Aktywne Wpisy
![jamajskikanion](https://wykop.pl/cdn/c3397992/jamajskikanion_Tea2PYvyeR,q60.jpg)
jamajskikanion +477
Jak ktoś będzie próbował mi wkręcić ze brak auta jest super i samochody sa niepotrzebe to chyba walę w ryj. Najprostsze procedury jak wyjazd 80km do rodziny na weekend zmieniają się w takie zbędne kombinowanie.
Pakujesz mniej rzeczy niż chcesz bo musisz je nieść, idziesz 10 min w upale na spóźniający się autobus, jedziesz drugie tyle na dworzec, przyjeżdżasz na dworzec punktualnie i dowiadujesz się że pociąg opóźniony 45min (tym razem przez upały, 3 miesiące temu było ze przez mrozy, 6 miesięcy temu ze przez święta albo ulewny dzeszcz, wiatr itd. w skrócie zawsze jest jakijś powód). Stoisz w upale w tłumie bo pociąg bez klimy, przepełniony 2x, ludzie wymieszaniz rowerami, psami, bagażami, koleś z wózkiem z przekąskami pcha rydwan przez zapchane do granic możliwości przejścia, zastanawiasz się jak zabrać ze sobą bagaże idąc do kibla żeby cię nie okradli, konduktor który nie zna angielskiego wydziera się na typa który nie zna polskiego, Ukraińcy robią chlew (trasa wschód-zachód) i tak jedzie cala ta wesoła kompania ociekając potem.
W końcu dojeżdżasz i znowu peron--->dźwiganie --->autobus---->destynacja.
Całość zajmuje kilka godzin jak masz szczęście i docierasz wykończony jak po maratonie i przepocony na lewą stronę.
Tymczasem ta sama sytuacja autem: bierzesz co chcesz, nie patrzysz na godzinę, wsadzasz do auta, nastawiasz klimę za 45 minut wysiadasz pod samą destynacją świeży i wypoczęty.
Pakujesz mniej rzeczy niż chcesz bo musisz je nieść, idziesz 10 min w upale na spóźniający się autobus, jedziesz drugie tyle na dworzec, przyjeżdżasz na dworzec punktualnie i dowiadujesz się że pociąg opóźniony 45min (tym razem przez upały, 3 miesiące temu było ze przez mrozy, 6 miesięcy temu ze przez święta albo ulewny dzeszcz, wiatr itd. w skrócie zawsze jest jakijś powód). Stoisz w upale w tłumie bo pociąg bez klimy, przepełniony 2x, ludzie wymieszaniz rowerami, psami, bagażami, koleś z wózkiem z przekąskami pcha rydwan przez zapchane do granic możliwości przejścia, zastanawiasz się jak zabrać ze sobą bagaże idąc do kibla żeby cię nie okradli, konduktor który nie zna angielskiego wydziera się na typa który nie zna polskiego, Ukraińcy robią chlew (trasa wschód-zachód) i tak jedzie cala ta wesoła kompania ociekając potem.
W końcu dojeżdżasz i znowu peron--->dźwiganie --->autobus---->destynacja.
Całość zajmuje kilka godzin jak masz szczęście i docierasz wykończony jak po maratonie i przepocony na lewą stronę.
Tymczasem ta sama sytuacja autem: bierzesz co chcesz, nie patrzysz na godzinę, wsadzasz do auta, nastawiasz klimę za 45 minut wysiadasz pod samą destynacją świeży i wypoczęty.
![JamesJoyce](https://wykop.pl/cdn/c0834752/0092477dd70ca4ae21e7bc4fad7a746a1fb665857cd4a2f888440222a9f329f6,q60.jpg)
JamesJoyce +180
Obecnie większość z liczącego 400 wagonów taboru, to czechosłowackie Tatry. Wszystko jest z demobilu, głównie z byłego NRD. Ostatnio wprowadzono także nowy tramwaj o nowoczesnym wyglądzie, "Tongil", który podobno został zaprojektowany w Północnej Korei(xD). Jest to jednak prawdopodobnie modernizacja Tatry.
Zdecydowanym rodzynkiem jest jednak Szwajcarski Tramwaj Standardowy. Jest to jedyny pojazd z zgniłego zachodu, jaki północnokoreańska komunikacja miejska używała w całej swojej historii.
Szwajcarski tramwaj standardowy był czymś w rodzaju tamtejszego Konstala, stosunkowo ujednoliconą konstrukcją, jeżdżącą w wielu szwajcarskich miastach przez całe dekady. Zastąpił on przedwojenne tramwaje dwuosiowe i występował jednocześnie w dwóch wersjach - sterowanej pedałem nożnym, jak w PCC, i sterowanej korbą nastawnika, jak przed wojną. Do Korei Północnej trafiły właśnie te drugie.
Produkcja tych wagonów trwała w latach 1940-1968. W latach 90 były wycofywane z eksploatacji i trafiły na wschód, min. do Rumunii, gdzie nadal jeżdżą w mieście Jassy, a także do Ukrainy i Serbii. Te z Pjongjangu to roczniki 1947-1954 pochodzące z Zurichu. Do Korei 18 składów trafiło bezpośrednio z Szwajcarii, w 1995 roku. Jako, że były to wagony wąskotorowe(1000mm), specjalnie dla nich wybudowano nową linię o takim rozstawie szyn.
Picrel zdjęcie koreańskiego szwajcara z Wikipedii, chociaż zdjęcia wklejane przez zielonki chyba i tak są niewidoczne.
#ciekawostki #komunikacjamiejska #pjongjang #komunikacyjneciekawostki #koreapolnocna
źródło: comment_1584807663HJrsbfqRkv9wm6e5t2gPAg.jpg
Pobierzźródło: comment_1584807990u4WKID7pFmgcCCByqZ3Mca.jpg
Pobierz@wszeborwlostowic here.
Zajezdnia i pętla:
https://www.google.pl/maps/place/41%C2%B045'41.0%22N+129%C2%B044'23.5%22E/@41.761396,129.7392153,248m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d41.7613964!4d129.7398611
źródło: comment_1584816039HXN8DnGElamW4ds9HqSTzN.jpg
PobierzTakim myślałem że pojedziemy
źródło: comment_1584818626aGrqHjUYktzgETCdCD3gKU.jpg
Pobierzźródło: comment_1584818695mYR2tPoFAMKuiOvcgMnq6m.jpg
PobierzA że dali się przejechać tylko nowym, to nic dziwnego, chcieli się pochwalić, pokazać na co ich stać. Zresztą takie Tatry jak ze zdjęcia to obecnie chyba najpowszechniej występujący tramwaj na świecie(albo drugi najpowszechniejszy, po radzieckim KTM-5), spotykany w prawie całym dawnym bloku wschodnim(ale nie w Polsce, tutaj nie było ich nigdy) i raczej o tym wiedzą.
@Ikarus_260: To jeszcze nic. W 1946 zlikwidowano tramwaje w Zielonej Górze i do dzisiaj ich nie ma ( ͡° ͜ʖ ͡°).