Wpis z mikrobloga

#produkcjamuzyki #teoriamuzyki

Przykładowo gitara rytmiczna gra akordy z danej tonacji i skali, to jak np. piszę linię basu do tego, to dźwięki muszą pochodzić przy każdej zmianie z danego akordu czy może być z całej skali? Bo czasami to brzmi dobrze, niby tak, ale nie do końca :P to samo z solem gitarowym. A jeszcze jedno, mogę sobie zacząć utwór nie w tonacji, a tylko skończyć toniką? Bo np. jak zaczyna się linia basu z gitarą i są dwa dźwięki e powiedzmy, się dublują i źle brzmi :P Chyba, że np. zaczynam danym akordem tonicznym i jeden dźwięk z niego np. do basu a drugi do gitary :P
  • 7
@makarony: możesz robić co chcesz, tak długo jak będziesz potrafił zrobić to tak żeby brzmiało dobrze. możesz w linii basu używać dźwięków z akordu, jak i reszty z tonacji też. i tych pozostałych (chromatycznych) też.
możesz mieć utwór, który zmienia tonację 5 razy albo jest atonalny, albo w dwóch różnych tonacjach naraz https://en.wikipedia.org/wiki/Polytonality

może to cię zainteresuje https://en.wikipedia.org/wiki/Chord-scale_system
możesz poczytać też o kontrapunkcie
@makarony: To co zagrasz na basie rozszerza to co grasz na rytmicznej - tzn nutki ze wszystkich instrumentów składają się na jeden wielki akord w danej chwili. Przede wszystkim liczą się relacje między wszystkimi dźwiękami w danej chwili, np. jak na rytmicznej gra C-dur = C E G a na basie zagrasz A, to wychodzi prawie tak jakbyś zagrał A-moll na jednym wielkim instrumencie, bo Am = A + C +
@mwicat: dzięki za rzeczową odpowiedź, pozdrawiam cieplutko; czyli jak mi się tworzy ten "wielki instrument" to będzie tonacja utworu Am? czy C od gitary rytmicznej? :P zainteresował mnie też temat kontrapunktu o którym wspomniał kolega wyżej; może np. obrać tonacje z gitary rytmicznej i do tonik akordów dobierać w basie konsonanse ze skali?
@makarony: tonacja zależy od ogólnych tendencji w utworze, nie tylko od tego jakie dźwięki są używane ale też jakie są "sugerowane", tzn jak budowane są przejścia z akordu do akordu, które dźwięki są podkreślane bardziej a które mniej itd. Ogólnie bas jako fundament będzie ściągał kompozycję do mola w takiej sytuacji, ale to nie jest reguła.