Wpis z mikrobloga

Mireczki, w #maszprawo na tapecie rękojmia, czyli temat ważny dla wszystkich kupujących. Wiedzieliście, że przy wadzie rzeczy możemy odstąpić od umowy ale jeśli sprzedawca chce rzecz szybko naprawić lub wymienić to musimy się zgodzić?

Inne ciekawostki:
- wysłane żądanie co do zasady nie może zostać zmienione (np. z odstąpienia na żądanie obniżenia ceny). Ma tzw. prawnokształtujący charakter;
- kupujący nie ma żadnego 1- lub 2-miesięcznego terminu na zawiadomienie o wadzie (tak było przed nowelizacją). Spieszyć musi się jedynie przedsiębiorca kupujący od innego przedsiębiorcy. Wtedy o wadzie zawiadamia się niezwłocznie;
- jeśli mamy status konsumenta to po 14-dniach bez odpowiedzi na zawiadomienie o wadzie mamy uznane roszczenie tylko wtedy, gdy dokładnie opisaliśmy, że żądamy naprawy, wymiany lub obniżenia ceny towaru (ze wskazaniem kwoty). Bez sprecyzowanego żądania 14-dniowy termin nie leci.

Te i inne kwestie opisałem w artykule: Rękojmia, zasady odpowiedzialności sprzedawcy. Przygotowałem też wzory dokumentów. Jeśli chcecie, żeby go o coś uzupełnić, poszerzyć, dajcie znać bo temat jest bardzo ważny.

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych.
-------------
Ogłoszenia parafialne
Tag #maszprawo stał się na tyle popularny, że wiele osób używa go błędnie zamiast #prawo i woła niepotrzebnie masę mireczków, którzy subskrybowali #maszprawo jako mój autorski tag. Jeśli masz do mnie pytanie wołaj mnie @LaudatorLibertatis lub użyj tagu #prawo. Jeśli widzisz nieprawidłowe użycie tagu #maszprawo zgłoś to do administracji. Moje próby kontaktu mające na celu opisanie tagu lub jego uprzątnięcie, niestety na nic się zdały.
-------------

Poprzednie wpisy:
1. Wzór umowy kupna sprzedaży samochodu zabezpieczający interesy kupującego.
2. Zmiany w prawie konsumenckim po 25.12.2014 r.
3. Konieczność spisywania umowy pożyczki przy pożyczaniu kwoty powyżej 500 zł.
4. Możliwość reklamowania wadliwego towaru nawet jeśli nie mamy paragonu.
5. Jak rozwiązać umowę powołując się na błędne przekonanie co do właściwości przedmiotu sprzedaży lub innych co do innych elementów stosunku prawnego.
6. Poradnik kupującego przez Internet. Część I: Jak zweryfikować kontrahenta?
7. Zakłócanie ciszy nocnej i uprawnienia interweniujących policjantów.
8. Poradnik kupującego przez Internet. Część II: Omówienie różnych podstaw prawnych umożliwiających podnoszenie roszczeń.
9. Alimenty na dziecko pełnoletnie.
10. Kampania Edukacyjna Tydzień Samochodu Używanego (poradniki dla kupujących).
11. Korzyści z oddawania krwi (tańsze leki i świadczenia zdrowotne poza kolejką).
12. Zatrzymanie prawa jazdy. Stare i nowe przepisy.
13. Zakładanie nielegalnych blokad na koła przez prywatne podmioty.
14. Jak walczyć ze znęcaniem się nad zwierzętami.
15. Uprawnienie kupującego do zwrotu towaru w terminie 14 dni od odbioru przesyłki.
16. Trybunał Konstytucyjny- kto i dlaczego ma rację.
17. Trzy artykuły motoryzacyjne: zaliczka przy kupnie pojazdu, kupno samochodu zabytkowego oraz próba zrobienia z przedsiębiorcy konsumenta przy kupnie samochodu.
18. Wyrok przeciwko nieuczciwemu handlarzowi samochodów.
19. Różnice między rękojmią, a gwarancją
  • 21