Wpis z mikrobloga

Cholera mam problem.

Odpalam sobie silnik z mojego STM-a, za pomocą odpowiedniego sprzętowego drivera, który steruje tranzystorem. Natomiast sterowanie kierunkiem mam zrobione na mosfecie IRL540N Logic level oraz przekaźniku 8 pinowym.

W momencie kiedy przez cewkę przekaźnika nie przepływa prąd i uruchomię silnik (póki co bez pwm, tylko po prostu gpio high/low), jest ok. Problem jest gdy chce przełączyć obroty - przekaźnik ustawia się odpowiednio, nastomiast gdy silnik rusza, jest jakby spadek napiecia i patrząc na przekaźnik widać, że w środku to cholerstwo co rusza się w prawo - lewo (przy zmianie kierunku obrotów) delikatnie odpuszcza, tak jakby cewka delikatnie odpuściła. Silnik co prawda obraca się zgodnie z kierunkiem, w którym powininen ale nie podoba mi się to. Ma ktoś pomysł jak to połatać mając już wszystko polutowane i ciasno na płytce?

#elektronika
pepepanpatryk - Cholera mam problem. 

Odpalam sobie silnik z mojego STM-a, za pomo...

źródło: comment_1625076388rBYJZnn20xJsMGsar7zN5o.jpg

Pobierz
  • 54
  • Odpowiedz
@Ardeo: W sensie pytałem bardziej o to jakei pojemności to już "duże" pojemności :) Podałem przykład tego zasilacza, bo już kiedyś gdzieś czytałem (bodajże też na elektrodzie, że ludzie korzystają z tego właśnie przy jakichś swoich rozwiązaniach "iot"). Czy generalnie jest jakieś "hasło" pod którym mógłbym szukać zasilacza, który nadawałby się do takiego zastosowania? Typu np. (strzelam) - "zasilacz przemysłowy" itp?
  • Odpowiedz
@pepepanpatryk: aaa sorki źle doczytałem, nie jestem w stanie powiedzieć jaka pojemność będzie ok, ale ze zgrubnych wyliczeń to by się przydało 10000uF, a to jest dużo. Wynika to z tego, że obecny zasilacz już przy normalnej pracy silnika daje jedynie 10V i napięcie nie może spaść nawet o 1.2V.
Może niepotrzebnie straszę z tym zasilaczem, że nie zadziała. Zasilacze sieciowe, które pokazujesz w linkach powinny być generalnie ok, tylko
  • Odpowiedz
@Ardeo: Hej wracam z tematem. Kupiłem ten zasilacz laboratoryjny, który polecałeś. Generalnie mam wrażenie, że trochę się sytuacja poprawiła, ale nadal dosłownie na ułamek sekundy widać i słychać, że młoteczek w przekaźniku się cofa. Co mógłbym jeszcze zrobić? Dodać kondensator gdzieś przy cewce? Dodam, że generalnie teraz nie steruje silnikiem za pomocą PWM, tylko silnik od razu startuje na maxa, bez slow startu. Może to jest problemem? Może jak dodam
  • Odpowiedz
@pepepanpatryk: ciężko mi powiedzieć, musiałbym mieć to w rękach, żeby znaleźć przyczynę. Mógłbyś nagrać jak to wygląda? Wrzuć zdjęcie całości + filmik na którym zachodzi omawiane zjawisko. Muszę ocenić czy silnik jest na tyle mocny, że jego bezwładność może powodować taki spadek mocy w obwodzie. Jednak zasilacz powinien sobie poradzić... Nie masz włączonego jakiegoś zabezpieczenia prądowego na zasilaczu? Jak zachowuje się zasilacz, skacze mocno pobór prądu na nim przy uruchamianiu/zmianie
  • Odpowiedz
@Ardeo:

