Wpis z mikrobloga

U mnie w korpo ostatnio trochę drama o próby wciskania #oncall przez management dla większej ilości ludzi.

Więc pytanko jeśli ktoś miał z tym do czynienia:
- w jaki sposób jest wam to rekompensowane?
- jaką rekompensate byście uważali za uczciwą?
- iludniowe macie rotacje dla jednej osoby?
- jakiego czasu reakcji się od was wymaga po dostaniu "alertu"? bo to definiuje jak daleko człowiek może się oddalić od kompa ( ͡º ͜ʖ͡º)

#programista15k #pracait #korposwiat
  • 18
@villager:
Nie jestem zwolennikiem oncall. Jak pracowałem na oncall to były podobne warunki jak opisałem niżej:

- w jaki sposób jest wam to rekompensowane?

Płatne za każdą przepracowaną godzinę na oncall. Nie normalna stawka tylko 100/200% zależy kiedy jest oncall.

jaką rekompensate byście uważali za uczciwą?

Zapłata, choć moim zdaniem nie ma pieniędzy, które rekompensują zarwaną noc.

iludniowe macie rotacje dla jednej osoby?

Tydzień, od piątku do piątku. W okresie urlopowym
@villager: jak miałem dyżury:
- 1/4 stawki godzinowej za gotowość
- 30min czasu na reakcję (od tel do podłączenia VPN)
- po podłączeniu normalna stawka z zgodna z KP (tu już zależy czy noc, czy sobota, czy niedziela)
@villager: OnCall to standard w każdej sensownej firmie, nie ma co z nim walczyć.

- w jaki sposób jest wam to rekompensowane?

- jaką rekompensate byście uważali za uczciwą?

- iludniowe macie rotacje dla jednej osoby?


Zależy jak często masz dyżur i jak duże jest ryzyko "wezwania", ja mam raz w roku dwa tygodnie i prawdopodobieństwo wezwania zerowe, więc dostajemy po prostu pieniądze za przepracowany okres w momencie jak ktoś do
@Strus: nie chodzi o wezwania raz na rok, tylko o korpo które działa serio na duża skale, ma masę serwisów, różnych alertów. Np Google. Sporo jest niestety nawet false positivów które jednak trzeba przejrzeć czy się coś za nimi nie kryje. Także raczej praktycznie codziennie jakieś alerty spływają.
@Strus: w sumie to o czym mówisz to brzmi bardziej jakby ktoś inny na dyżurze sprawdzał alerty i dopiero uznawał „potrzebujemy pomocy @Strus” :D wtedy to nie taki problem

A ja mówię raczej o brutalnym systemie który potrafi wybudzać ludzi z powodu alertów które często są tez false positivami.
w sumie to o czym mówisz to brzmi bardziej jakby ktoś inny na dyżurze sprawdzał alerty i dopiero uznawał „potrzebujemy pomocy @Strus

@villager: Dokładnie tak to działa i dokładnie tak powinno. Inaczej co, masz kilkanaście albo kilkadziesiąc zespołów w firmie i budzisz OnCalla każdego z nich do każdej pierdoły? To nie ma szans działać. Trzeba mieć dedykowany zespół NOC, gdzie ludzie mają dyżury 24/7/365 i oni się zajmują wstępną analizą
@Strus: co do NOC idea szczytna ale w oczach managementu to pewnie losowi ludzie na oncallu to właśnie „NOC” ;)

Znaczy wyglada to tak ze głównie jest zespół SRE który uczestniczy w rotacjach oncallowych.
No i ten zespół ogarnie bez problemu jakieś crashe, problemy wydajnościowe i tak dalej.
Ale dodatkowo na oncallu chcą ludzi z poszczególnych projektów bo jesli fuckup był spowodowany zmiana w kodzie to SRE nie znają wszystkich 100
@villager: to z tego co piszesz to jest bufor w postaci tego zespołu SRE, który tutaj pełni część funkcji NOC, więc dla ludzi z projektów działa to tak jak powinno. Chyba, że każdy alarm będzie budził wszystkich, to wtedy trzeba protestować ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Strus: główna drama jest o to ze chcą to większej ilości ludzi wciskać w ramach umów o prace oferując jakaś śmieszna rekompensatę w postaci voucheru na żarcie xd wartego ułamek dniówki takiego pracownika.

Ja akurat jestem kontraktorem ale tym na ich odpowiedniku UOP wchodzą coraz bardziej na głowe nie oferujac dużo w zanim…
@villager:
stawka podstawowa za gotowość (zależy jaki dzień tygodnia się "obstawia") + w przypadku interwencji płacone za nadgodziny zgodnie z KP.
Stawki za gotowosc to ok 500 zl dyzur w tydzien roboczy a sobota 300 i niedziela 400 zl (brutto).
U nas Oncall nie wypada z reguły częściej, jak raz na mc.
Czasami to pn-pt od polnocy do rana, albo od wieczora do polnocy.
A czasami weekend, ale nigdy caly dzien
@Strus: @wlatca-oka: @Anakee: @Showroute_pl:

bogatszy o tę wiedzę, gdybym miał coś managementowi doradzić to bym powiedział: zorganizujmy mini-NOC zatrudniając kogoś kto będzie siedział w nocy(nie spał!) i zajmował się triażem czy NA PEWNO jest potrzeba wybudzenia kogoś innego do pomocy, a do godziny powiedzmy 23-24 zostawmy normalny "pager" kiedy SRE jeszcze nie śpią.

oprócz tego powoli będę chciał popracować nad usunięciem false positivów które budzą ludzi, aczkolwiek tu
aczkolwiek tu może być pewien opór że nawet jeśli to detektor "anomalii" się odpala bo ktoś wysyła trochę więcej zapytań API to i tak wolą żeby ktoś sie tym alertom przyjrzał...meh....

@villager: U mnie za takie alerty (reguły ich uruchamiania) odpowiada zespół, który tworzy daną "rzecz". To ułatwia trochę negocjacje w takim przypadku jak opisałeś, bo musisz przekonać tylko swojego managera, a nie kogoś wyżej.

Dodatkowo u mnie jest tak, że
via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
@villager: 1k za tydzien za bycie pod telefonem 7h w roboczym tygodniu i po 12h w weekendy. godziny "pracujace" jako nadgodziny 150/200%. 15 min na przypisanie do siebie tixa, rozwiazanie w zależności od priorytetu.
I jak jesteś na UoP to pamiętaj, że przysługuje Ci nieprzerwana przerwa 11h każdego dnia i 35h nieprzerwanej przerwy w tygodniu. Więc jak osoba na OnCall będzie budzona zbyt często, to za dużo nie popracuje bez łamania prawa


@Strus: dokładnie tak:) ile ja miałem godzin do odbioru za łamanie 11h przerwy w pracy, zeby w 15min sprawdzić logi o 4 rano :D