Wpis z mikrobloga

Zabierasz drona na urlop
Przeczytaj mój artykuł i sprawdź, gdzie możesz latać dronem, żeby latanie nadal pozostało przyjemnością, a nie przykrym wspomnieniem z wakacji.
#drony #prawo #dji #urlop #ciekawostki #wakacje #technologia #praca #pracbaza

Biorę drona na wakacje, urlop. Jak latać dronem bez licencji w 2022? Mam DJI Mini 3 lub innego drona <250g, gdzie mogę latać?


Dronujesz? Koniecznie obserwuj #dronyironsky

Drone Chcecklist. Jak przygotować siebie i drona do startu? Podstawowa lista zadań przed startem dronem, to:

1) Znaj aktualne prawo lotnicze i zasady lotu.
Zapoznaj się z regulacjami prawnymi, strefami, ograniczeniami wynikającymi z miejsca, lokalizacji, w której się znajdujesz i zrób check in w darmowej aplikacji Drone Radar, którą ściągniesz na swój smartfon. To, że jesteś na łące, plaży, czy innym otwartym „terenie zielonym” nie oznacza, że nad Tobą nie ma i nie będzie żadnego ruchu lotniczego, często nad morzem znajdują się obszary aktywnie wojskowo, zwykła polana może okazać się poligonem itd. dlatego tak ważne jest świadome latanie i zaznaczanie swojego miejsca lotów klikając „Check in” w DR.

2) Rozejrzyj się przed startem.
Zrób wizję lokalną. Poszukaj przeszkód terenowych, czyli takich, które mogą Ci przeszkadzać w trakcie lotów. Najlepiej nie ograniczaj się stwierdzeniami typu „o, tam, daleko jest wiatrak, ale tam nie chcę lecieć, tam nie polecę”, szukaj wszystkiego co wystaje Ci ponad grunt np. drzewa, linie wysokiego napięcia, trakcje, anteny, maszty radiowe, kominy, budynki, bloki, farmy wiatrowe i bierz też pod uwagę, że coś może przemieścić się na obszar lotów, takich jak samochody, rowerzyści, przechodnie, pani na spacerze z pieskiem, skupiska ptaków itp. Pierwsza kwestia to oczywiście świadomość przed lotem o otaczających Cię zagrożeniach, a druga kwestia to ustawienie procedury awaryjnej, tak, aby przy np. powrocie do domu dron ominął, lub przeleciał nad przeszkodami, dlatego powinieneś ustawić RTH o co najmniej kilka metrów wyżej, niż jakakolwiek najwyższa rozpoznana przeszkoda znajdująca się w zasięgu twojego wzroku przeszkoda. Na koniec ustal minimum jedno zapasowe, alternatywne miejsce lądowania, oraz wyznacz miejsce tzw. Międzylądowania jeśli dolecenie do miejsca startu okaże się niemożliwe.

3) Sprawdź pogodę i bądź gotów na jej zmianę.
To że teraz jest pięknie, bezwietrznie i słonecznie, nie oznacza, że za 30 minut nadal tak będzie. Mierz siły na zamiary. Kalkuluj przede wszystkim moc i kierunek wiatru. Pomyśl, czy zdążysz wrócić? Czy wiesz, że np. wracając pobór energii będzie większy, bo będziesz leciał pod wiatr? Czy twój dron ma normy IP (wodo-pyłoszczelność), jakie to normy, na jaki opad wystarczą? Czy wiem, że 2 km dalej (zakładając legalną misję BVLOS) może być zupełnie inna pogoda, wiatr, może wystąpić opad atmosferyczny? Czy startując jesteś przygotowany na nagłą zmianę pogody? Jaki jest Twój plan jeśli zacznie nagle padać, a Ty będziesz 1 km od miejsca startu, a powrót zajmie więcej niż minutę lotu w deszczu? W jaki sposób przewidujesz nadchodzące zmiany pogodowe? Czy rozróżniasz chmury i fronty, które mogą pomóc Ci w odpowiednim

