Wpis z mikrobloga

@spidero @dobrzecisiewydaje @not_found podwieszany pociąg to też niewypał, głównie dlatego że nie można krzyżować torów.

@eloar

większy moment obrotowy mierzony na kołach niż przeniesienie napędu z silnika bezpośrednio przy pomocy elementów

W pociągu ze śmigłem nie ma "momentu na kołach", wszystkie osie są toczne. Co ciekawe do dziś trzyma rekord prędkości dla pociągów spalinowych.

W mojej opinii taki rodzaj napędu wygrywa tylko w miejscach o obniżonej trakcji, czyli tam gdzie są bardzo
@GwaltowneWypaczenieCzasoprzestrzeni: oczywiście, że jest moment na kołach, tylko nie tak łatwo go zmierzyć, bo na zwykłej rolce przecież nie będzie pracować. Podstawy fizyki. Skoro odpycha się od "powietrza" przez ciąg to odpycha się też z pewną siłą od ziemi poprzez toczące się koła.

trakcja jako przyczepność, jak w motoryzacji, a nie druty nad torami (choć pojęcie to w motoryzacji wywodzi się z kolejnictwa, bo chodzi o zdolność poruszania się po
trakcja jako przyczepność,


@eloar: nie ma takiej definicji w języku polskim. Trakcja to trakcja, a przyczepność to przyczepność. Użycie pojęcia trakcja jako przyczepności jest niepoprawną i niezrozumiałą kalką z języka angielskiego.

Podstawy fizyki. Skoro odpycha się od "powietrza" przez ciąg to odpycha się też z pewną siłą od ziemi poprzez toczące się koła.

Moment siły jest związany tylko i wyłącznie z ruchem obrotowym. Siła reakcji podłoża nie ma nic wspólnego z
@GwaltowneWypaczenieCzasoprzestrzeni: no tak, bo "kontrola trakcji" to przecież kontrola przewodów energetycznych zawieszonych nad torowiskiem po którym porusza się pojazd samochodowy, oh w8... jak zaglądasz do "słownika języka polskiego", to wyrazów zapożyczonych nie znajdziesz, takie są zwykle w "słowniku wyrazów obcych". Trakcja w motoryzacji to pojęcie bardziej złożone niż tylko przyczepność (współczynnik tarcia opon o podłoże i jej plastyczność), bo składają się na to takie czynniki jak konstrukcja mechanizmu przeniesienia napędu czy