Wpis z mikrobloga

no ale nie potrafią. I w mythbusteros samolot osiągnął 25 węzłów, czyli normalna prędkość do startu, tyle że samolot jechał po taśmociągu. Ale samolot jechał do przodu te 25 węzłów, żyli jechał szybciej od taśmociągu i wystartował. Jakby stał w miejscu to by nie wystartował.


@Lucider5: A taśmociąg ciągnął w tył 25 węzłów. Gdzie tam masz napisane, że taśmociąg zatrzymuje samolot w miejscu? Jest napisane, że dostosowuje się do prędkości samolotu,
@tusk tyle że ciąg generowany przez silniki jest tylko po to, by rozpędzić samolot względem powietrza. W przypadku gdy taśmociąg by idealnie komoensowal prędkość samolotu to by go nie rozpędzil i samolot by nigdzie nie poleciał. Liczy się airspeed a nie obroty silnika, gdyby było tak jak piszesz to samoloty startowałyby w ciągu kilku sekund, bo tyle potrzeba czasu by silniki się wkręciły na max obroty. Tak samo s razie awarii silnika
@MatPL1122 W SKRÓCIE
Skrzydło "rozszczepia" strumień napierającego powietrza
nad skrzydłem tworzy się obszar niskiego ciśnienia
Pod skrzydłem tworzy się obszar wysokiego ciśnienia.
Jak chcesz uzyskać te obszary, bez ruchu względnego w stosunku do powietrza? Samym pierdzeniem silnika nie ma #!$%@? we wsi
@Lucider5: Lekki samolot to może zostać uniesiony przez sam wiatr. Jakiś czas temu byla sytuacja gdy samolot zwiało z parkingu. Nie bez powodu odrzutowe samoloty pasazerskie potrzebują pasu startowego, mimo ze silniki w dużej mierze rozpędzają już stojąc
o właśnie, i żeby wystartować musi je poruszyć do przodu, a nie będzie w stanie tego zrobić bo bieżnia to kompensuje


@Gambolpuddy: Jak kompensuje? Jeśli bieżnia kręci się w tył a samolot leci do przodu, to bieżnia nic nie kompensuje, tylko koła kręcą się z prędkością samolotu + prędkością bieżni.
@Snaki: dostosuje prędkość ale to nic nie zmieni. Mnie na bieżni napędzają nogi więc moją predkość by skompensowało ale samolot nie jest napędzany przez koła więc są one bez znaczenia. Silniki odrzutowe rozpędzą go nawet po taśmie
@Lucider5: O czym ty mówisz, koła samolotu są tak jakby na luzie, nie stanowią prawie w ogóle oporu dla bieżni. To tak jakbyś położył deskorolkę na bieżni i ciągle zwiększał prędkość. Deskorolka nie będzie się przesuwać prawie w ogóle. Silniki normalnie będą rozpędzać samolot i ten wystartuje
@dobrzecisiewydaje xdd
Ale to nie ma żadnego znaczenia, bo nowoczesne samoloty nie lecą dlatego że silnik pompuje powietrze na skrzydła. Silnik tylko rozpedza maszynę, a powietrze które w bezwietrzny dzień stoi opływa skrzydła z dużą prędkością i dlatego to leci. Jak taśmociąg kompensuje prędkość samolotu to prędkość samolotu względem powietrza to ciągle 0 i dlatego nigdzie nie poleci
Błędne jest założenie że może w ogóle istnieć taśmociąg którego prędkość dopasowywuje się do prędkości kół, nawet czysto teoretycznie. Jeżeli samolot drgnąłby choćby o centymetr, to znaczy że przez chwilę jego koła kręciły się szybciej od bieżni. Znacznie bardziej realne jest to, że taśmociąg ma chwilę opóźnienia w reakcji. Wtedy koła by gwałtownie przyspieszały, ale samolot normalnie by ruszył. Im krótszy czas reakcji taśmociągu, tym szybsze przyspieszenie kół, więc jeśli opóźnienie wynosiło