Wpis z mikrobloga

Specjalnie z okazji Świąt. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Na zdjęciu widać dwie formy bez których nigdy nie powstałbym tzw. monocoque. Widoczna w tle pod ścianą forma męska jest wykonywana z bloku epoksydowego za pomocą obrabiarek sterowanych numerycznie z dokładnością +- 0,05 mm. Powierzchnie są dokładnie obrabiane ponieważ każda niedoskonałość zostanie powielona na formie żeńskiej widocznej na pierwszym planie i naszym finalnym elemencie. Forma żeńska tak samo jak monocoque jest wykonywana z pre-pregów włókna węglowego i poddawana obróbce ciśnieniowej oraz temperaturowej, a następnie obrabiana by usunąć wszystkie ostre krawędzie. Gotowa forma żeńska jest wykorzystywana do stworzenia monocoque. Jak widać jest to długi proces podczas którego może dojść do wielu kosztownych błędów.

Wspomniana na samym początku forma męska jest wykonana z epoksydu by zapewnić zbliżoną rozszerzalność temperaturową elementu i formy, czego nie można byłoby uzyskać jeśli forma byłaby przykładowo ze stali. Taka kolejna ciekawostka. ( ͡ ͜ʖ ͡)

#samochodykarbona
#f1 #ciekawostki #technologia #kompozyty #inzynieria #motoryzacja
Karbon315 - Specjalnie z okazji Świąt. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Na zdjęciu widać dwie formy bez...

źródło: comment_9Qt5lsgHxkvEeMzzPAKjKLALyHNG6gCW.jpg

Pobierz
  • 7
@Karbon315: Od siebie mogę dodać, że prepreg węglowy składowany w rolkach jest wycinany laserowo do postaci tzw formatek które mają określony kształt (żeby odpowiednio i wygodnie wyłożyć na formie). Taki "węgiel" nasączony jest już w żywicy, więc jest to laminowanie tzw suche.
Tak samo można wycinać prepreg kewlarowy i szklany.
Robię niemal identyczną robotę w branży lotniczej i mam znajomych w pracy którzy pracowali we Włoszech i Anglii przy F1 i
Ps. I serio, takie włókno prosto z pieca, nieobrobione jest mega ostre, jak to mawiał Pan Borowczyk ( ͡° ͜ʖ ͡°) Drzazgi z drewna przy tym to pikuś ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@CzatownikzCzatowni: Jak już o drzazgach mowa to warto wspomnieć o ochronie dróg oddechowych i oczu podczas szlifowania, warto też zakładać kombinezon bo jak pył dostanie się na ubrania to nigdy się
@Karbon315: otóż to, praca tam zaczyszczania i obrabiania wykonywana jest w szczelnych kombinezonach i pomieszczeniach z mocnym wyciągiem. W sumie jest to takie przeciwieństwo pracy podczas laminowania/klejenia w tzw pomieszczeniu czystym ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Ps. W cale się nie dziwię, że odłamki włókna węglowego na torze tną opony jak złe ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@CzatownikzCzatowni: Prepregi laserowo się wycina? Krawędzie się nie utwardzają przy tym? Ja myślałem że noże krążkowe najlepiej się spisują. Ciąłem nożem oscylacyjnym ale on jest dobry do suchych materiałów bo strasznie nóż oblepia żywica z prepregów i zalepia prowadnice :/
@CzatownikzCzatowni: No to wyższa technika niż mechaniczne ciecie. Ja teraz zmieniłem trochę kierunek z lotnictwa na kolejnictwo i już nie mam do czynienia z prepregami, tylko suche zbrojenie pod RTM i tutaj nóż oscylacyjny pięknie rżnie do kilku warstw mat/tkanin szklanych. Maszyna typowo dla przemysłu odzieżowego, oprogramowanie do rozkrojów z resztą też :D