Wpis z mikrobloga

Jako ciekawostka - jak ważną rolę spełniają takie połączenia nitowane, można wspomnieć o katastrofie Boeinga 747 - lot Japan Airlines 123 - największej katastrofie lotniczej w historii pod względem liczby zabitych w wypadku jednej maszyny. Spośród 524 osób na pokładzie, przeżyły cztery.
Zdarzenie było następstwem przeprowadzonej 7 lat wcześniej naprawy, w trakcie której zastosowano nieodpowiednie połączenie nitowane, czego konsekwencją było zerwanie łączeń po 12,5 tys cykli startów-lądowań. Eksperci badający wypadek obliczyli, że
@lusia1979 ja mam za sobą ponad 100 może 120 lotów z czego 25 % to połączenia międzykontynentalne. Nie słyszałem aby co chwilę rozbiłał się jakiś samolot porządnej lini lotniczej. Za to wypadków jest wiele dziennie i już ich miałem kilka przeważnie jako pasażer. Teraz wina jest w większości przypadków że strony człowieka. Samoloty są prawie niezawodne. Wystarczy unikać jakiś lini trzeciego świata gdzie jest stary sprzęt. Takie linie w Europie nie latają.
ważną rolę spełniają takie połączenia nitowane


@resorak: a wiesz czemu nity a nie np śruby? :> po 1. masa, ale równie istotne to fakt iż nity przy zaciąganiu pęcznieją i uplastyczniają metal w okolicy otworu dzięki czemu naprężenia się rozkładają na calą powierzchnię tworu. Trwałość zmęczeniowa połączenia nitowanego jest około 1.5-2.0 x większa niż połączenia z użyciem sworzni.