Wpis z mikrobloga

Z takich ciekawostek, to w latach 70 Szwedzi zaczęli postrzegać Koree Północną jako rynek, na którym można dużo zarobić, dlatego zorganizowali wystawę przemysłową w Pjongjangu oraz założyli tam istniejącą do dziś ambasadę, jako pierwszy kraj zachodni.
Skończyło się tak, że 2 lata później Korea rozpoczęła krótkotrwały import różnych produktów szwedzkiego przemysłu, w tym 1000 samochodów Volvo za które nigdy nie zapłacili xD
Nawet sowieccy dyplomaci określili to jako "największą kradzież samochodów w historii ludzkości". Do dzisiaj Korea Północna ma dług wobec Szwecji wynoszący 234 miliony Euro.
Volvo do dzisiaj jeździ po koreańskich drogach.
#ciekawostki #samochody #motoryzacja #volvo #koreapolnocna #szwecja #historia
Pobierz
źródło: comment_1613816947WccwnvzvUIlvp9QM2f7jKL.jpg
  • 32
tak do lat 70. Korea Płn. się fajnie rozwijała,

@Formbi: chyba wszystkie kraje z planowaną gospodarką rozwijają się super na początku. Planiści nie są głupi, potrafią zidentyfikować gdzie są braki, a te po każdej wojnie czy kryzysie są z reguły znaczne. Problem zaczyna się podczas dobrobytu, gdzie brakuje mocy obliczeniowej dla podjęcia decyzji czy lepiej zainwestować w luksusową gorzelnię czy produkcję mebli premium. I przy każdym kryzysie każda zła decyzja przynosi
@Ikarus_260 ale ładne to volvo z pierwszego zdjęcia, jeszcze ta butelkowa zieleń () wiesz, jaki to może być model? Jestem ciekaw, czy serio jest taki ładny, czy to takie ujęcie po prostu. W sumie bardzo lubię volvo - mają fajne autka, w rozsądnych cenach, a przy tym sprawne i dobrze się prezentujące (choć nwm dlaczego ale słyszałem zarzut, że to "samochody dla dentystów", Lel).
@ShortyLookMean: No tak, gospodarki planowe cierpiały na niedobór mocy obliczeniowej (który teraz nie istnieje, jak wykazał m. in. Paul Cockshott), ale jeszcze większym problemem był rewizjonizm, który ponownie wprowadzał elementy kapitalistyczne.
@Ikarus_260: Lubię Twoje ciekawostki, aczkolwiek zauważ, że Volvo, jak i wiele szwedzkich firm handlowało ogólnie sporo z krajami komunistycznymi. Przecież praktycznie wszystkie firmy świadczące transport międzynarodowy takie jak Sovtransavto, Deutrans itp. oparły swój tabor w większości na Volvo. W NRD od połowy lat 70 cały park rządowych maszyn stanowiły Volvo 264 TE. W PRL pod koniec było kilka sztuk 760 GLE. Z niemotoryzacyjnych przykładów to Szwedzi w całości zaprojektowali i zbudowali