Wpis z mikrobloga

#groundhandling

Co prawda dziś ponad 10 stopni na plusie - jednak i przy takich warunkach zdarza się, że konieczne jest odladzanie. Zjawisko lodu na przechłodzonej powierzchni występuje w skutek nagłych, dużych skoków temperatur działających na elementy nośne samolotu (kadłub nie jest elementem nośnym - dlatego najczęściej odladzamy skrzydła i ogon). Odladzanie przy temperaturze +10 czy nawet +13 stopni to specjalność tanich linii lotniczych, które czas obsługi naziemnej skracają do minimum. Weźmy pod lupę Ryanaira - standardowy, umowny czas na obsługę wynosi 25 min. Załóżmy, że lot ze Stansted trwał 2h a temperatura na wysokości przelotowej wynosiła minus 55 stopni. Samolot wjeżdża na stanowisko postojowe, do zimnych skrzydeł wlewane jest paliwo o temperaturze otoczenia czyli załóżmy +12. Pod wpływem tego skoku temperatury, przy specyficznej wilgotności powietrza na skrzydłach zaczyna osądzać się lód, który zwyczajnie nie stopnieje prze 15 czy 20 min. Odladzanie jest konieczne jeśli lód osadza się poza wyznaczonymi strefami które dobrze widać siedząc w środkowych rzędach (zdjęcie w komentarzu). Rzecz jasna do takiego odladzania/zabezpieczenia używa się bardzo niskich stężeń płynu względem gorącej wody. Przy plusowej temperaturze nie musimy się martwić o tzw czasy ochrony (holdover time). Dodam jeszcze, że odladzanie jest drogim procesem, ze względu na cenę płynu i ilość sprzętu/osób zaangażowanych w proces a linie lotnicze nie szukają tu oszczędności, bo jednak zawsze chodzi o bezpieczeństwo.

Poniżej E195 przed odlotem do Frankfurtu, 82 osoby, 800kg bagażu i 5,7t paliwa.

#samoloty #pracbaza #lotnictwo
airfield_ops - #groundhandling

Co prawda dziś ponad 10 stopni na plusie - jednak i...

źródło: comment_Ya8oj2zAnbLNj2Sr6zwgD6rVer0BZ9r9.jpg

Pobierz
  • 72
  • Odpowiedz
Przy plusowej temperaturze nie musimy się martwić o tzw czasy ochrony (holdover time).


@airfield_ops: co to za 'czas ochrony'?
Przypuszczam, że chodzi o czas po którym następuje ponowne zamarznięcie elementów?!
Jak tam nowa wieża kontroli? Kiedy mają ją oddać do użytku / co się stanie ze starą?
Pozdro!
  • Odpowiedz
@marian1881: Mówisz o systemach "anti ice" samolotu - to coś zupełnie innego niż odladzanie na ziemi. To o czym piszesz można zastosować na przykład podczas podejścia do lądowania, kiedy leci się dość wolno i śnieg czy inny marznący opad szybko "klei" się do skrzydeł.
@piaskun87: dokładnie - holdover to taka "gwarancja". Producent w tabelach określa jak długo (rzecz jasna w zależności od warunków) dana mieszanka będzie chroniła odlodzone/zabezpieczone elementy samolotu.
  • Odpowiedz
Odladzanie przy temperaturze +10 czy nawet +13 stopni to specjalność tanich linii lotniczych, które czas obsługi naziemnej skracają do minimum.


@airfield_ops: Nie bardzo to rozumiem. Dlaczego to specjalność tanich linii lotniczych? Nie ma potrzeby odladzania w tej temperaturze? Czy drogie linie lotniecze tego nie robią? O co chodzi?
  • Odpowiedz
@StadIer: Nie, nie - chodzi o to że tanie linie bardzo ograniczają czas obsługi naziemnej,a co za tym idzie, lód powstały w skutek nagłych zmian temperatur nie ma czasu na to, by się zwyczajnie rozpuścić
  • Odpowiedz
Zjawisko lodu na przechłodzonej powierzchni występuje w skutek nagłych, dużych skoków temperatur działających na elementy nośne samolotu


@airfield_ops: czy mógłbyś wyjaśnić albo zarzucić linka do jakiegoś wyjaśnienia tego zjawiska?
  • Odpowiedz
Samolot wjeżdża na stanowisko postojowe, do zimnych skrzydeł wlewane jest paliwo o temperaturze otoczenia czyli załóżmy +12. Pod wpływem tego skoku temperatury, przy specyficznej wilgotności powietrza na skrzydłach zaczyna osądzać się lód


@airfield_ops: Coś mi się nie zgadza. Aby powstał lód na zewnętrznej powierzchni, najpierw musi się wykroplić para wodna. Stanie się tak, gdy temperatura na powierzchni, będzie niższa od temperatury krytycznej, zwanej temperaturą punktu rosy. Istotnie, jest ona zależna od
  • Odpowiedz
@airfield_ops: Pracuje na lotnisku we Frankfurcie i np. kiedy temperatura spada w okolice zera wszystkie samoloty Emairates a w ciągu dnia są trzy ( dwa A380 i jeden B777) zawsze życzą sobie taką usługę. Dodam że za zwyczaj pasażerowie są już na pokładzie i często muszą czekać w samolocie nawet do kilku godzin.
  • Odpowiedz