Wpis z mikrobloga

Nowe modele Raptorów wyglądają wizualnie inaczej – widać ich rozwój gołym okiem. Uprzedzając pytania: nie potrafię określić, co tam zostało poprawione (chociaż domyślam się, że ostatnia zmiana silnika SN10 i odpalenie w mniej niż 24h była możliwa dlatego, że te nowe Raptory mają wiązki kabli podpięte do jednej "płytki sterującej", widocznej w górnym rogu – musi to upraszczać obsługę), ale hydraulika jest inaczej podłączona i jakiś się taki "bardziej poukładany" wydaje ten silnik, w porównaniu np. z tym.

#spacex
#texasbocachica
texas-holdem - Nowe modele Raptorów wyglądają wizualnie inaczej – widać ich rozwój go...

źródło: comment_1614469361igJ6NJw0LG6OeNYI2Ap8ZN.jpg

Pobierz
  • 22
@texas-holdem: Widząc to nieosłonięte spaghetti rur oraz mając w pamięci, że Starship nie będzie miał rozkładanych wysokich nóg to ja nie mam pojęcia jak oni chcą lądować nim na Marsie, na nieuzbrojonym regolicie. Przecież podczas lądowania, zwłaszcza ciężkiego (z ładunkiem) w ostatniej fazie przyziemienia po tej całej komorze z silnikami będą latały kamienie podrywane z powierzchni.

Już raz sobie zniszczyli przewody jak im kawałki betonu latały po komorze silnika w trakcie
@kwanty: Dobre pytanie. Teoretycznie dałoby się chyba osłonić każdy silnik z osobna taką skorupą zrobioną na styk – ile by to dodało, 1 cm? Przed kamieniami ochroni, a opcje manewrowania ciągiem zachowasz.

Druga opcja to zrobić ruchomą zasłonę od dołu, która się zamyka dopiero po wysunięciu nóg, czyli wtedy, gdy już nie ruszasz silnikami i schodzisz pionowo w dół.

Trzecia opcja to zrobić dłuższe nogi z amortyzatorami na tyle mocnymi, by
moźe będą używać tylko 1 silnika, żeby zredukować te siły działające na podłoże


@Gertrudamus: wydaje się, że lepiej używać wszystkich - przynajmniej kamienie nie wpadną do dysz pozostałych silników ;-)
@Gertrudamus: 1 silnik Raptor nawet po maksymalnym zdławieniu wytwarza 90t ciągu.Dla porównania silnik lądownika księżycowego wytwarzał 4.5t ciągu z możliwością zdławienia do 10% tej mocy.
Problemem będzie też to że w warunkach marsjańskiej grawitacji minimalny ciąg Raptora będzie zbyt duży do zawisu i spokojnego przymarsowienia
1 silnik Raptor nawet po maksymalnym zdławieniu wytwarza 90t ciągu.Dla porównania silnik lądownika księżycowego wytwarzał 4.5t ciągu z możliwością zdławienia do 10% tej mocy.

Problemem będzie też to że w warunkach marsjańskiej grawitacji minimalny ciąg Raptora będzie zbyt duży do zawisu i spokojnego przymarsowienia


@wpt1: Chyba nie. Starship ma zabierać 100-150 ton ładunku. Sama rakieta na sucho waży 120 ton. Poza tym zawsze można zastosować "suiside burn" czyli tak jak ląduje
@kwanty: ziemskie 220t na Marsie ważyć będzie 84t.Suicide burn to nie jest dobre wyjscie na ladowanie na nieprzygotowanej powierzchni Marsa.Tu trzeba precyzji jak przy lądowaniu Apollo na Księżycu.Używanie Raptora do lądowania na Marsie wydaje się poronionym pomysłem.
ziemskie 220t na Marsie ważyć będzie 84t


@wpt1: Racja, tam będzie ważyć mniej a ciąg nadal taki sam! Chłopaki sobie na pewno jakoś poradzą z tym problemem, podejrzewam że popracują nad głębszą redukcją mocy Rapotra. Na pewno będzie ciekawie :-)