Wpis z mikrobloga

@Dildago: ale to nie było to samo. Jeny, najpierw masz historię gdzie były podawane podstawowe informacje, a im wyższa szkoła (gimnazjum, potem średnia) materiał był coraz bardziej gęsty, szczegółowy. Tak to zapamiętałem. I mimo wszystko dość dobrze wspominam.

@murzyn_w_solarium: turystykę historyczną, ale nie wiem czy skończę (licencjat muszę napisać, ale to były zmarnowane trzy lata, pierwszy rok super, potem dno. Motywacji brak, no chyba, że jakieś sensowne studia
  • Odpowiedz
  • 1
@Dildago Idźcie do dowolnego zamku z zachowanymi freskami, ew. do galerii malarstwa. Jeśli coś nie będzie przedstawieniem biblijnym to najprawdopodobnien będzie to coś z mitolgii Grecji/Rzymu. Podobnie czytając teksty z mionych epok, czy to kroniki czy Kochanowskiego - odniesienia będą liczne. Dlatego na lekacjach tyle poświęcają tej mitologii, by nie stać jak cielę mając przed sobą tekst kultury z dawnych lat.

To nie spisek.
  • Odpowiedz
@Shatter: Nie wiem jak wygląda program za granicą, ale w Polsce mają zdecydowanie za dużo do gadania, na wsiach często proboszcz ma większy autorytet niż dyrektor więc kto wie jak jest przy ministerstwie
  • Odpowiedz
@Halbr: dobra, ale jak piszę Stary Testament wywodzi się z mitologii sumeryjskiej, więc czemu nie omawiać go przez pryzmat Eposu o Gilgameszu i Enume Elisz?
W przypadku Grecji nie wiemy nic o pierwotniejszych odpowiednikach mitologii
  • Odpowiedz
  • 1
@Dildago Bo praktycznie nic poza Gilgameszem nie występuje w sztuce i literaturze europejskiej wszystkich epok?

Program i czas nie jest z gumy. Są rzeczy ważniejsze dla wykształcenia Europejczyka niż mity Sumeru.
  • Odpowiedz
@Darknes17: celowo, żeby wykształcić robotników gotowych do wyjazdu i pracy w fabrykach, a nie ludzi uczących się na podstawie błędów historii, bo inteligentnym narodem trudniej manipulować.
  • Odpowiedz
@Dildago @Darknes17 Fajnie wypowiadać się o programach nauczania bez wiedzy po co coś jest robione. Obecne programy to programy spiralne - czyli na każdym etapie przerabia się te same treści, ale za każdym razem w rozszerzanej wersji. To co tutaj się postuluje to program liniowy - daną treść przerabia się raz i się do niej nie wraca. Taki program liniowy częściowo funkcjonuje jeśli patrzymy na obecną szkołę podstawową. I serio
  • Odpowiedz
@Darknes17 u mnie w technikum miałem praktycznie cały rok czasy drugiej wojny i trochę żelaznej kurtyny a na koniec prl, w zasadzie nic innego nie było a nie mam nawet rozszerzonej historii
  • Odpowiedz
@Darknes17 Bez spiny, czy napisałam, że nie masz racji? Tak było, ale już nie jest. I na to zwracam uwagę. Oraz na to, że przerabianie danych treści tylko raz w życiu jest bez sensu.
  • Odpowiedz
@Halbr: Tylko zauważ że biblia jest wałkowana jeszcze na lekcjach religii w zerówce, wiele lat później gdy zaczyna być mowa o ewolucji itp. ciężko jest dotrzeć z nią do niektórych osób (i ogólnie mamy upadek autorytetu naukowego). Może znajomość sumeryjskich pierwowzorów tej mitologii trochę zmniejszyła by zatwardziałość niektórych głów.

@belfrzyca: Teoria jest piękna, praktyka jest taka że na każdym etapie w 70% przerabiane było to samo, mam nawet
  • Odpowiedz
@Dildago Osobiście miałam w liceum treści dotyczące mitów sumeryjskich, podstawy perskich, egipskich, itd. Nie było natomiast nic o islamie i jego źródłach, co też jest ciekawe i istotne. Tyle, że większość osób miała to gdzieś i nauczyciele w to po prostu nie brnęli.
A co do programów, to obecny wymusza robienie II wojny, taka jest obecna polityka historyczna. Kiedyś to nie funkcjonowało, sama rzygałam rozbiorami i powstaniami, a PRL przerabialiśmy raz,
  • Odpowiedz
@johnny_kwadronik: @zcaalock: tak, potop to wydarzenie opisywane na szerszą skalę. Nie mam teraz kompa i nie dam rady tego znaleźć. Generalnie w starym testamencie jest wiele odniesień w stylu "pisma to pisma tamto" lecz nie ma wyszczególnionego pochodzenia tych pism. Jeżeli chodzi o sumeryjski potop to zapisy takie odnaleziono właśnie w tamtejszej cywilizacji i sądzi się, że stary testament je zapożyczył. Tak jak mówię musiałbym mieć kompa.
Teraz
  • Odpowiedz