Wpis z mikrobloga

Cholera mam problem.

Odpalam sobie silnik z mojego STM-a, za pomocą odpowiedniego sprzętowego drivera, który steruje tranzystorem. Natomiast sterowanie kierunkiem mam zrobione na mosfecie IRL540N Logic level oraz przekaźniku 8 pinowym.

W momencie kiedy przez cewkę przekaźnika nie przepływa prąd i uruchomię silnik (póki co bez pwm, tylko po prostu gpio high/low), jest ok. Problem jest gdy chce przełączyć obroty - przekaźnik ustawia się odpowiednio, nastomiast gdy silnik rusza, jest jakby spadek napiecia i patrząc na przekaźnik widać, że w środku to cholerstwo co rusza się w prawo - lewo (przy zmianie kierunku obrotów) delikatnie odpuszcza, tak jakby cewka delikatnie odpuściła. Silnik co prawda obraca się zgodnie z kierunkiem, w którym powininen ale nie podoba mi się to. Ma ktoś pomysł jak to połatać mając już wszystko polutowane i ciasno na płytce?

#elektronika
pepepanpatryk - Cholera mam problem. 

Odpalam sobie silnik z mojego STM-a, za pomo...

źródło: comment_1625076388rBYJZnn20xJsMGsar7zN5o.jpg

Pobierz
  • 54
  • Odpowiedz
@pepepanpatryk: Jeżeli się uprę to może udałoby mi się wcisnać zamiast IRL540N to samo rozwiązanie co do uruchamiania silnika - czyli driver oraz inny tranzystor. Ale czy to coś da? Poza tym wolałbym to zrobić w ostateczności.
Silnik bierze tak z 3A przy rozruchu. Zasilacz mam jakiś noname więc nawet nie sprawdzę jakie ma parametry. Czy on też może mieć wpływ na to? Ale sądzę, że powinien to udzwignąć bo
  • Odpowiedz
@Ardeo: błąd na schemacie, on jest podpięty do pinu mcu. Generalnie ta część jest ok, problem jest ze sterowaniem kierunkiem obrotów i zastanawiam się czy zastosowanie tam drivera zamiast tego mosfeta logic level (IRL540N) poprawi sytuację czy nie warto to poprawiać w ten sposób bo problem jest gdzie indziej.
  • Odpowiedz
@pepepanpatryk: zapnij na cewkę przekaźnika woltomierz i patrz, co się dzieje z napięciem. Bo może zasilanie nie wyrabia, a może MOSFET się nie otwiera do końca. Zresztą mosfet tutaj jest moim zdaniem niepotrzebnym overkillem, spokojnie bipolarny tranzystor npn (BC548 i tym podobne) wystarczy.
Drugi test (jeśli poprzedni nic nie wykaże) - miernik przełącz na zakres AC i powtórz powyższy pomiar, może coś się wraz z uruchomieniem silnika wzbudza i przekaźnik
  • Odpowiedz
@Jarek_P: Zaraz zrobię pomiary i dam znać.

@Tymian: Spróbuje ogarnać tą diodę. A z mostkiiem H.... to rozwiązanie polecono mi na elektrodzie :P Też się jakoś nie wgłębiałem, ale jak szukałem mostka H to widziałem tylko takie do silników max 2A. Kilka dni temu z ciekawości przeszukałem internet znowu i bez problemu znalazłem takie na 5A... ale skoro już poszedłem z tym rozwiązaniem to dokończę tak jak jest.
  • Odpowiedz
@pepepanpatryk: jak robisz płytkę to mostek tworzysz sam i wrzucasz tylko driver mosfetów żeby ich nie popalić i elo.
Do tego diody w mosfetach załatwiają też sprawę syfu nieco.
  • Odpowiedz
@Tymian: Na przyszłość będę wiedział. Ja jestem totalnym noobem jeżeli chodzi o elektronikę, więc pewne rozwiązania brzmią dla mnie niezrozumiale. Tutaj skorzystałem z tego co polecili mi na elektrodzie i teraz widzę, że to nie do końca dobre rozwiązanie - lub może ja coś popieprzyłem. W każdym razie wolałbym zamiast wywalać całą płytkę zrobić to jednak tak jak jest, a mostek H dorzucić w następnej wersji.
  • Odpowiedz
@pepepanpatryk: a weź mi jeszcze powiedz jedno - to odpuszczanie kotwicy przekaźnika dzieje się cały czas, czy tylko kiedy zmienisz kierunek biegu silnika?

Bo jeśli tylko w okolicy zmiany kierunku (gdzie PWM cały czas zadaje prędkość) to wiedz że silnik może wziąć dużo więcej prądu niż pokazują papiery bo musi sobie wyhamować wirnik. Możesz zaliczać srogie spadki napięcia i tutaj albo nie daje rady zasilacz albo dioda D6 Cię robi
  • Odpowiedz
@pepepanpatryk: 12V 96W => 8A, ale w szczycie silnik może wziąć więcej szczególnie jak kręci w lewo a nagle mu zmienisz kierunek bez uprzedniego wyhamowania. Prąd może #!$%@?ć w hehe kosmos
  • Odpowiedz
@pepepanpatryk: z zasilaczem jest coś nie teges, jemu nawet zabezpieczenia nie powinny pozwolić zejść do tak niskiego napięcia. Sprawdź jeszcze jak zachowuje się napięcie, ale bez silnika, to wykluczysz jakieś zwarcia na płytce
  • Odpowiedz
Jak to wygląda?

- przekaźnik: 0

- uruchamiam silnik

- pracuje 10 sekund

- zatrzymuje silnik

- czekam 5 sekund
  • Odpowiedz
@Tymian: raczej zasilacz jest za słaby/uszkodzony, OP wrzucił jakiś zasilacz z allegro, ale rozumiem, że nie jest pewien czy to taki sam.

@pepepanpatryk: wrzuc zdjecia zasilacza, najlepiej jego parametrów jeżeli są (naklejka na spodzie)
  • Odpowiedz
@Tymian: OP podał że 3A przy rozruchu, ale to chyba też jest niepewne info.
@pepepanpatryk musisz potwierdzić te informacje, bo to one mogą być przyczyną. Możesz wrzucić zdjęcia jak nie jesteś pewien
  • Odpowiedz