Wpis z mikrobloga

Koncepcja Warszawskiego Zespołu Miejskiego z 1979 r.

Plan zakładał, że liczba ludności samej Warszawy wyniesie 1,5 mln, zaś całego zespołu 2,6 mln. Zakładał budowę całkowicie nowego miasta, niezależnego praktycznie od Warszawy na terenie obecnego Nowego Dworu, Modlina. Miasta z własną dzielnicą śródmiejską, przemysłem, elektrownią i koleją. (jest to temat na kolejny wpis, jeśli się spodoba)

Stefa południowa przeznaczona była pod wypoczynek i rekreacje (okolice Otwocka, Skolimowa). Kierunek Wschód-Zachód przeznaczony pod przemysł czyli min.miasta Grodzisk, Ożarów, Pruszków, Ursus, Żerań, Wołomin, Radzymin.
Plan także przewidywał budowę potężnych terenów przemysłowych w okolicy Skrzeszewa i Nowego Dwóru (pólnoc miasta), Duczek (w okolicach Wołomina) oraz Brzezin i Maniek (w dzielnicy Białołęka). Każda z dzielnic miała przyjąć około 10 tys. robotników i inżynierów.

Cały plan swe początki miał jeszcze przed wojną. Tak zwana "Warszawa Funkcjonalna" Szymona Syrkusa i Jana Cheiewskiego była zalążkiem i pierwowzorem tego planu. Przedwojenni autorzy, podpatrując idee modernistyczne stworzyli projekt organizmu miejskiego/aglomeracji podzielonego na osobne strefy (wypoczynek, usługi, przemysł, mieszkania). Był to projekt niezwykle innowacyjny w tamtym okresie. Sam Le Corbusier (papież modernizmu ( ͡° ͜ʖ ͡°)) był zachwycony projektem i pomysłami w nim przedstawionymi. Dzięki temu Syrkus stał się bliskim znajomym Le Corbusiera. Po sukcesie Warszawy Funkcjonalnej Syrkus miał propozycje realizacji swoich pomysłów poza granicami naszego państwa, jednak odmówił. Mówi się, ze miał propozycje pracy na uniwersytecie oksfordzkim, lecz także nie skorzystał. Wolał zostać w kraju i tu realizować swoje idee.

Wracając do WZM, autorzy także znaleźli miejsce na nowe lotnisko międzykontynentalne w okolicach Modlina (cóż, za zbieg okoliczności że niedaleko mamy obecne lotnisko wojewódzkie ( ͡° ͜ʖ ͡°)) o przepustowości około 10-15 mln pasażerów rocznie. Dotychczasowe lotnisko (na pocz. lat 80 r.) Okęcie było przygotowane na 700 tys. pasażerów, choć obciążenie i tak miało już wówczas wyższe.

Długość sieci metra docelowo miała wynosić około 140 km. W pierwszym etapie miano podjąć się realizacji odcinka Natolin-Centrum, następnie Centrum-Żerań (nasza pierwsza linia tyle, że bez odnogi na drugą stroną wisły) z możliwością przedłużenia jej do Legionowa i Chotomowa) (!)

Spójrzcie na załączonym planie na sieć autostrad i dróg ekspresowych, a także mnogość przepraw przez wisłę.
Mieli rozmach trzeba przyznać ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#urbanistyka #warszawa #legionowo #pruszkow #piaseczno #wolomin #ciekawostki #prl
hsvduivbsh - Koncepcja Warszawskiego Zespołu Miejskiego z 1979 r. 

Plan zakładał, ...

źródło: comment_LBfHETCj8l1vbcSFBoYK3j4cGwrKQ1an.jpg

Pobierz
  • 13
@hsvduivbsh ciekawe jak często takie plany rozwoju się zmienia? W sensie, nikt przecież nie przewidywał takiej dynamiki rozwoju, czy migracji z wsi do miast. Niby są plany zagospodarowania itd, ale ...
Co do planów widać że ktoś kiedyś myślał perspektywistycznie.

Szkoda że obecnym władzom brakuje tego zmysłu planowania.


@Piaseczyniak @hsvduivbsh: dla mnie to wygląda na plan spod znaku "to jezioro damy tutaj". Po pierwsze to wszystko (poza lotniskami) dałoby się upchnąć na o wiele mniejszym terenie. Organizacja transportu zbiorowego dla tego czegoś z planów byłaby koszmarem. Do tego takie kwiatki jak ekspresówki budowane wzdłuż autostrad (np. trasa z Grodziska równolegle do A2
@Oo-oO: z tego co zauważyłem, to tak średnio co 8-10 lat jest jakaś poważniejsza zmiana w studiach urbanistycznych miast. Np. obecna Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 weszła w życie w 2011 roku. Dawniej były słynne pięciolatki, choć one wynikały także z całkowicie innego systemu państwowego.

@Piaseczyniak: niestety brak planów miejscowych czy wydawanie wzetek które niewiele mają wspólnego choćby ze studium, powodują dobrze nam znany nieład i chaos przestrzenny. Ponadto świadomość