Wpis z mikrobloga

Auto z niczego

czyli

SAMy Adama Słodowego

Czas tuż po II wojnie światowej był ciężkim okresem odbudowy państwa polskiego oraz powrotu do normalnej rzeczywistości. Wiele gałęzi gospodarki, między innymi przemysł motoryzacyjny, trzeba było odbudowywać od zera. Tak było i z produkcją samochodów – wprawdzie w latach 50. XX wieku w żerańskiej FSO produkowano Warszawę i Syrenę, zaś w lublińskiej FSC licencyjnego GAZ-a, a w Starachowicach Stara, to większość tych pojazdów trafiała do odbiorców państwowych – zwykły Kowalski najczęściej musiał się zadowolić komunikacją zbiorową. Część osób próbowała tworzyć własne pojazdy.

Jedną z takich osób był Adam Słodowy, konstruktor, popularyzator majsterkowania i późniejszy twórca i prowadzący program „Zrób to sam”. Słodowy z inspiracji magazynu „Horyzonty Techniki” zaprojektował pojazd o nazwie Hortek, który później zbudował i usprawnił w wersji nazwanej Hortek II. W późniejszym czasie „rolę” inspiratora przejął od „Horyzontów” magazyn „Motor”, który wystartował z ogólnopolską akcją Samochód Amatorski Motoru – to od skrótu tej nazwy pochodzi określenie „sam” na pojazdy zbudowane własnym sumptem.

Pojazd Słodowego był napędzany silnikiem z trójkołowca pozyskanym z tak zwanej Komisji Likwidacyjnej; mechanizm różnicowy pochodził z samochodu DKW. Większość elementów konstruktor stworzył z powszechnie dostępnych materiałów – przykładowo, podłoga auta była wykonana z drewna, a poszycie zewnętrzne z czarnej blachy stalowej. Dach zrobiono z brezentu, a siedzenia były zmontowane z materiałów pochodzących ze starego tapczanu i rur z łóżka. Niektóre części trzeba było dorabiać do pojazdu – tak było z kołem łańcuchowym, które przekazywało napęd do mechanizmu różnicowego.

Ostatnim autem zbudowanym przez Adama Słodowego był Jag. Pojazd powstał na podwoziu rozbitej Skody 1101 - niektóre źródła wspominają o Skodzie Spartak jako dawcy części. Samochód był napędzany silnikiem o pojemności 1.1 litra, który rozpędzał „sama” do prędkości około 105 km/m, spalając przy tym około 8 l/100km. Jag z zewnątrz przypominał ówczesne modele Skody. Warto wspomnieć, że pojazd posiadał identyczne szyby przednie i tylne, a także żarówki sygnalizujące otwartą maskę i drzwi.

Jedynym „zachowanym” do dzisiaj pojazdem jest Jag – samochód znajduje się na terenie kolekcji Tadeusza Tabenckiego w Grodzisku Mazowieckim.

#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #prl #adamslodowy #autakrokieta

SonyKrokiet - Auto z niczego

czyli

SAMy Adama Słodowego

Czas tuż po II wojni...

źródło: comment_cQDJrrs7oLMk90XpqB5sox3LNUtSsuCJ.jpg

Pobierz
  • 23
  • Odpowiedz
@SonyKrokiet: Adam Słodowy wielki człowiek. Za gówniaka nie dało rady oderwać mnie od Rubina jak leciał w TV. Książki czytałem chyba miljart razy. Mogę śmiało powiedzieć, że facet miał wpływ na resztę mojego życia, w sensie czym się interesuję i zajmuje zawodowo itd.
A co do samochodów, to #!$%@? mnie strzela jak widzę takie zdjęcia jak gnije kawał historii.
  • Odpowiedz
Adam Słodowy wielki człowiek. Za gówniaka nie dało rady oderwać mnie od Rubina jak leciał w TV


@DulGukat: Najlepsze było jak najpierw opowiadał i zaczynał coś robić, a za chwilę gotowe wyciągał spod stołu. No i ten jego wskaźnik własnej roboty, strzałka. ( ͡º ͜ʖ͡º)
  • Odpowiedz
@DulGukat: najgorzej, że jest spadkobierca tej "kolekcji" - no ale jak widać, nic z tym nie robi...


@Pangia: nie do końca - auto możesz zrobić, ale go nie zarejestrujesz :V


@StaryWilk: gdyby miał wszystko robić na wizji, to by czasu antenowego mu brakło ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
zrobisz, a nie SAM-a


@Pangia: Dlaczego nie? Umiesz, masz możliwości, kasę to twórz, buduj, zobaczymy co z tego wyniknie, może nawet serię wypuścisz i ktoś to kupi. Powodzenia. ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@StaryWilk: a jak teraz jest z rejestracją samoróbki? UE chyba wymogła konieczność homologacji, a nie tylko badania technicznego.
Tak jak patrzę na ustawę to chyba musi byc homologacja:
Art. 70b. 1. Nowy typ pojazdu, typ przedmiotu wyposażenia lub części, który
ma być wprowadzony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, powinien
spełniać wymagania techniczne, odpowiednie dla danej kategorii pojazdu, określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1.
2.
  • Odpowiedz