Wpis z mikrobloga

Kolega ma problem, a ja próbuję mu pomóc. I mam zagadkę.
Pacjent: Fiat GrandePunto 1.3multijet (cdti) - rozwalona stacyjka, mechanicznie. Fizycznie nie da się przekręcić kluczyka, tylko tyle że odblokowuje blokadę kierownicy, a potem już dalej nic. Czasem dochodzi ledwo do pozycji, w której załącza się podświetlanie zegarów itd - ale to tak "na siłę do oporu i ledwo zakontaktuje". Niezależnie od użytego kluczyka.
Ok, rozpadł się mechanizm zamka w stacyjce. Trza wymienić. Ale tymczasowo odpalimy bylejak, by nie robić tego na mrozie deszczu pod blokiem. A tu ... kuper.

Za bębenkiem stacyjki jest "kostka stacyjki" czyli styki z kabelkami. I kabelki są tylko 3, jeden to plus z aku, dwa to wyjścia.
NIE MA SYGNAŁU "kręć rozrusznikiem"
Podanie napięcia z wejścia na pierwsze wyjście = świecą się zegary itd.
Podanie napięcia na dalszą pozycję = włącza się dmuchawa nawiewu itp akcesoria.
NA poniższym schemacie stacyjka to jest H01. Ma dwie pozycje, przy drugiej pozycji pierwsza zostaje nadal zasilana. I nie ma żadnej 3ciej pozycji "załącz przekaźnik rozrusznika" ani nic.

#samochody #elektromechanika #elektryka #fiat #punto #grandepunto
hrumque - Kolega ma problem, a ja próbuję mu pomóc. I mam zagadkę. 
Pacjent: Fiat Gr...

źródło: comment_C5KQLJEeaZp7AAlyjXdUIIA160XFZ6yd.jpg

Pobierz
  • 27
Próbowałeś najzwyczajniej nasmarować?


@wypokowy_expert: oczywiście. Specyfików wszelkich laliśmy przez zamek ile wlezie, tam po prostu jest grzechotka w środku, podejrzewam że to było pomielone od dawna mocno, ale jakimś cudem działało - koledze dawmno ciężko było przekręcać kluczyk, i tylko jedną stroną (pomimo że jest symetryczny) to szło, aż się rozklekotało na amen...

Ale ja tu nie o tym - tylko o tym "skąd jest sygnał kręcenia rozrusznikiem" przez ECU robiony?
i tak kombinuje - bo wychodzi mi, że tylko jedna możliwość - że w aluminiowym korpusie stacyjki, oprócz odsuwania rygla od "blokada mechaniczna kierownicy" jest też mechanizm przesuwania jakiegoś magnesu, który wyzwala kontaktron/czujnik halla w zespolonych przełącznikach kierownicy (migacze itp) i stamtąd ECU po CANie bierze info "kręć rozrusznikiem" ?
A jak zawrzesz oba przewody?


@RozowaZielonka: otwarłem ten przełącznik obrotowy, są dwa ślizgi/blaszki. Jak zwieram pierwszy - to się załącza oświetlenie deski, itp. Jak drugi - to startuje wentylator, świece się podgrzewają ... Jak oba - nic więcej się nie dzieje.
@hrumque: #!$%@? ja się na tym znam, ale ze 2 miesiące paliłem Grande Punto na krótko ( ͡° ͜ʖ ͡°) nawet miałem przewód puszczony, żeby łatwiej było xD tylko to był 1.9mjtd
Na stacyjce jest antena od immo i raczej sygnał od niej jest potrzebny do uruchomienia silnika. Czyli komputer będzie sterował rozrusznikiem a nie sama stacyjka
Bez immo można odpalić procedura awaryjna. Potrzebny jest kod z takiej karty dołączonej do pojazdu i wprowadzało się to przycisnieciami pedału przyspieszenia. Nie wiem czy to coś pomoże
Na stacyjce jest antena od immo i raczej sygnał od niej jest potrzebny do uruchomienia silnika.

Inaczej - brak tego sygnału (wykrycia w pobliżu anteny od immo - transpondera w kluczyku) nie pozwoli uruchomić silnika. Ale antena jest, kluczyk koło niej jest.
Oczywiście antena nie może wykrywać "obrócenia kluczyka do oporu".
Więc szukam informacji "skąd ECU ma wiedzieć, że ma kręcić rozrusznikiem"

Czyli komputer będzie sterował rozrusznikiem a nie sama stacyjka

@
a nie było tam jeszcze przypadkiem kostki na 2 piny dodatkowo


@KristoFuller: Nie, dodatkowa opcjonalna kostka jest do pozycji "wstecz" kluczyka w stacyjce, która włącza światła postojowe.
Tutaj nie było tej opcji obsadzonej, i brak jest styku wewnątrz do tych pinów, i też fizycznie nie dało się "cofnąć w lewo" kluczyka by to włączyć.
@hrumque: Jak dla mnie dziwne po schemacie przełącznika w ogóle widać jak by był przełącznikiem 2 pozycyjnym. Nie spotkałem się z rozwiązaniem które by na przykład dawało sygnał do startu poprzez antenę immo lub inne takie kombinacje.
Jak dla mnie dziwne po schemacie przełącznika w ogóle widać jak by był przełącznikiem 2 pozycyjnym.


@KristoFuller: jutro rozbiorę styk to zobaczysz, tam nic więcej nie ma. Jedna blaszka "po okręgu", dwie blaszki z tego jedna wcześniej zasilana, druga później.
Cały mechaniczny myk polega na tym, że kluczyk obracasz o pozycje 0 > 1 > 2 > zapłon, ale sam przełącznik (kostka stacyjki) tylko 0> 1> 2 bo na ośce jest
hrumque - > Jak dla mnie dziwne po schemacie przełącznika w ogóle widać jak by był pr...

źródło: comment_g7DNaKB6QIU3q8q3lL7JpUOyDE79jM0B.jpg

Pobierz
W takim razie obstawiam, że w kluczyku jest jakiś element magnetyczny lub coś innego które dodatkowo wykrywa pętla immobilaizera osadzona na stacyjce. Chyba że faktycznie ten wspomniany przez ciebie metalowy języczek trzeba by było sprawdzić przełącznik zespolony czy ma w tym miejscu jakąś cewkę lub tym podobne
@KristoFuller: tego już nie sprawdzę, bo aby zdjąć zespolony, to trzeba by wydłubać poduszkę, odkręcić taśmę, odkręcić kierownicę itd. A samą stacyjkę się odkręca "na bok" tą obejmą i wystarczy, a jutro ma być "nowa z olx", to najwyżej się zrobi sekcję zwłok starej...