Przykładowo gitara rytmiczna gra akordy z danej tonacji i skali, to jak np. piszę linię basu do tego, to dźwięki muszą pochodzić przy każdej zmianie z danego akordu czy może być z całej skali? Bo czasami to brzmi dobrze, niby tak, ale nie do końca :P to samo z solem gitarowym. A jeszcze jedno, mogę sobie zacząć utwór nie w tonacji, a tylko skończyć toniką? Bo np. jak zaczyna się linia basu z gitarą i są dwa dźwięki e powiedzmy, się dublują i źle brzmi :P Chyba, że np. zaczynam danym akordem tonicznym i jeden dźwięk z niego np. do basu a drugi do gitary :P
@makarony: możesz robić co chcesz, tak długo jak będziesz potrafił zrobić to tak żeby brzmiało dobrze. możesz w linii basu używać dźwięków z akordu, jak i reszty z tonacji też. i tych pozostałych (chromatycznych) też. możesz mieć utwór, który zmienia tonację 5 razy albo jest atonalny, albo w dwóch różnych tonacjach naraz https://en.wikipedia.org/wiki/Polytonality
@makarony: z reguły najlepiej brzmi to: akord np C D# F# to bas gra C Możesz ułożyć bas jak chcesz. Popróbuj i wybierz to co dla ciebie brzmi najlepiej. Podsumowując... w muzyce nie ma zasad
@makarony: To co zagrasz na basie rozszerza to co grasz na rytmicznej - tzn nutki ze wszystkich instrumentów składają się na jeden wielki akord w danej chwili. Przede wszystkim liczą się relacje między wszystkimi dźwiękami w danej chwili, np. jak na rytmicznej gra C-dur = C E G a na basie zagrasz A, to wychodzi prawie tak jakbyś zagrał A-moll na jednym wielkim instrumencie, bo Am = A + C +
@mwicat: dzięki za rzeczową odpowiedź, pozdrawiam cieplutko; czyli jak mi się tworzy ten "wielki instrument" to będzie tonacja utworu Am? czy C od gitary rytmicznej? :P zainteresował mnie też temat kontrapunktu o którym wspomniał kolega wyżej; może np. obrać tonacje z gitary rytmicznej i do tonik akordów dobierać w basie konsonanse ze skali?
@makarony: tonacja zależy od ogólnych tendencji w utworze, nie tylko od tego jakie dźwięki są używane ale też jakie są "sugerowane", tzn jak budowane są przejścia z akordu do akordu, które dźwięki są podkreślane bardziej a które mniej itd. Ogólnie bas jako fundament będzie ściągał kompozycję do mola w takiej sytuacji, ale to nie jest reguła.
Mirki takie coś mi wyskoczyło na fejsie. Że niby to wodociąg, rura, która dostarcza się wodę pitną do domów. Jak myślicie, to nie fejk? #woda #chemia #ciekawostki #zywnosc #zywienie #zdrowie
Przykładowo gitara rytmiczna gra akordy z danej tonacji i skali, to jak np. piszę linię basu do tego, to dźwięki muszą pochodzić przy każdej zmianie z danego akordu czy może być z całej skali? Bo czasami to brzmi dobrze, niby tak, ale nie do końca :P to samo z solem gitarowym. A jeszcze jedno, mogę sobie zacząć utwór nie w tonacji, a tylko skończyć toniką? Bo np. jak zaczyna się linia basu z gitarą i są dwa dźwięki e powiedzmy, się dublują i źle brzmi :P Chyba, że np. zaczynam danym akordem tonicznym i jeden dźwięk z niego np. do basu a drugi do gitary :P
możesz mieć utwór, który zmienia tonację 5 razy albo jest atonalny, albo w dwóch różnych tonacjach naraz https://en.wikipedia.org/wiki/Polytonality
może to cię zainteresuje https://en.wikipedia.org/wiki/Chord-scale_system
możesz poczytać też o kontrapunkcie
Możesz ułożyć bas jak chcesz. Popróbuj i wybierz to co dla ciebie brzmi najlepiej. Podsumowując... w muzyce nie ma zasad