Wpis z mikrobloga

Dzisiaj miałem ciekawy przypadek, na który wiele osób nie zwraca uwagi.
Dostałem zlecenie transportowe od pewnej firmy na trasie A-B. Ustalony fracht oraz termin płatności.
Zawsze czytam każde zlecenie od deski do deski by wiedzieć o jakiś kruczkach, lub na co uważać.

W zleceniu miałem taki zapis : przewóz towaru na podstawie art. 24 konwencji CMR, Deklarowana wartość towaru to 1 200 000 pln. Proszę o wpisanie tego do CMR

No i niby nic, trzeba tylko wpisać to do CMR.

Ale, ale - to wszystko zmienia w kwestii odpowiedzialności finansowej przewoźnika za towar. Konwencja CMR określa, jeżeli w CMR nie ma zadeklarowanej wartości towaru, to przewoźnik odpowiada do kwoty maksymalnej 8,33 SDR na każdy kilogram brakującego towaru. Dla ułatwienia przyjmijmy, że 1 SDR to 6 zł. A więc ładując towar o wadze 24000kg przewoźnik odpowiada do kwoty 1 119 520 pln. Ubezpieczenie OCP takie najbardziej popularne to 200 000 euro, a więc już na szybko licząc brakuje 300 000pln, ale na to mało kto zwraca z przewoźników uwagę ( przy transportach sporadycznych z giełdy).

Jednakże art 24 konwencji CMR mówi o tym, że jeśli w dokumencie CMR jest zadeklarowana wartość towaru, to przewoźnik odpowiada do pełnej wartości towaru.

W przykładzie który podałem, przy wadze towaru 24 000kg już brakuje nam 300 000pln ubezpieczenia, które w razie problemów musi wyłożyć przewoźnik z własnej kieszenii.

Niestety, mój towar który załadowałem waży tylko 8000kg, a więc korzystając ze standardowego OCP 8,33SDR za kilogram, ubezpieczenie wynosi max 399 840pln, a brakujące 800 160 pln należałoby wyłożyć ze swojej kieszenii.

Rozwiązania tego problemu są dwa :
1) klauzula nr 25 w OCP - podniesienie odpowiedzialności do 40SDR za brakujący kilogram wagi - to posiadam ja w swoim OCP
2) dodatkowe ubezpieczenie cargo na każdy transport - kwota kilkudziesięciu euro

Niestety, sa osoby zupełnie nieświadome w tych kwestiach, szukające najtańszego OCP - a więc nawet sobie nie pomyślą o podniesieniu odpowiedzialności do 40SDR.

Tym oto sposobem, spedycja nie informując podczas pobierania zlecenia, a jedynie wpisując ten warunek w punkt XXX zlecenia ładuje przewoźnika na potężną minę.

#bekaztransa #transport #spedycja #pracbaza #zycietruckera
  • 23
  • Odpowiedz
@xspeditor: na Twoim miejscu od razu eskalacja wyżej do przełożonych i niech podejmą decyzję - 300k niby mało, ale jednak coś tam budżet firmy potencjalnie może ucierpieć
  • Odpowiedz
@xspeditor: pracując w firmie, która była załadowcą spotkał nas taki oto case.
Towar to elektronika. My jako załadowca mieliśmy kilka spedycji, którym wedle ustawionych w przetargu założeń, dzieliliśmy ładunki. Te spedycje, albo miały własną flotę albo cedowały do swoich przewoźników. 3 poziom sprzedaży nie był przez nas dopuszczany. Wszyscy wiedzieli jaka jest wartość towaru w każdym zleceniu.

No i pojechał. Okradziony do cna, wręcz przeładunek. Straty? 250k EUR. No to
  • Odpowiedz
Transport to patologia. Pamiętaj że zawsze mogą Ci udowodnić rażące niedbalstwo i wtedy limit z konwencji CMR nie obowiązuje i możesz odpowiadać do pełnej kwoty
  • Odpowiedz
@brakmaila To znaczy tyle że jak nie ogarniesz sobie dodkowego ubezpieczenia to zgodnie z prawem ubezpieczenie pokrywa wartość x * kg ładunku. Niezależnie czy przewozisz stal czy jedna paletę jakichś drogiech odczynnikiów chemicznych. Przez co możesz być stratny w #!$%@? kasy w razie jakiegoś zdarzenia. Tak jak op napisał np 800tys.
  • Odpowiedz
@xspeditor: Ludzie tak samo traktują ubezpieczenie przewoźnika, ubezpieczenie cargo, incoterms, poprawność CMR... do pierwszej sprawy sądowej, albo do pierwszego utopienia pieniądza. Wtedy siadają, czytają.
  • Odpowiedz
@czarny_matt94: spedycje często mają podpunkty, że przewoźnik zobowiązuje się posiadać OCP o wartości XXXk€, ale w sumie nie wiem czy powinni to weryfikować, ja chyba nigdy tak nie zrobiłem i nikt mnie też nie pytał.
@xspeditor: aż sam sprawdziłem - mam PL 100k€, międzynarodówka 250€ i przyznam szczerze, że przy wyborze polisy kierowałem się ceną ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@xspeditor: A teraz pomyśl ile razy przwoźnicy nie mają info o wartości towaru który wiozą. Spedycje często same nie wiedzą, bądź wiedzą kierownicy ale szeregowi dysponenci mają tylko oznaczenia palet. Jak ktoś śmiga na miedzynarodówce dużymi zestawami to wg mnie dobrze aby miał OCP conajmniej 600k eur lub usd.
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@krissrusz: tak właściwie, jak w cmr nie jest zadeklarowana wartość to przewoźnika nie interesuje ile jest warty towar. A gdy nie podniesiemy SDR to nawet na milion ubezpieczenie niestety nic nie da.
  • Odpowiedz