Wpis z mikrobloga

Mam auto w leasingu, umowa podpisana na 3 lata w marcu 2020, więc zostało mi około 1.5 roku.
Plan był oczywiście taki, żeby ostatniej raty nie wrzucać w koszta - tak, żebym mógł w razie konieczności sprzedać auto bez płacenia od tego VATu i podatku zgodnie z moją formą opodatkowania.

Nowy ład psuje te opcję, psuje też liniówkę, więc od 2022 będe musiał wbić na ryczałt.
Jakie mam opcje, żeby się uratować finansowo? Już prawie listopad, więc pewnie nie uda mi się ogarnąć w PKOLeasing wcześniejszej spłaty (nie wiem nawet, czy jest taka opcja bez płacenia jakiejś chorej kary).

#leasing #nowylad #polskilad #finanse
  • 32
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@matteo_moravietzky: jak teraz masz liniowke, to zmieniaj harmonogram i płać maksymalnie dużo terez. Ja jestem na ryczałcie już od 2021 (leasing od listopada 2020 here), bo bardziej się opylało.
No ale wykupu nie przeskoczysz - albo czekasz od wykupu pełne 5 lat, albo PIT i VAT od sprzedaży samochodów między wykupem a pełnymi 5 latami od wykupu.
Jesteśmy w p-----e :(
  • Odpowiedz
@OptiFinance: Podepnę się pod wątek. Też mam leasing i planuję uciec na ryczał z liniówki. Taka zmiana harmonogramu spłaty nie daje żadnych podstaw, żeby US się czepiał? Pytam, bo w internecie same tylko info, że oni sprawdzą, czy się to dalej łapie na leasing operacyjny. Wolałbym być pewien, że koszt zmiany harmonogramu to jedyne co extra zapłacę ( ͡° ͜ʖ ͡°). No i ofc wszystkie zmiany
  • Odpowiedz
@nihilista_spermiarz: Nie ma regulacji co do harmonogramu, są regulacje co do opłaty wstępnej i okresu leasingu. Czasami klienci mają harmonogram sezonowy tj. 6 miesięcy wysokie raty i 6 miesięcy niskie, czy też pierwsze miesiące są na dużej wpłacie. Bywają wewnętrzne regulacje banków, które blokują nadmierną spłatę i wynika to z czysto ekonomicznego punktu widzenia (nadpłata kapitału spowoduje spadek odsetek do tego stopnia, że koszty>przychody). Nie jestem radcą podatkowym, ale jako
  • Odpowiedz
@nihilista_spermiarz: @OptiFinance: konsultowałem to z doradcą podatkowym i akurat w przypadku takiej zmiany harmonogramu wchodzi w grę tzw. schemat podatkowy. Takie działanie nie ma innego celu niż zmniejszenie wymiaru opodatkowania, także będzie podciągane pod przepis o unikanie opodatkowania w razie kontroli. Teoretycznie, jeśli przedsiębiorca decydowałby się na taką zmianę należy zgłosić MDR do US i de facto samemu na siebie donieść.
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@fenixon: nawet w przypadku podpisywania nowej umowy z konkretnie ustalonym harmonogramem? Firma leasingową czasami stawia taki warunek (podniesionych rat leasingowych w np. 3 pierwszych okresach).
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@OptiFinance: w przypadku nowych umów nie, możesz sobie ustalać raty jak chcesz. Problem się robi jak robisz aneks do umowy zaraz po ogłoszeniu wejścia nowego ładu. Wtedy nie ma to innego uzasadnienia niż optymalizacja podatkowa.
  • Odpowiedz
@fenixon: @nihilista_spermiarz: odświeżę temat.

Teoretycznie, jeśli przedsiębiorca decydowałby się na taką zmianę należy zgłosić MDR do US i de facto samemu na siebie donieść.


No tak, ale schemat podatkowy podlega zgłoszeniu, gdy

Zgodnie z Ordynacją podatkową, schematy krajowe podlegają raportowaniu wówczas, gdy korzystający jest podmiotem kwalifikowanym – jego przychody, koszty lub aktywa przekraczają 10 mln euro lub schemat dotyczy rzeczy, lub praw o wartości rynkowej powyżej 2,5 mln
  • Odpowiedz
@Zuler: hm...rzeczywiście informacje które dostałem kłócą się z cytatem który dałaś dla mniejszych działalności. Trochę nie wiem co teraz o tym myśleć ;)
  • Odpowiedz