Łap video. Słaba jakość bo dopiero co wrzuciłem więc się przetwarza ale myślę że czuć ten moment o którym mówię. Silnik uruchamiam klikając przycisk na boardzie. Najpierw zmienia się stan przekaźnika a po 5 sekundach rusza silnik. Każde wciśnięcie przycisku zmienia kierunek obrotu. Przykładowo - klik1 silnik kręci się w lewo, klik2 silnik kręci się w prawo, klik3 silnik ponownie kręci się w lewo itd.
  • Odpowiedz
@Ardeo: Dodam jeszcze jedno - aktulnie na płytce nie ma zamontowanych elementów, które przekreśliłem na schemacie. To jest filtr, który docelowo ma redukować zakłócenia powodowane przez pracę silnika, ale jako, że nie dorwałem nigdzie koralików ferrytowych to jeszcze tego nie zmontowałem. Aczkolwiek wydaje mi się, że w tym przypadku nie powinno to mieć znaczenia. Rozumiem, że miałoby to większe znaczenie gdyby np. MCU było zasilane z tego samego źródła co
pepepanpatryk - @Ardeo: Dodam jeszcze jedno - aktulnie na płytce nie ma zamontowanych...

źródło: comment_1626934061u4UOXwQ8tw02MMouicfulE.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@pepepanpatryk: brak tych elementów właśnie może być jedną z przyczyn, dla których przekaźnik drga. Obecność filtrów mogłaby trochę ograniczyć chwilowy pobór mocy silnika i cewce nie brakowałoby energii do utrzymania obwodu.

Rozwiązaniem być może nieidealnym, ale może wystarczającym byłoby dodanie diody i kondensatora jak na schemacie poniżej. Kondensator zapewni utrzymanie napięcia na cewce przez tę sekundę, a dioda zablokuje rozładowanie kondensatora przez silnik. Pojemność można wyliczyć ze stałej czasowej, ale najprościej jakbyś poeksperymentował, zaczynając od największego elektrolita jaki masz.

Ewentualnie spróbuj z tymi filtrami, tylko elementy do filtru pasuje dobrać, a to już lekko wyższy lvl. 'Jakiś' dławik ferrytowy może nie być odpowiedni, ale może się też przyfarcić i
Ardeo - @pepepanpatryk: brak tych elementów właśnie może być jedną z przyczyn, dla kt...

źródło: comment_1626998213nJqZbWpYb5IRjQqnuzCLYe.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@Ardeo: Dzięki wielkie za obszerny opis.
Spróbuję z kondensatorem oraz diodą jako, że wydaje się to najprostszym rozwiązaniem. Co do dodatkowego zasilania - wolałbym tego uniknąć. Generalnie przetestowałem to jeszcze ze slow startem - w momencie kiedy powoli rozpędzam silnik nie ma tego spadku napięcia i przekaźnik zachowuje się prawidłowo, myślę, że w połączeniu chociażby z rozwązaniem z kondensatorem i diodą efekt będzie jeszcze lepszy. I takie rozwiązanie jestem skłonny
  • Odpowiedz
@Ardeo: Hej dam jeszcze mały update. Myślę, że w całym tym zamieszaniu najważniejszy problem był z tym, że ja elektroniki to się uczę i z pewnych rzeczy nie zdaję sobei sprawy. Mam wrażenie (nie sprawdzę już tego bo układ polutowany i nie będę rozlutowywał), że głownym problemem tutaj było to, że przewód masy był puszczony po płytce stykowej, a zasilanie bezpośrednio na polutowaną płytkę. Teraz kiedy wszystko już mam polutowane
  • Odpowiedz
Myślę, że w całym tym zamieszaniu najważniejszy problem był z tym, że ja elektroniki to się uczę i z pewnych rzeczy nie zdaję sobei sprawy.


@pepepanpatryk: Hej, to jest standard i myślę, że każdy tak miał. Elektroniki niestety inaczej niż w taki sposób się nie nauczysz. Jak ja sobie pomyślę, co ja robiłem w moich pierwszych projektach to mnie czasem skręca ( ͡° ͜ʖ ͡°) i dobrze Cię rozumiem.

głownym problemem tutaj było to, że przewód masy
  • Odpowiedz
@Ardeo: Tam czerowny kabel faktycznie idzie bezpośrednio na płytkę uniwersalną ale czarny nie - idzie na stykówkę, bo potrzebowalem jakoś połączyć masę tego układu z masą MCU i tak to dziwnie pospinałem. W momencie kiedy przerzuciłem całość na płytkę uniwersalną od razu silnik zaczął pracować stabilnie. Mierzyłem i żadnych spadków napięcia.

Jeżeli płytka wygląda wciąż jak na filmiku, to pewnie dałbyś radę wcisnąć kondensator i diodę, szczególnie gdybyś miał odsysacz
  • Odpowiedz