Wpis z mikrobloga

  • 11
391 + 1 = 392

Tytuł: Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek
Autor: Eric Ries
Gatunek: biznes, finanse
Ocena: ★★★★★★

Z góry muszę napisać, że jest to książka bardziej o prowadzeniu biznesu niż o informatyce czy zarządzaniu ludźmi, jednak sięgnąłem po nią, gdyż w poprzedniej dekadzie była dosyć wpływowa i jako programiści co jakiś czas słyszymy pojęcia, które z niej pochodzą.

Główna część angielskiego tytułu to „The Lean Startup”, jednak w polskiej edycji dodano słowo „metoda”, przez co tytuł brzmi „Metoda Lean Startup”. Nie jestem pewien czy autor jest zadowolony z tego zabiegu, bo sam raczej używa takich określeń jak „filozofia” czy „metoda naukowa”, co przynajmniej według mnie jest zabiegiem, by potraktować treść nadzwyczaj poważnie. Styl autora nieco przypomina książki o metodykach zwinnych, co jest jeszcze podkreślone przez liczbę wystąpień słowa „Toyota” czy innych japońskich sformułowań pokroju „genchi genbutsu”. W pewnym uproszczeniu „lean” jest jednak metodyką zwinną w biznesie.

Prezentowane przez autora techniki składają się na pętlę „tworzenie → pomiary → uczenie się”, która jest wykonywana w kolejnych iteracjach produktu. Kluczowym pojęciem jest tutaj MVP, czyli „Minimum Viable Product”, a po polsku „Minimalnie satysfakcjonujący produkt”. Eric Ries przekonuje, że w pierwszej iteracji produkt nie musi być w pełni dopracowany, bo głównym problemem jest to, że jeśli klienci się nim nawet nie zainteresują, to jego jakość nie będzie istotna. Większość przykładów prezentowanych w książce dotyczy sektora IT (a szczególnie IMVU, czyli… metaverse’u który współtworzył autor książki), jednak proponowane MVP dosyć często mnie zaskakiwały. Jeden startup chciał stworzyć aplikację, która sugerowałaby użytkownikom wartościowe miejsca (knajpy, restauracje) w okolicy na bazie jakiegoś zapytania, jednak do stworzenia MVP nie byli potrzebni w ogóle programiści. Pierwsza wersja bazowała na tym, że ludzie siedzieli przez komputerem i po prostu odpowiadali na zadane pytania, przez co bez tworzenia kodu twórcy mogli się przekonać czy ich pomysł w ogóle ma szansę zaistnieć. Po wypuszczeniu MVP istotne są „pomiary”, a autor proponuje konkretne wskaźniki, a przede wszystkim analizę kohortową, która sprowadza się do podziału użytkowników na grupy (jak „zarejestrowali się” czy „zapłacili”) oraz zbierania danych dla tych grup na przestrzeni czasu. Na podstawie analizy danych bazuje etap „uczenia się”, który polega na takim korygowaniu produktu, żeby poprawić wartości tych wskaźników, na których nam szczególnie zależy. Jak pewnie się domyślacie, po tym etapie możemy rozpocząć kolejną iterację pętli i wrócić do „tworzenia”. Można do tego jeszcze dodać, że autor zaleca możliwie krótkie iteracje.

Główna treść książki jest według mnie przedstawiona dosyć sensownie (pierwsze i ostatnie rozdziały nieco zalatują coachingiem), dlatego jeśli ktoś jest zainteresowany tematem, to mogę tę książkę polecić, chociaż programiści pewnie nie wyciągną z niej zbyt wiele.

Wpis dodany za pomocą tego skryptu

#bookmeter #readdev #ksiazki #programowanie #naukaprogramowania #czytajzwykopem #biznesbookmeter #finansebookmeter
nightmaar - 391 + 1 = 392

Tytuł: Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzęd...

źródło: comment_1643110316ICvsDZBHNozdomowaja7Ku.jpg

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
, chociaż programiści pewnie nie wyciągną z niej zbyt wiele.


@nightmaar: Bo programiści to nie twórcy startupów...

A ja się chętnie zapoznam z tytulem. Bo mam pomysł, mam rynek, znam technologię. Ale nie mam pojęcia jak rynek ZBADAĆ.
  • Odpowiedz