Wpis z mikrobloga

#groundhandling

Co prawda dziś ponad 10 stopni na plusie - jednak i przy takich warunkach zdarza się, że konieczne jest odladzanie. Zjawisko lodu na przechłodzonej powierzchni występuje w skutek nagłych, dużych skoków temperatur działających na elementy nośne samolotu (kadłub nie jest elementem nośnym - dlatego najczęściej odladzamy skrzydła i ogon). Odladzanie przy temperaturze +10 czy nawet +13 stopni to specjalność tanich linii lotniczych, które czas obsługi naziemnej skracają do minimum. Weźmy pod lupę Ryanaira - standardowy, umowny czas na obsługę wynosi 25 min. Załóżmy, że lot ze Stansted trwał 2h a temperatura na wysokości przelotowej wynosiła minus 55 stopni. Samolot wjeżdża na stanowisko postojowe, do zimnych skrzydeł wlewane jest paliwo o temperaturze otoczenia czyli załóżmy +12. Pod wpływem tego skoku temperatury, przy specyficznej wilgotności powietrza na skrzydłach zaczyna osądzać się lód, który zwyczajnie nie stopnieje prze 15 czy 20 min. Odladzanie jest konieczne jeśli lód osadza się poza wyznaczonymi strefami które dobrze widać siedząc w środkowych rzędach (zdjęcie w komentarzu). Rzecz jasna do takiego odladzania/zabezpieczenia używa się bardzo niskich stężeń płynu względem gorącej wody. Przy plusowej temperaturze nie musimy się martwić o tzw czasy ochrony (holdover time). Dodam jeszcze, że odladzanie jest drogim procesem, ze względu na cenę płynu i ilość sprzętu/osób zaangażowanych w proces a linie lotnicze nie szukają tu oszczędności, bo jednak zawsze chodzi o bezpieczeństwo.

Poniżej E195 przed odlotem do Frankfurtu, 82 osoby, 800kg bagażu i 5,7t paliwa.

#samoloty #pracbaza #lotnictwo
airfield_ops - #groundhandling

Co prawda dziś ponad 10 stopni na plusie - jednak i...

źródło: comment_Ya8oj2zAnbLNj2Sr6zwgD6rVer0BZ9r9.jpg

Pobierz
  • 72
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@Issac: Nie mają się do czego przyczepić płyta do odladzania posiada specjalne spływy - to co zleci z samolotu jest wykorzystywane ponownie np. na pasie czy drogach kołowania. Druga sprawa jest taka - nie dobierają się bo jak inaczej latali by na konferencję w różne miejsca na świecie( ͡° ͜ʖ ͡°)
@soadfan: wszystko zależy od tego jak dużo śniegu/lodu jest na samolocie. Są pewne
  • Odpowiedz
@airfield_ops: hmm na EPGD widziałem ostatnio, że dwa b737 Ryanaira mimo, że metar wskazywał -1 nie przeszły deicingu, a E195 KLM'u już tak (i to dosyć długi). Myślisz, żę Ryanair poszedł po prostu na cebulę i nie kupił deicingu, czy po prostu stał na tyle długo na apronie, że nie potrzebował? W przypadku KLM'owego samolotu mógł on niedawno wcześniej lądować (nie widziałem tego), bo zawiózł z Amsterdamu do Gdańska i
  • Odpowiedz
@Fevx: Finalną decyzje podejmuje kapitan - my, jako obsługa operacyjna/naziemna możemy jedynie zasugerować taką konieczność. W Katowicach często jest tak, że lufthansa się odladza a Wizzair już nie - wszystko zależy od tego, jak bardzo restrykcyjne przepisy ma dany przewoźnik. Niektórzy są bardziej przewrażliwieni na tym punkcie, bułgarskim pilotom samolotów cargo czasem nawet padający śnieg nie przeszkadza - potrafią ominąć kolejkę odladzających się samolotów i wystartować jak gdyby nigdy nic
  • Odpowiedz
@airfield_ops: hehe, to wszystko jasne, dzięki :D
W ogóle szanuję jak #!$%@? Twój tag - zacząłem niedawno pracę w lotnictwie przy procesowaniu notamów (jestem w trakcie nauki) i dużo wiedzy dzięki Twoim wpisom można zdobyć :)
  • Odpowiedz
@airfield_ops: u mnie ostatnio się chłopaki uczyli i easyjeta a319 pryskali, 2 stopniowo, 50/50 skrzydła i body, dali mi wydruk, a tam że 1800l poszło! Pilot na headsecie 3 razy się mnie pytał czy na pewno dobrze mu podaję...
  • Odpowiedz