Wpis z mikrobloga

#programowanie #grafika
Czolem, czy znacie jakas ksiazke z ktorej moglbym nauczyc sie , jak mam rysowac np. okregi, prostokaty, dokonywac przesuniec,obrotow, (Elementry grafiki komputerowej - jest tak napisane ze nic nie rozumiem), Moze byc po angielsku. Chce tylko zrozumiec jak mam traktowac obszar do rysowania, uklady odniesienia, wzory na translacje (rozumiec je a nie przepisac). Ew czy znacie kogos kto moglby udzielic korepetycji z tego ? (robie to dla siebie , dla przyjemnosci, nie na studia etc..) nie wiem, moze #demoscena (bo duzo programistow z niej ogarnia takie tematy bezblednie).
Nie mam problemu zeby zaprogramowac 1..100|%{put-pixel -x $ -y [math]::sin($)} , tylko ze ja nie rozumiem tego ukladu wspolrzednych i odniesienia, i mi jakies skalowanie wychodzi czy cos, no gubie sie strasznie w tym.
  • 31
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

+ jeszcze chcialbym rozumiec, jak to sie dzieje ze jestesmy w stanie w tym samym czasie generowac obraz w ktorym mamy wiele rzeczy ktore dzieja sie na raz. Np. rozumiem ze mozeby np. kolo narasywac na srodku, ale jak to sie dzieje ze w tym samym czasie rysujemy trojkat obok ? Na obecny moment rozumiem jak narysowac trojkat, po tym jak narysowalem okrad :/
  • Odpowiedz
@oink_oink: pytanie czy chodzi Ci o rysowanie do bufora czy na ekranie. Bo do bufora to (prawie) zawsze piszesz/rysujesz sekwencyjnie (bo to globalny mutowalny stan). Możesz to wyświetlać na raz, wtedy.

Ale chodzi Ci o grafikę rastrową, wektorową, 3D? Bo to wszystko działa trochę inaczej w zależności co potrzebujesz.

Może zacznij od jakiegoś dobrego podręcznika od algebry liniowej, bo to się tutaj przyda.
  • Odpowiedz
@Hauleth: samo 2d na poczatek, takie podstaw podstaw, nawet zwykly wykres sin(x) czy cos, no mowie okrag, i zeby rozumiec ten uklad odniesienia/wspolrzednych/translacji zebym wiedzial i rozumial gdzie ja to rysuje. No ja wlasnien nie wiem nawet jakie ksiazki by mi mogly zglebic to.
  • Odpowiedz
Chce tylko zrozumiec jak mam traktowac obszar do rysowania, uklady odniesienia, wzory na translacje


@oink_oink: my umiemy rysować. Pytasz o programowanie, większość z nas odbiera to jak czarną magię ^^
  • Odpowiedz
@oink_oink: ale wiesz, że układów używanych w programowaniu jest więcej niż 1? I różnią się zarówno położeniem początku jak i zwrotami. Reszta założeń jest bardzo podobna do tego co znasz ze szkoły podstawowej.
  • Odpowiedz
@cce53780: dzieki, pogooglam, wyszlo mi ze ta ksiazka paruje sie : Fundamentals of ComputerGraphics
Shirley and Marschner, CRC Press, 2010.
Computer Graphics Principlesand Practice
Foley, van Dam, Feiner andHughes, Addison Wesley, 1997.
Introduction to ComputerGraphics
Foley, van Dam, Feiner, Hughesand Phillips, Addison Wesley,1995.
Zobaczymy czy dam rade ze zrozumieniem/angielskim. Zajmowales sie tym osobiscie ?
  • Odpowiedz
@cce53780: no bede probowal, trudno najwyzej bedzie bolalo. potrzebuej zeby mi ktos tylko te podstawy jakos przedstawil w przystepnej formie / wytlumaczyl dalczego mi moje rysowanie nie wychodzi, to bym zakumal.
  • Odpowiedz
@cce53780: tej algebry sie ie obawiam, tylko ze nawet to nei jest problemem, mi sie wydaje, tylko ze ja nie rozumiem co ja chyba widze na ekranie/ jak ja to rysuje to nie do konca kumam co sie dzieje. Bo np. napisze zwykle sobie y=sin(x) to mi jakies pokrzywione cos wychodzi
  • Odpowiedz
Bo np. napisze zwykle sobie y=sin(x) to mi jakies pokrzywione cos wychodzi


@oink_oink: wydaje mi się, że powinno takie wyjść ;) Pamiętaj tylko, że w większości języków programowania x powinno być w radianach a nie stopniach.

otrzebuej zeby mi ktos tylko te podstawy jakos przedstawil w przystepnej formie / wytlumaczyl dalczego mi moje rysowanie nie wychodzi, to bym zakumal


Bez kodu ciężko będzie coś powiedzieć, bo rysowanie wykresu funkcji sin
  • Odpowiedz
napisze zwykle sobie y=sin(x) to mi jakies pokrzywione cos wychodzi


@oink_oink: tak powinno być, przypomnij sobie szybko funkcje z licbazy i zobacz wykres funkcji sin

Od siebie polecę "3D Math Primer for Graphics and Game Development", dla niezbyt ogarniętego gościa jak ja się sprawdziło. Rysowanie okręgu jest pobieżnie wytłumaczone na stronie 296.
  • Odpowiedz
@Hauleth: dzieki, usiade dzisiaj troszke do tego tematu i popisze sobie funkcje do interakcji z buferem, i zrobie podstawy do rysowania rysuj(x,y) i pokaz wynik , i moj problem. Poniekad juz go ruszyles, i dzieki ci za to (wlasnie tlumaczylem to kolegom na kawie) i to jest ewidetnnie dlaczego mi nie wychodzi , bo ja nie mam tego scale/ etc.. i musze to zrozumiec wlasnie , dlaczego tak robimy etc.
  • Odpowiedz
@oink_oink: jednak jeśli chcesz tylko rysować wykresy to może lepiej użyć gotowych narzędzi, których jest na pęczki. To wszystko zależy od tego co chcesz na końcu uzyskać.
  • Odpowiedz
@Hauleth: ok ,moze faktycznie Cie to interesuje, zatem zwracam honor bo sie troche unioslem ze chcesz mi tylko utrzec nosa ze nic nie ogarniam etc.... Wiec chcialbym np. zbudowac mini-biblioteke 'pseudo' graficzna, do powershell'a w ktorej moge rysowac np. kolo w ktoryms sektorze konsoli i nim obracac, albo np. zrobic mala animacje czegos, jakis scroller, pobawic sie kolorami, bylbym szczesliwy wlasnie jakbys zrozumial ten uklad wspolrzednych, odniesienia jak to sie
  • Odpowiedz