Wpis z mikrobloga

SN9 gotowy na cryo, cały personel opuścił właśnie platformę testową. Jeśli próba kriogeniczna zakończy się powodzeniem, możliwym stanie się static fire jeszcze w tym roku, a powtórzenie lotu SN8 w pierwszej połowie stycznia – potrzebne tylko okno pogodowe. Jest też dość prawdopodobne, że jeśli SN9 miękko przyziemi, to w lutym zobaczymy dwa prototypy Starshipa jednocześnie na dwóch platformach startowych.

#texasbocachica
  • 9
@texas-holdem: @Gertrudamus: A tak w ogóle to jak wysoko może podskoczyć sam StarShip? Ciąg 3 raptorów to raptem 660 ton więc tak 1/3-1/2 w pełni zatankowanego StarShipa więc nawet bez ładunku chyba nie wejdzie na orbitę.

Jestem ciekawy czy do testowania powłok termicznych uzyskają odpowiednie prędkości samą górą czy dopiero w pełni przetestują jak będą mieć booster.
@Gertrudamus: Myślę, że począwszy od SN15 to z założenia konfiguracje na SuperHeavy i spodziewam się przed tym modelem "przeskoku" któregoś z poprzednich numerów (tak, jak nie było SN7, a jedynie jego zbiornik). SN9 oraz SN10 to były z założenia back-upy SN8, tj. SpaceX liczy się ze stratą SN9 bez zaburzenia rygoru testów. Idąc tym tropem, SN11 ma wdrożone jakieś większe modyfikacje, których nie opłacało się wdrażać w modelach 8-10. Można jedynie
A tak w ogóle to jak wysoko może podskoczyć sam StarShip?


@kwanty: W sensie, pusty? Bardzo wysoko. Z sześcioma silnikami chyba nawet na LEO, tylko wtedy nie będzie miał już paliwa na lądowanie, więc nic realnie nie przetestujesz w ten sposób.
W sensie, pusty? Bardzo wysoko. Z sześcioma silnikami chyba nawet na LEO, tylko wtedy nie będzie miał już paliwa na lądowanie, więc nic realnie nie przetestujesz w ten sposób.


@texas-holdem: Jesteś pewien? Z 3 silnikami (sea level) bez cargo ale z pełnymi zbiornikami nawet nie podskoczy - będzie miał 660 ton ciągu a konstrukcja z pełnymi zbiornikami ma ważyć chyba 1400 ton. Silniki "vacuum" nie opdalą na gruncie bo się rozpadną
Jesteś pewien?


@kwanty: Nie, ale tak mi się wydaje "na oko". Trzeba by zacząć od sprawdzenia (może wyszukasz na szybko, mam tylko chwilę on-line teraz) ile ton paliwa starship potrzebuje na cały proces lądowania. Wyżej pisałem o wariancie w rodzaju "one way Starship" – taką wersję możesz teoretycznie (w sensie, nie widzę przeciwskazań) pozbawić zbiornika nosowego a nawet powierzchni aerodynamicznych, bo one są tylko do lądowania potrzebne. Prawdopodobnie instalacja normalnych Raptorów
@texas-holdem: Lądują chyba na tych małych zbiornikach (header tanks), gdzieś mi się przewinęło że wchodzi do nich 6 ton, ale nie wiem czy w sumie czy do jednego.

Wygląda to dość rozsądnie bo SN8 odpalił dwa silniki na pojedyncze sekundy a przyziemienie miało być na jednym silniku. Raptory palą trochę poniżej tony (paliwo+utleniacz) na sekundę więc do manewru lądowania powinno wystarczyć kilka-kilkanaście ton MethaLoX-u.

Czyli jednak nie ma szans na testowanie