Wpis z mikrobloga

Tak sobie czytam Codzienne krótkie streszczenie wydarzeń światowych 29.06.2021 a konkretniej ten akapit:

Łańcuchy dostaw

Czy powinieneś wiedzieć gdzie jest port Yantian? To czwarty największy port kontenerowy na świecie, który obsłużył około 13,3 miliona TEU w 2020 roku. Gdyby przewóz kontenerów pozostał niezakłócony pandemią, czy blokadą Kanału Sueskiego to przeładowywałby około 36 400 TEU dziennie. Niestety wcześniej wymienione czynniki spowodowały, że w porcie Yantian zaległości ładunkowe przekraczają 400 000 TEU. Zaległości wynikające z dwutygodniowego spowolnienia prawdopodobnie wpłyną na dostawy zapasów zamówionych w ciągu najbliższych miesięcy, a mogą trwać nawet do wzmożonej ilości dostaw towarów na grudniowe Święta. Fachowcy związani z branżą logistyczną zalecają zainteresowanie się świątecznymi zakupami w najbliższym czasie. Oczekuje się, że popyt konsumencki w USA pozostanie „racjonalnie wysoki” przez resztę roku, a głównym pytaniem jest, czy strona podażowa może sobie z tym poradzić. Analiza wskaźników, zapasów do sprzedaży wskazuje, że zapasy są bliskie historycznych minimów. Dzieje się tak głównie dlatego, że podaż nie nadąża za popytem. Nie przewiduje się kolejnego zatoru w Kanale Sueskim, ale kolejne zamknięcie niektórych portów i zmniejszenie przepustowości z powodu Covid jest do przewidzenia. Kolejnym problemem poza obłożeniem terminali przeładunkowych na świecie są stawki frachtowe. Niemiecka firma Hapag-Lloyd AG ogłosiła, że od 18 lipca wprowadzi „dopłatę sezonową” w wysokości 2000 USD za każdy kontener 40-stopowy z Azji Wschodniej do USA i Kanady – dodatkowa opłata, sama w sobie jest wyższa niż pełna stawka za kontener przewożony na trasach transpacyficznych w 2019 roku. Na trasie Azja Europa ten scenariusz jest już realizowany i wliczony w koszt przewozu. Niektórzy ekonomiści teoretyzują, że wraz z ponownym otwarciem krajów i zniesieniem ograniczeń w podróżowaniu konsumenci ograniczą zakupy i wyjadą na wakacje, łagodząc załamanie w światowym handlu dobrami fizycznymi. Ale pandemia zmieniła nastawienie ludzi i wiele teorii jak np. „Just in Time” nie sprawdziło się w tej kryzysowej sytuacji.


I zastanawia mnie, czy wprowadzanie kolejnych lockdownów może być spowodowane wojną handlową i globalną rywalizacją na linii Chiny - USA. Trump próbował zdławić Chiny poprzez cła i decoupling ale średnio mu to wyszło.

Jeżeli czasowe zamykanie zachodnich gospodarek na jakiś czas stanie się normą, to skutkiem będzie zerwanie ciągów logistycznych i oddzielenie się gospodarek azjatyckich od zachodnich. O to w sumie chyba chodzi Amerykanom.

Co Myślicie?

#teoriespiskowe #wojnainformacyjna #wojnahandlowa #wojnahybrydowa #geopolityka #ekonomia #logistyka #sykulski #bartosiak #chiny #usa #przemyslenia #polityka
  • 9
@Mistrzrozkimnki Zastanawiam się, czy nie jest to elementem planu, ale ze strony Chin. W tej chwili EU I USA nie mają nic, jeśli Chiny podniosą ceny, to my musimy je zapłacić.
Jeśli zrobią to "miękko" i powoli to oni stracą, bo produkcja się przeniesie.
Nie wiem czy obserwujcie ewolucję towarów z Chin, ja hobbystycznie siedzę w elektronice i ich sprzęt jest już bardzo dobrej jakości. Lutownice TS100, zasilacze laboratoryjne, oscyloskopy z Chin
Nie wiem czy obserwujcie ewolucję towarów z Chin


@mathmed: Nie siedzę w elektronice, ale wystarczy popatrzeć na takie firmy Huawei Xiaomi czy Lenovo. Chińczycy są nie tylko konkurencyjni nie także innowacyjni, to fakt.

W związku z tym oni mogą już przestać pracować "za miskę ryżu" i to jest zupełnie w porządku.


@mathmed: Pytanie tylko czy mają inne rynki zbytu niż Europa i USA?

Na pewno do tego dążą budując popyt
Czy Chiny będą chciały siłą opanować Tajwan?


@mathmed: USA nie odda Tajwanu

W tej chwili EU I USA nie mają nic,


@mathmed: kontrolują szlaki morskie. Wystarczy zablokować Chiny. Chiny importują gigantyczne ilości surowców, które są potrzebne, żeby ich gospodarka w ogóle istniała. Chiny także mają gigantyczny eksport.
Europa i USA sobie poradzą w takiej sytuacji, bo mamy technologie produkcji samochodów i innych rzeczy. Chiny natomiast surowców sobie nie stworzą od
@mathmed: pomińmy fakt, że Rosji cywilizacyjnie bliżej do zachodu. Pomińmy fakt, że potęga Chin i Rosji jest nie na rękę. Pomińmy fakt, że USA i Europa mają instrumenty żeby przeciągnąć Rosję na swoją stronę .

Co z eksportem chińskim? transport przez ląd jest nie możliwy przy takiej ilości towarów. zbyt wiele będzie wąskich gardeł. Do Afryki i Ameryki lądem niet.
Wystarczy zablokować Chiny.


@jkarnic: Jeśli mówisz o siłowej blokadzie morskiej to jest to casus belli. Właśnie dlatego opcja z lockdownami jako instrumentem wykorzystywanym przez USA do prowadzenia wojny handlowej wydaje mi się prawdopodobna. Jeśliby to zawiodło to kolejnym krokiem może być właśnie siłowa blokada morska z udziałem US Navy

USA nie odda Tajwanu


@jkarnic: Chińska inwazja na wyspę to również byłby casus belli, a ChRL nie mają znaczącego powodu, by