczny, dużo plaż, a także i zamek) i przeciwdziałają wykluczeniu transportowemu w mieście Hashimoto (68 tysięcy mieszkańców) łącząc je z Osaką. Pociągi Nankai to składy osobowe i przyśpieszone.
Na sam koniec zostawiłem pociągi Kintetsu, które jednak odgrywają jedną z największych roli przy organizowaniu transportu zbiorowego w regionie Kansai. Linie te łączą Osakę z Narą, Kyoto, Nagoyą (która leży już poza regionem Kansai), a także mniejszymi miejscowościami jak Tsu, Ise czy Yoshino. Kintetsu poza pociągami osobowymi uruchamia także pociągi pośpieszne (jak Shimakaze obsługiwany przez EZT ‘Kintetsu 50000 series’), a część z ich linii służy za naprawdę piękne punkty widokowe.
PS. Metro to oddzielny temat. Pociągi Metra to zdecydowanie najpopularniejszy sposób podróżowania po Osace, ale ze względu na mnogość linii i inny system działania Metro zostawię na zupełnie oddzielny wpis, albo ich serię.
Jak już wiemy co jeździ i gdzie to następnym razem opowiem wam jak to jest z biletami – gdzie kupujemy, jakie mamy ulgi, jak to wygląda, gdy przesiadamy się z jednego pociągu na drugi, a także dotknę tematu oznaczeń na peronach (ale do tego potrzebuję porobić jakieś dobre zdjęcia), obsługi pociągu, wagonów dla kobiet i wszystkiego co tyczyć się może dworców kolejowych i ich okolic.
Miłego Czwartku, trzymajcie się!
PS2. Sorry za jakość zdjęć, większość robiona telefonem i to w ruchu. Postaram się bardziej na przyszłość :(
PS3. Nie wspomniałem o tym, bo dla mnie może to wydawać się oczywiste, ale przy wrzucaniu zdjęć coś mnie natknęło - każda spółka kolejowa ma swoje własne linie kolejowe, po których jeżdżą tylko pociągi danego przewoźnika. Pociągi JR West nie jeżdżą po torach Hankyu, a pociągi Hankyu nie mogą jeździć po torach Kintetsu. Na Polskie warunki PolRegio nie spotykałoby się na torach z Intercity :D
#kolej
Dużo jest tam stacji na łuku torów?
Peron wypukły czy wklęsły na środku?
I jeszcze najciekawsze, mają bariery na krawędzi peronu otwierane po zatrzymaniu pociągu?
Leci plusik. Nie spieprz tego ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@wypokowy_expert: poruszę ten temat głębiej w następnym wpisie, ale jest tak jak sobie to wyobraziłeś.
są stacje, na których można przesiąść się na inne linie, w większości te większe jak Osaka czy Shin Osaka (są też mniejsze jak Nishinakajima, która łączy metro z Hankyu Line). Jest fajny plik PDF, który już Ci podrzucam, możesz zobaczyć sobie bardzo przejrzyście, która linia z którą się łączy. Głównymi
U nas nie dość, że jest monopol to wszytko jeszcze na kroplówce państwa.
Przynajmniej wiemy, że to nie bait( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Shishu: prowadzi to ,ze kazdy przewoznik ma swoje perony? Strefy? Czy na stacjji tor sie łącza
@Smiejsiezzycia: tak, całe linie kolejowe są zarządzane przez przewoźników
@janusz-lece: tak, każdy przewoźnik ma swoje perony, na których są ichniejsze bramki, w których należy skasować bilet
@Shishu: czyli mówisz że to totalnie nie jest związane z tym, że w biurach siedzą ludzie, którzy sprzyjają Wrocławiowi i tam pchają wszystko byle Poznań dostał po dupie i tracił na znaczeniu?
Stacja jaka jest, taka jest bo wynika to z