4) Sprawdź i znaj sprzęt.
Przed startem sprawdź stan drona. Sprawdź stan obudowy, w szczególności spękania, które występują najczęściej przy silnikach, elementach ruchomych (np. rozkładane ramiona drona), podwoziu, nóżkach do lądowania, a następnie zweryfikuj stan śmigieł, ich wyszczerbienie, ubytki, spękania, na krawędzi natarcia brud lub oblodzenie w okresie jesienno-zimowym. Zweryfikuj stan silników, zwojów, powinny być ładne miedziane i nie śmierdzieć elektrospalenizną. Następnie sprawdź akumulator, cele, poziom naładowania, jakość akumulatora, ewentualne spuchnięcia. Ładuj tylko oryginalnymi ładowarkami. Nie katuj akumulatorów, nie lataj do np. 8%, ląduj przy 30-20%. Nie ładuj ciepłych akumulatorów. Zweryfikuj aktualność oprogramowania. Sprawdź stan elementów odpowiedzialnych za lądowanie, płozy, nóżki. Przygotuj i zabezpiecz miejsce do lądowania. Ugnieć trawę, rozłóż lądowisko, nie startuj/ląduj z piasku. Znaj sprzęt, głównie, chodzi o to, żebyś wiedział jak się nim steruje, wiedział jak włączyć awaryjne lądowanie, gdzie zmienić tryby lotu. Oczywiście ta checklista nie wyczerpuje wszystkich elementów do sprawdzenia w dronie, stanowi jedynie element wyjściowy.

5) Zweryfikuj aktywność słoneczną.
Po co? – Spytasz, a no na przykład dla tego, że podczas burzy magnetycznej może wystąpić problem z nawiązaniem połączenia z odpowiednią ilością satelit GPS, przez co dron nie będzie w stanie utrzymać pozycji lub wrócić na miejsce startu. Nie musisz nawet instalować specjalnie nowej aplikacji, (np. solar activity) bo aktywność słoneczna (i pogoda) jest pokazywana w DroneRadar, wystarczy, że klikniesz w trzy kropki na górze (te które świecą na zielono / żółto / czerwono) i obok komunikatów dotyczących danych lokacji znajdziesz Kp index i jego wartość. Index Kp określa wskaźnik promieniowania cząstek słonecznych, które wpływają na pole magnetyczne Ziemi, są to wybuchy na Słońcu, powodujące wzmożoną aktywność promieniowania, która może negatywnie wpływać na sygnał GPS w dronie. Od 1 do 3 – możemy latać bezpiecznie. 4 – Wyrażają tylko niewielkie odchylenia od normalnego pola magnetycznego. Może to oznaczać niewielkie problemy. 5 lub więcej – oznacza krytyczny wpływ na dokładne określenie pozycji GPS w połączeniu z kompasem magnetycznym.

6) Upewnij się, że Ty jesteś pewny i gotowy do lotu.
Bardzo częstym elementem traktowanym po macoszemu jest podejście „Ja – Dron”, czyli, a co się może stać, przecież wszystko sprawdziłem, checkin jest, dron sprawdzony, pogoda ok, no to co – lecę! Ważne jest sprawdzić swoje samopoczucie, czy masz ochotę i siły na ten lot, czy nie zrobisz sobie lub komuś krzywdy, należy samemu ze sobą ustalić, czy nie jesteś pod wpływem, czegokolwiek, co może zaburzać twoje ruchy i motorykę, np. n-------i, a-----l, niektóre leki.

Chcesz coś dodać? A co Ty robisz przed wylotem drona?
Zaznaczamy jeszcze raz, że oczywiście ta checklista nie wyczerpuje wszystkich elementów do sprawdzenia w dronie, stanowi jedynie element wyjściowy. Chcesz coś dodać? Koniecznie podziel się z Nami co jeszcze robisz przed startem. Jeśli uznamy to za istotny element dopiszemy to jako kolejny punkt lub rozwiniemy poprzedni.
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Cztery lata temu brałem DJI phantoma, startowałem na chłopski rozum tak, żeby komuś na łeb nie spadł, patrzyłem czy nie ma ostrzeżeń o wietrze, latałem i lądowałem xD Wylatane 200 cykli na każdym z trzech pakietów i nigdy w nic nie p---------m ani dron nie uciekł. Teraz te czujniki są milion razy lepsze, a tu checklisty jakby ktoś samolotem lądował xD

Dobrze, że nie wiedziałem o tym jakie jest minimum do latania,
  • Odpowiedz