Wpis z mikrobloga

Dzisiaj miałem ciekawy przypadek, na który wiele osób nie zwraca uwagi.
Dostałem zlecenie transportowe od pewnej firmy na trasie A-B. Ustalony fracht oraz termin płatności.
Zawsze czytam każde zlecenie od deski do deski by wiedzieć o jakiś kruczkach, lub na co uważać.

W zleceniu miałem taki zapis : przewóz towaru na podstawie art. 24 konwencji CMR, Deklarowana wartość towaru to 1 200 000 pln. Proszę o wpisanie tego do CMR

No i niby nic, trzeba tylko wpisać to do CMR.

Ale, ale - to wszystko zmienia w kwestii odpowiedzialności finansowej przewoźnika za towar. Konwencja CMR określa, jeżeli w CMR nie ma zadeklarowanej wartości towaru, to przewoźnik odpowiada do kwoty maksymalnej 8,33 SDR na każdy kilogram brakującego towaru. Dla ułatwienia przyjmijmy, że 1 SDR to 6 zł. A więc ładując towar o wadze 24000kg przewoźnik odpowiada do kwoty 1 119 520 pln. Ubezpieczenie OCP takie najbardziej popularne to 200 000 euro, a więc już na szybko licząc brakuje 300 000pln, ale na to mało kto zwraca z przewoźników uwagę ( przy transportach sporadycznych z giełdy).

Jednakże art 24 konwencji CMR mówi o tym, że jeśli w dokumencie CMR jest zadeklarowana wartość towaru, to przewoźnik odpowiada do pełnej wartości towaru.

W przykładzie który podałem, przy wadze towaru 24 000kg już brakuje nam 300 000pln ubezpieczenia, które w razie problemów musi wyłożyć przewoźnik z własnej kieszenii.

Niestety, mój towar który załadowałem waży tylko 8000kg, a więc korzystając ze standardowego OCP 8,33SDR za kilogram, ubezpieczenie wynosi max 399 840pln, a brakujące 800 160 pln należałoby wyłożyć ze swojej kieszenii.

Rozwiązania tego problemu są dwa :
1) klauzula nr 25 w OCP - podniesienie odpowiedzialności do 40SDR za brakujący kilogram wagi - to posiadam ja w swoim OCP
2) dodatkowe ubezpieczenie cargo na każdy transport - kwota kilkudziesięciu euro

Niestety, sa osoby zupełnie nieświadome w tych kwestiach, szukające najtańszego OCP - a więc nawet sobie nie pomyślą o podniesieniu odpowiedzialności do 40SDR.

Tym oto sposobem, spedycja nie informując podczas pobierania zlecenia, a jedynie wpisując ten warunek w punkt XXX zlecenia ładuje przewoźnika na potężną minę.

#bekaztransa #transport #spedycja #pracbaza #zycietruckera
  • 23
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@xspeditor: Hej, zapadł mi w pamięć ten wpis i ostatnio gadałem sobie o tym z jednym znajomym.

Konwencji CMR, to treść art. 24 mówi, że:

Artykuł 24
Nadawca może zadeklarować w liście przewozowym za umówioną dodatkową opłatą wartość towaru przekraczającą granicę wymienioną w ustępie 3 artykułu 23 i w tym przypadku kwota zadeklarowana zastępuje
  • Odpowiedz