Wpis z mikrobloga

Mirki, Przychodzę z zapytaniem, coś dziwnego zaczęło się dziać w mojej szosie. Pacjent to Van Rysel na pełnej 105.

Co się dzieje?
Przy dużych prędkościach na szybkich zjazdach w ustawieniu na najmniejszych zębatkach na kasecie 7-11, w momencie gdy przestanę kręcić korbą słychać zgrzyt. Nie jestem w stanie stwierdzić skąd pochodzi, coś mocno ociera. Dodam, że gdy to występuje to próba kręcenia korbą w tył powoduje podwijanie się łańcucha.
Gdy ponownie zakręcę korbą w przód zgrzyt momentalnie znika i napęd pracuje prawidłowo.
Podejrzewam wyciągnięty łańcuch, zjechane łożyska piasty. Trochę mniej bębenek kasety z racji tego, że podczas pedałowania i przy mniejszych prędkościach zachowuje się prawidłowo.

Sytuacja wystąpiła pierwszy raz dwie przejażdżki wstecz.

Załączam wideo pod koniec którego słychać dźwięk zgrzyt o którym mówie. Widać niewiele, ale może ktoś z Was spotkał się z czymś podobnym i będzie w stanie coś podpowiedzieć.

https://streamable.com/lj20q4

#wykoptribanclub #rower #szosa #serwisrowerowy #rowery #pytanie
  • 17
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Kół nie masz z piastami ze 105 raczej. Na stronie napisane: Koła Fulcrum Racing 6. Poszukaj jakie ta są piasty i bębenek. Potem poszukaj schematów na stronie producenta lub lub czegoś na YouTube. + Ew. jakieś forum rowerowe. Możesz jeszcze spróbować coś nagrać, jak kręcisz kołami ale baz hałasu drogi (na wieszaki, do góry kołami).
  • Odpowiedz
  • 0
@5mek: są to koła Mavic Aksium. Według producenta piasta z łożyskami maszynowymi qrm. Może wystarczy wybicie i wbicie nowego łożyska w bebenku piasty tak mysle
  • Odpowiedz
@piahu: Jak ci "blokuje" wtedy łańcuch podczas próby kręcenia do tyłu to na pewno problem z bębenkiem. Ale wpiąłbym jeszcze rower w stojak, pokręcił i pozmieniał biegi sprawdzając jak się wtedy zachowuje sama przerzutka tylna.
  • Odpowiedz
@piahu: Ja miałem podobnie , jeżeli lubisz bardziej agresywną jazde ( sprinty, podjazdy ) to koła Fulcrum/Mavic mają zbyt delikatne bębenki i system zapadek - moje po pół roku były dosłownie zmiażdżone , jakby były z plasteliny

- zobacz po odkręceniu bębenka czy płaszczyzna dochodząca do koła jest nadal płaska czy zniekształcona i czy bębenek w miejscu gdzie znajdują się zapadki jest nadal idealnie okrągły.

( Mavic/Fulcrum robią mechanizm w bębenku i bębenek z miękkich stopów aluminium więc po pewnym czasie ta szczelina na sprężynę lubi się zacisnąć i uniemożliwia swobodną pracę zapadek - właśnie zgrzyty i zacinanie / podwijanie lańcucha
  • Odpowiedz
  • 0
@ijones: Sytuacja występuje tylko w momencie gdy puszcze korbę i przestanę kręcić. Obecnie jeszcze tylko przy dużych prędkościach/na najwyższych przełożeniach.

Porównanie do ostrego koła jak najbardziej trafne bo gdy zbliżam się do skrzyżowania i przyhamowuje z to by uniknąć zgrzytu musze dopedałowywać choćby małym ruchem.
W momencie zgrzytu ruch korbą w tył podwija łańcuch.

W trakcie normalnej jazdy i ciągłego pedałowania nie zauważyłem żadnych dziwnych dźwięków i wszystko wydaje sie
  • Odpowiedz
W trakcie normalnej jazdy i ciągłego pedałowania nie zauważyłem żadnych dziwnych dźwięków i wszystko wydaje sie pracować prawidłowo.


@piahu: Tak , dokładnie - zgrzyt pojawia się tylko w czasie "szybowania" bez kręcenia - w momencie gdy bębenek stoi a koła się kręcą. Wtedy właśnie następuje tarcie bębenek VS piasta koła.

Wg mnie łożyska zgrzytałyby cały
  • Odpowiedz
@ijones: Ok wielki dzięki. Jak nie poradzę sobie sam w identyfikacji i usunięciu problemu to przynajmniej będę wiedział co nakreślić w serwisie.
Jeszcze jedno, piszesz, że sprężyna może być zagnieciona w szczelinie bębenka. I to zniekształcenie u Ciebie wystąpiło na bębenku, przez co nie wchodziła w grę wymiana jedynie sprężyny?
  • Odpowiedz
piszesz, że sprężyna może być zagnieciona w szczelinie bębenka. I to zniekształcenie u Ciebie wystąpiło na bębenku, przez co nie wchodziła w grę wymiana jedynie sprężyny?


@piahu: OK - jeszcze sprostuję - w Mavikach generalnie zapadki są w piaście ( w większości - dobrze byłoby zobaczyć ) W fulcrumach i niektórych Mavikach zapadki są w bębenku ) Jeżeli nastąpiło zniekształcenie, albo wyrobienie się tej części - spręzyna nic nie pomoże.

Ale , oczywiście jest szansa ( nie jestem w stanie ocenić tego z opisu ) że coś tam wpadło i blokuje albo wystarczy wymienić same zapadki które mogły się wygiąć (?) ukruszyć
  • Odpowiedz
Mogę na priv uderzyć jak będę miał dokumentacje fotograficzną po oględzinach?


@piahu: Nie ma sprawy ! Przede wszystkim ważne jest ustalenie jaki rodzaj bębenka to jest ( mechanizm przełożenia napędu ) i jak już rozkręcisz to pomacaj palcem te zapadki i zobacz czy luźno chodzą w górę i dół - i czy sprężyna która je stawia ma miejsce na swobodny ruch.
  • Odpowiedz